Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Jag har aldrig skrivit att "media ska skriva varje gång dödligheten hoppar över normal (sic!) linjen" och inte heller på annat sätt uttryckt att media ska rapportera om enskilda datapunkter. Så varför citerar du mig?
Du skrev ju att vi har en underdödlighet och, det lät som om du tyckte att det skulle vara mer intressant om media skrev om det istället för att bevaka den Indiska varianten i UK.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Att vi från och med vecka 5 till och med vecka 17 (med undantag för vecka 16 då z-score ökade med 0,16) har haft underdödlighet är väldigt mycket mer intressant och relevant än att "den indiska håller på att ta över i England", ja. Särskilt givet att svensk medias rapportering snarast har gett intryck av motsatsen...
Min poäng var ju att vi har nu i ganska många veckor haft en normal dödlighet (sedan vecka 14) och att dödligheten ligger väldigt nära baslinjen. I bland lite över och ibland lite under.
Senaste uppdateringen (där nu vecka 18 är klar) visar en ganska stor överdödlighet i ålders gruppen 45-64 år. Den gruppen var ganska opåverkad andra vågen. Då var de äldre ålders grupperna som stod för överdödligheten.
Lika så är det främst gruppen 85+ som skapade underdödligheten runt vecka 9 och 11. Man kan väl ganska säkert hävda att det berodde på avsaknaden av influensan.
UK har haft en överdödlighet i åldersgruppen 15-44 år. Den var större andra vågen en första. Fasten dödligheten var större första vågen i de andra åldersgrupperna. Vi ser ingen överdödlighet i den åldersgruppen i Sverige.
Det är alltid lite spännande att följa euromomo varje torsdag.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps