2021-06-03, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du ser ingen snabb minskning?
Har du kollat synen på sistone?

Har du kollat läsförståelsen?

Jag tycker inte att minskningen är snabb jämfört med förra året, särskilt inte om man tar hänsyn till ett helt år extra av naturlig immunitet och bättre behandlingsmetoder.
Citera
2021-06-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Var du befinner dig. Vart (indikerar riktning) och var (indikerar plats).

Ska man vara lite mer petig än så beror det heller inte alls på var du befinner dig utan det rådande lufttrycket (eller trycket av annan valfri gas) som omger det kärl där man kokar vattnet. Ska vi gå in på vattendjup med då det lite mer teknisk korrekta vore att prata om totaltrycket och inte lufttrycket vid punkten för värmeöverföringen, eller ska vi lämna mindre petitesser därhän kanske...

Bättre ur vilken synvinkel? Det finns så många osäkerheter eller saker som behöver värderas mot varandra att det är stört omöjligt att säga vad som vore en helt optimal strategi. Jag tror att redan nu försöka att utvärdera vad som är bäst strategi långsiktigt är omöjligt, däremot kan man säga vad som varit bäst strategi hittills.

Mutationerna har ett evolutionärt tryck att göra en och enbart en sak, att få viruset att spridas bättre. Antingen kan det ske genom ökad smittsamhet eller genom att sjukdomsförloppet blir mildare så att smittade personer har fler kontakter.

Alla mutationer som leder till mindre smittsamhet kommer ju att självdö. Mer smittsamhet ser just nu att ske via högre viruslast som även ger allvarligare symptom. Men den optimala mutationen för virusets fortlevnad vore en som ger mer smittsamhet men mindre sjukdom, då det är det som gynnar viruset bäst. Så småningom kommer covid-19 kanske sluta som bara ytterligare ett förkylningsvirus.

En senare mutation som på ett effektivt sätt tar sig förbi skyddet från vaccination kan ju ha muterat till en relativt harmlös variant. Eller inte...

Sedan ska man väga långtidssymptom hos barn mot döda pensionärer, nedstängning mot kostnader för vacciner. Kortsiktigt är nog ett omfattande vaccinationsprogram där man når flockimmunitet för nuvarande mutationer det vettigaste.

Det evolutionära trycket på viruset är nu att bli mer virulent och ha en kortare inkubationstid eftersom det ger fler virus och fler smittade. Men inte för kort.
En kortare inkubationstid kan vara dåligt för viruset om den blir så kort att den infekterade personen inte hinner träffa så många personer innan den blir allvarligt sjuk.
Citera
2021-06-03, 22:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag tittar på grafer på https://c19.se/ över antalet inlagda på sjukhus och antalet inlagda på IVA.

Förra året peakade de andra halvan av april. För att sedan sjunka till botten i september. Utan vacciner.

I år peakade de andra halvan av april.

Kurvorna verkar sjunka något snabbare i år. Men det kan lika gärna bero på ett helt år extra av naturlig immunitet och bättre behandlingsmetoder.

Någon snabb minskning ser vi inte. Trots att nästan fyra miljoner människor har vaccinerats.

Det är 1/3 på sjukhus nu jmf med samma tid förra året.
IVA är lite mer än 1/2 jmf med samma tid förra året.

IVA sjunker långsammare pga längre vårdtider. Det är fritt fall på vanlig vårdavdelning.
Citera
2021-06-03, 23:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

IVA sjunker långsammare pga längre vårdtider. Det är fritt fall på vanlig vårdavdelning.

512 på vanlig vårdavdelning, -33% på en vecka. 175 på IVA.

Men det är fortfarande ganska stor smittspridning men de drabbade är uppenbarligen yngre det får inga stora konsekvenser för vården.
Citera
2021-06-03, 23:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Coronadiktatorn Löfven har ju fått ökade befogenheter.

Kan man inskränka grundlagsskyddade rättigheter som demonstrationsfriheten så kan man tillåta Ivermectin som off label mot covid-19.

Ja. Men för vanliga medborgare är ivermektin inte ett tillgängligt alternativ.

