Citat:
Ursprungligen postat av
WolframTungsten
AfS påminner mig om Nationaldemokraterna. Kompromisslösa och det tycker jag är bra. Repatriering. Skicka ut hela skiten! SD tog nyligen avstånd från en man som tog upp sydsudanesers intelligenskvot. Snacka om lågt i tak.
Måste säga att jag är skeptisk till IQ-mätning av naturfolk och människor i icke industrialiserade länder. Att genomsnitts-IQ för Mozambique skulle vara 64. Genomsnitt! Kurvan är normalfördelad, så hälften har under 64. Det är som om alla hade Downs sydrom. Pygmeer och bushfolk sägs ha 54-57.
Amerikanska försvaret har en gräns på IQ 83. Har man lägre än 83 så krävs det mer styrning och övervakning än man kan få ut av en person.
Dessa data är ju helt osannolika. Ta pygmeer som jagar vilt med giftpilar, vars gift de utvinner ur barken på något träd genom en förbränningsprocess. Och dessa skulle ha en genomsnittlig IQ under många som sitter på särskilt boende i Sverige.
Om pygmeerna skulle få för sig att göra ett IQ-test utifrån hur de lever och överlever i Afrika och sedan köra det på SD:aren så skulle han troligen hamna på ett pygmé-IQ motsvarande: "Kommer inte överleva länge på savannen".
Nä, IQ är ett oerhört användbart begrepp och kan säkert på aggregerad nivå indikera hur civilisationer klarar sig, demokratiskt styre osv. Men att gå all-in som lokal politiker i Sverige och köra Afrika-IQ i ett tal - där bör nog gränsen gå. Och särskilt som politiker i SD bör man begripa att detta ämne är no-no och gör man inte det kan man kanske ifrågasätta om personen har det förstånd (IQ) som krävs.