Citat:
Ursprungligen postat av
Kaskadmust
Jag är inte säker. Dvs, jag tror inte det är så enkelt. Och jag tror att du tänker fel här.
Jag tror att den version av JASSM som Finland har idag kan integreras på Gripen E (som ju är det Saab bokstavligen säger), och dessa robotar är inte gamla (fyra till fem år?) och kommer tekniskt att kunna stanna kvar i Finlands arsenal i ytterligare två decennier ca. Därför tycker jag också att det är konstigt av Saab att inte ange i deras erbjudande att de kommer att göra denna integrering (finländarna är mycket glada i sin JASSM...), utan istället erbjuder Taurus.
Men - jag tror att det kan finnas en förklaring till detta. Både Boeing och LM erbjuder AGM-158B-2 - som är den senaste varianten av JASSM, med en räckvidd på enligt uppgift 1900 km. Och alla källor jag har sett, beskriver detta som ett "5000 lbs class weapon", dvs det väger ca 5000 pund eller ca 2,27 ton. Finlands befintliga JASSM väger mycket mindre, cirka 1,2 ton, och Taurus cirka 1,4 ton. F-35 kan hantera ett sådant tungt vapen (det har två vapenbalkar som kan ta 5000 lbs), samma kan naturligtvis Super Hornet (även om jag inte har sett siffror för detta), och även F-15 Strike Eagle och Eagle II, men dessa är i sammanhanget stora / tunga plan. F-16, som är ett större flygplan än Gripen E, kan till exempel inte bära ett så tungt vapen. Så jag tror att anledningen till att Saab går så tyst i dörrarna här och istället erbjuder Taurus är att de vet att de inte kan matcha amerikanernas erbjudande (med en robot med denna räckvidd) just här.
Oavsett - jag ser gärna information om vad som är maximal belastning under en vapenbalk på Gripen E.
Enligt Corpral Frisk så kommer troligen alla flygtillverkare att kunna integrera Finlands JASSM till deras flygplan. Men han tycker själv att AGM-158
B2 har en onödigt lång räckvidd för dem. Så då blir den även onödigt tung. JASSM tillverkas inte heller längre. Utan nu är det JASSM-ER.
Där skulle SAAB har erbjudit AGM-158B som en lösning istället. Då den egentligen är bara en förbättrad JASSM med lika kropp och ny turbomotor med mer bränsle. Vars räckvidd är ca 925 km. Vilket är ett bättre förslag för dem än Taurus Kepd 350. Och även vara för oss. Då vi vill ha så många liknande vapen. Om vi ska samverka.
Så frågan är om det inte går eller att de inte kan lova något de inte vet om de får. För JAS 39E borde väl klara av av den? Eller kan vi bara klara av Taurus vikt 1.4 ton. Vet inte hur mycket AGM-158B väger. Men den borde ligga i närheten. F16 och F15E klarar i varje fall den. Där Polen fick köpa både JASM och JASSM-ER till sina F16.