Jag håller med om att makthavarna borde ha övervägt ivermektin. För länge sedan borde någon ha tagit initiativ till att utreda förutsättningarna att göra ivermektin tillgängligt utan recept. Men det har inte gjorts. Engagemanget saknas.
Citera
2021-06-03, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Jag är inte imponerad.

Antalet inlagda på sjukhus har minskat med 78,7 % sedan toppen 5:e januari. Dvs. nästan fem månader för att minska med 78,7 %.

Om man tittar på en minskning med 78,7 % sedan toppen förra året, 27:e april, så hamnar vi på 13:e juli 2020, d.v.s. ungefär två och en halv månad.
Senast redigerad av borskungen 2021-06-03 kl. 23:23.
Citera
2021-06-03, 23:21
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det evolutionära trycket på viruset är nu att bli mer virulent och ha en kortare inkubationstid eftersom det ger fler virus och fler smittade. Men inte för kort.
En kortare inkubationstid kan vara dåligt för viruset om den blir så kort att den infekterade personen inte hinner träffa så många personer innan den blir allvarligt sjuk.
Kortare inkubationstid är ju ytterligare en sak som skulle gynna spridningen, som du korrekt påpekar till en viss nivå.

Jag håller dock inte mer om att man kan vara så specifik som att säga att det evolutionära trycket är så specifikt som att minska inkubationstiden, utan det är mer generellt att öka smittspridningen. Om det sker genom ett ökat R och R0 (mer smittsamt), att differensen mellan R och R0 minskar (mildare symptom), eller en kortare inkubationstid, eller genom att i större utsträckning smitta vaccinerade eller folk som redan tillfrisknat från sjukdomen beror nog mer på slumpen vilken nästa mutation som sker. Men för att en mutation ska ta över behöver den på ett eller annat sätt vara bättre på att reproducera sig i den rådande miljön.
Citera
2021-06-03, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
512 på vanlig vårdavdelning, -33% på en vecka. 175 på IVA.

Men det är fortfarande ganska stor smittspridning men de drabbade är uppenbarligen yngre det får inga stora konsekvenser för vården.

Man bör avbryta vaccinationerna.
Citera
2021-06-03, 23:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst, allt det där är gott och väl. Jag vill absolut inte gå i polemik med dig (jag misstänker till och med att du har mikrobiologiska kunskaper väl över det som kan ses som sedvanligt i tråden) utan vill ha igång ett resonemang runt detta.

"Normalt sett" eller "vanligen" anser man ju att genomliden infektion ger ett bättre skydd än vacciner av flera anledningar.

De två jag först kommer på är:

1) Antigenet presenterar sig i större mängd vid en infektion än vid en vaccinering. (iofs ett ganska svagt argument.)

2) Naturligt antigen har en större genetisk variation än det antigen som presenteras vid en vaccination. (något starkare argument.)

Hue ser du på detta?

EDIT: Att mRNA-vacciner är en gamechanger vad gäller infektionssjukdomar är jag helt övertygad om. Man tror ju till och med att man kan skapa ett skydd mot HIV med dessa vacciner.
Ja, metoden med mRNA vaccinen verkar mycket lovande.

Angående dina frågor är de nog mycket komplexa. På individnivå finns nog en hel del utrymme för slump också iom den faktor som kallas MHC (major histocompatibility) och jag tror vi blir tvungna att dyka ganska djupt ned på molekylärbiologisk nivå för att besvara dina detaljerade frågor tillfredsställande.
Jag rekommenderar återigen tidigare länkad granntråd. Vore intressant att se vad den användaren svarar, som i mina ögon framstår som mycket trovärdig.

Själv lyfter jag blicken och tittar mer makroskopiskt. Jag är fysiker inom radiologi och inte någon mikro/molekylärbiolog, så jag gissar att jag snarare kanske har en större vana att söka, läsa och tolka vetenskapliga artiklar än den genomsnittliga flashbackanvändaren kanske. Så jag lyfter blicken och studerar signalerna snarare än vad och vilka mekanismer som ger upphov till dem.

