2021-06-03, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag förstod det, jag förstår inte hur själva utredningen ska gå till. Hur ska Palestinierna visa hur krigsbrotten gick till om Israel inte samarbetar? Vad är det som säger att raketen som slog ner i bostadshuset inte kom från Hamas hemmagjorda raketforskare?
Det är onekligen ett praktiskt problem, men ICC har inte hunnit dit. Sen finns det media, människorättsgrupper och andra observatörer som kan agera vittnen.

Citat:
Jag skulle väl åtminstone se att Argentina gör upp med sin historia innan de börjar döma Israel.
Själv skulle jag gärna se att Israel gör upp med sin historia.
Citera
2021-06-03, 20:04
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hamas är ju demokratiskt valda, dom vill ju att det ska bli nya val.
Hur tycker du de lyckats med administrationen jämfört med tidigare Fatah?

Tror att Hamas mandat kan ha gått ut för ett tag sedan men ändå... Så nej de är inte demokratiskt valda.

Well, de lyckades med att slänga ut och fördriva PA från Gaza. Så visst kan de få mer utfört än PA om de vill, vet inte hur vi ska jämföra dem. Den som kastat ned flest från hustak?
Citera
2021-06-03, 20:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om de inte behöver döda civila, varför gör de det?

Delvis för att även med precisionsbomber och förvarningar så finns risker.

Men bekymrar du dig för det? Håller med, det borde vi.

Hamas å andra sidan uppmanar sina egna till att agera mänskliga sköldar, de som dör kommer ändå till himlen. Civila dödsoffer tjänar bara Hamas på, Israel kommer ändå beskyllas som sker nu. De å andra sidan får bra publicitet av sina döda barn. Hamas har tom beskrivit senaste konflikten som en framgång. Helt sjukt.
Citera
2021-06-03, 20:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tror att Hamas mandat kan ha gått ut för ett tag sedan men ändå... Så nej de är inte demokratiskt valda.

Well, de lyckades med att slänga ut och fördriva PA från Gaza. Så visst kan de få mer utfört än PA om de vill, vet inte hur vi ska jämföra dem. Den som kastat ned flest från hustak?
Det är ju Abbas som skjutit upp valen.
Vad ska Hamas göra lämna allt sitt öde? Inte ta ansvar för det som folket valde dom till.

Edit. Kastad ned PA? Du känner inte heller till hur styret ser ut?. Abbas är ordförande i PA han är också ordförande i Fatah. Fatah kanske har mer platser i PA ungefär så. PA, PN, PLO, PLC det tar ett tag för att få överblick för det palestinska styret.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-03 kl. 20:16.
Citera
2021-06-03, 20:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tycker du insikten utav collateral damage är misstag?

IDF mördar så många civila dom kan innan medierna och omvärlden får nog, en repris.

Men det är inte sant och jag har redan postat statistik som motsäger det. Det var betydligt lägre civila förluster det här kriget än 2014 räknat både per dag och per dödad kombatant. För varje krig blir de civila förlusterna mindre per dödad kombatant. Det betyder att Israel blir bättre och bättre på att undvika civila dödsoffer.
Citera
2021-06-03, 20:12
Avstängd
Citat:
Tycker du Sverige gullar med Israel i jämförelse med Kina? Prova att gå 1 vecka med en kinesisk flagga på armen och sedan en Israelisk. Jag bara tror du kommer få uppleva en viss skillnad.
Jag talar om Sveriges officiella politik.
Citat:
Ja Ex Pinnpelle88 och Heads on
FB är ett hemviste för högerextrema som är marginella i samhället som helhet.
Citera
2021-06-03, 20:14
Avstängd
Citat:
Delvis för att även med precisionsbomber och förvarningar så finns risker.
Och även med dessa precisionsbomber så orsakar Israel större andel dödade civila än palestinierna med sina hembyggda raketer helt utan styrning.
Citat:
Hamas å andra sidan uppmanar sina egna till att agera mänskliga sköldar, de som dör kommer ändå till himlen.
Vad tycker du om IDF:s användning av palestinier som mänskliga sköldar?
Citera
2021-06-03, 20:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte sant och jag har redan postat statistik som motsäger det. Det var betydligt lägre civila förluster det här kriget än 2014 räknat både per dag och per dödad kombatant. För varje krig blir de civila förlusterna mindre per dödad kombatant. Det betyder att Israel blir bättre och bättre på att undvika civila dödsoffer.
Men dom civila offren finns där trots allt...
Citera
2021-06-03, 20:24
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är ju Abbas som skjutit upp valen.
Vad ska Hamas göra lämna allt sitt öde? Inte ta ansvar för det som folket valde dom till.

Edit. Kastad ned PA? Du känner inte heller till hur styret ser ut?. Abbas är ordförande i PA han är också ordförande i Fatah. Fatah kanske har mer platser i PA ungefär så. PA, PN, PLO, PLC det tar ett tag för att få överblick för det palestinska styret.

Visst vi skyller på Abbas då, helt ok. Hamas vet nog inte vad folket valde dom till då de inte haft fria val pga Abbas. Som sagt det är ingen demokrati och de är inte demokrater. Något de inte behöver att vara, de får bestämma själva. Men att då komma och tala om mänskliga rättigheter... nja, det är inte trovärdigt. Hur var den nu homosexuella och religiösa minoriteter hade det i Gaza?

Mitt fel, slarvig uttryckt.
Citera
2021-06-03, 20:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men dom civila offren finns där trots allt...

Men nu flyttar du inte bara målstolparna utan hela motivet. Du skrev att Israel var ute efter att döda så många palestinier som möjligt vilket är objektivt fel eftersom de blir mer och mer effektiva att INTE göra det. Du kan inte ha kakan och äta upp den på en gång (d.v.s du kan inte påstå att Israel blir bättre och bättre både på att slå ut Hamas och döda så många civila palestinier som möjligt).
Citera
2021-06-03, 20:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Visst vi skyller på Abbas då, helt ok. Hamas vet nog inte vad folket valde dom till då de inte haft fria val pga Abbas. Som sagt det är ingen demokrati och de är inte demokrater. Något de inte behöver att vara, de får bestämma själva. Men att då komma och tala om mänskliga rättigheter... nja, det är inte trovärdigt. Hur var den nu homosexuella och religiösa minoriteter hade det i Gaza?

Mitt fel, slarvig uttryckt.
Om folk får rösta fram en kandidat är inte det grundkriteriet för en demokrati?

Du slänger dig lite nonchalant med att folket inte visste vad Hamas var. Och det talar för hur oinsatt du är i palestinsk politisk historia.
Citera
2021-06-03, 20:30
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och även med dessa precisionsbomber så orsakar Israel större andel dödade civila än palestinierna med sina hembyggda raketer helt utan styrning.

Vad tycker du om IDF:s användning av palestinier som mänskliga sköldar?

Några av raketerna som trillade ned på dem själva... men som sagt de bryr sig inte så mycket. Vad kan vara mer värt än martyrer? Varför bryr du dig om Gaza när Hamas inte gör det? Har du inte hört att de firar detta som en seger?

Vare sig om IDF eller Hamas använder mänskliga sköldar så är det ok En oskyldig är en oskyldig oavsett religion, eller ickereligion. Jag har inga problem med att fördöma när Israel gör fel, frågan är varför en del här är sådana cheerleaders för Hamas? Tja de kan ju vara medlemmar eller sympatisörer men resten då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in