Här är i alla fall ytterligare en i mina ögon intressant länk som kanske åtminstone tangerar dina frågor och kanske kan svara på och ge en något djupare förståelse för hur immunförsvaret fungerar och hur det bör verka och helst inte ska verka. Den hade åtminstone den effekten på mig. Den är även skriven på ett mer populärvetenskapligt sätt.

https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2021/02/12/antibody-dependent-enhancement-and-the-coronavirus-vaccines

Jag är också övertygad om att utvecklarna av mRNA vaccinen tänkt till över vilka delar av vilket/vilka protein de vill ta antigener och epitoper ifrån och inte bara "här har vi spikproteinet. Det kopierar vi rakt av" utan en tanke på frågeställningarna som framkommer här. Jag minns att jag läst att Modernas vaccin även neutraliserar ntp-regioner medan Pfizers endast neutraliserar rbd-regioner (det gör Modernas vaccin också). Det visar åtminstone att de tänkt lite olika och har något olika mRNA - sekvenser (dvs är inte kopior av spikproteinet rakt av, då hade de bundit till samma domäner) . Hittar tyvärr inte igen var jag hittade det dock.

Jag har, i denna fråga, mycket svårt att bortse ifrån vad som publicerats på området. Tidigare länkade referenser som alla pekar på resultat som
Citat:
BNT162b2 and mRNA-1273 displayed a reassuring safety and efficacy profile, with the latter above 94%. They can elicit specific antibodies titers and neutralizing antibodies concentrations that are far superior from those observed among COVID-19 human convalescent serum, across a wide span of age, for at least 100 days after vaccination. Moreover, the vaccine-induced T cellular response is oriented toward a TH1 response and no evidence of vaccine-enhanced disease have been reported.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2021.657711/full

Tycker jag åtminstone kräver någon form av belägg för att argumentera mot. Några sådana har jag inte sett mer än "Det tänker jag inte göra. Det är lika självklart som att vatten kokar vid 100 grader".

En påminnelse är också att det enda jag efterfrågat är belägg för påståenden. Bördan ligger på den som kommer med påståenden. Och dessa påståenden är inte förenliga med den litteratur jag tillryggalagt i ämnet. Och inga referenser ges för påståendet.

Och såhär skriver mer explicit UCSF.

Citat:
Is immunity from the vaccine stronger than natural immunity from infection?

-Probably
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-03 kl. 23:55.
Citera
2021-06-03, 23:41
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Citat:
Jag tittar på grafer på https://c19.se/ över antalet inlagda på sjukhus och antalet inlagda på IVA.

Förra året peakade de andra halvan av april. För att sedan sjunka till botten i september. Utan vacciner.

I år peakade de andra halvan av april.

Kurvorna verkar sjunka något snabbare i år. Men det kan lika gärna bero på ett helt år extra av naturlig immunitet och bättre behandlingsmetoder.

Någon snabb minskning ser vi inte. Trots att nästan fyra miljoner människor har vaccinerats.
Skillnaden i smittspridningen från 2020 är att för de äldre på SÄBO och med hemtjänst så sjunker smittspridningen mycket tidigare.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/

Där finns det en vaccinationseffekt.

Annars är det som du säger att det ser ganska likadant ut. Vaccinet boostar nedgången men är nog inte drivande i den minskade smittspridningen. Det blir till hösten som det riktiga testet för vaccinationen börjar.
Citera
2021-06-03, 23:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart dom inte gör. Tror du dom jobbar grattis?
Vill inte ens fråga efter källa för du har ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Självkostnadspris, det heter självkostnadspris. Hur vet du att dom gör det?

Googla "AstraZeneca cost price".

Hur har ni kunnat missa detta? Att AZ skulle sälja sitt vaccin till kostnadspris har ju varit deras sätt att profilera sig under pandemin sedan dag 1.
Citera
2021-06-04, 00:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vet inte hur det var i Manaus, du kanske vill förklara poängen?
Du får läsa mer om det här
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Poängen är att empiriska data inte tyder på att naturlig immunitet skulle ge ett bättre skydd än det skydd man får genom vaccination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in