2021-06-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Den gode korpralen skriver så, men jag tror han har blandat ihop siffrorna. Den extrema versionen på 5000 pounds heter AGM-158D JASSM-XR och är inte AGM-158B.

Jo. Eller, alltså: AGM-158B-2 (notera: B-2, inte bara B) som specifikt ingår i erbjudanden från de amerikanska tillverkarna kallades tidigare AGM-158D och/eller JASSM-XR.

Citat:
....AGM-158B-2 ‘extreme-range’ variant JASSMs, previously referred to as JASSM-XR or AGM-158D.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/lockheed-martin-set-to-commence-jassm-agm-158b-2-lrip
Citera
2021-06-03, 21:27
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jo. Eller, alltså: AGM-158B-2 (notera: B-2, inte bara B) som specifikt ingår i erbjudanden från de amerikanska tillverkarna kallades tidigare AGM-158D och/eller JASSM-XR.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/lockheed-martin-set-to-commence-jassm-agm-158b-2-lrip
Ok. Tack för förtydligande. Oavsett, verkar det märkligt att bära något som väger drygt som en Q7 under vingarna på ett agilt jaktplan. Bombtruck är väl den första tanken som dyker upp.
Citera
2021-06-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Ok. Tack för förtydligande. Oavsett, verkar det märkligt att bära något som väger drygt som en Q7 under vingarna på ett agilt jaktplan. Bombtruck är väl den första tanken som dyker upp.

De flesta kommer förmodligen att tycka att det är trevligt att ha möjlighet att kunna göra båda delarna.
Citera
2021-06-03, 22:11
Medlem
Citat:
Jag är inte säker. Dvs, jag tror inte det är så enkelt. Och jag tror att du tänker fel här.

Jag tror att den version av JASSM som Finland har idag kan integreras på Gripen E (som ju är det Saab bokstavligen säger), och dessa robotar är inte gamla (fyra till fem år?) och kommer tekniskt att kunna stanna kvar i Finlands arsenal i ytterligare två decennier ca. Därför tycker jag också att det är konstigt av Saab att inte ange i deras erbjudande att de kommer att göra denna integrering (finländarna är mycket glada i sin JASSM...), utan istället erbjuder Taurus.

Men - jag tror att det kan finnas en förklaring till detta. Både Boeing och LM erbjuder AGM-158B-2 - som är den senaste varianten av JASSM, med en räckvidd på enligt uppgift 1900 km. Och alla källor jag har sett, beskriver detta som ett "5000 lbs class weapon", dvs det väger ca 5000 pund eller ca 2,27 ton. Finlands befintliga JASSM väger mycket mindre, cirka 1,2 ton, och Taurus cirka 1,4 ton. F-35 kan hantera ett sådant tungt vapen (det har två vapenbalkar som kan ta 5000 lbs), samma kan naturligtvis Super Hornet (även om jag inte har sett siffror för detta), och även F-15 Strike Eagle och Eagle II, men dessa är i sammanhanget stora / tunga plan. F-16, som är ett större flygplan än Gripen E, kan till exempel inte bära ett så tungt vapen. Så jag tror att anledningen till att Saab går så tyst i dörrarna här och istället erbjuder Taurus är att de vet att de inte kan matcha amerikanernas erbjudande (med en robot med denna räckvidd) just här.

Oavsett - jag ser gärna information om vad som är maximal belastning under en vapenbalk på Gripen E.
Enligt Corpral Frisk så kommer troligen alla flygtillverkare att kunna integrera Finlands JASSM till deras flygplan. Men han tycker själv att AGM-158B2 har en onödigt lång räckvidd för dem. Så då blir den även onödigt tung. JASSM tillverkas inte heller längre. Utan nu är det JASSM-ER.

Där skulle SAAB har erbjudit AGM-158B som en lösning istället. Då den egentligen är bara en förbättrad JASSM med lika kropp och ny turbomotor med mer bränsle. Vars räckvidd är ca 925 km. Vilket är ett bättre förslag för dem än Taurus Kepd 350. Och även vara för oss. Då vi vill ha så många liknande vapen. Om vi ska samverka.

Så frågan är om det inte går eller att de inte kan lova något de inte vet om de får. För JAS 39E borde väl klara av av den? Eller kan vi bara klara av Taurus vikt 1.4 ton. Vet inte hur mycket AGM-158B väger. Men den borde ligga i närheten. F16 och F15E klarar i varje fall den. Där Polen fick köpa både JASM och JASSM-ER till sina F16.
Senast redigerad av slurppen 2021-06-03 kl. 22:47.
Citera
2021-06-03, 22:29
Medlem
8rb99)
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Nej, den är inte klarerad men de är kompatibla. Det finns att läsa i offentliga källor.

"Saab har lyckats prissätta Gripen-planen så att man kan erbjuda en betydande mängd vapen och annan utrustning. I beväpningen ingår den europeiska MBDA-koncernens Meteor- och SPEAR-missiler. Enligt Saab kan också Flygvapnets nuvarande amerikanska AMRAAM- och JASSM-missiler integreras ombord på Gripen E"
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/05/08/analys-saab-och-boeing-utmarker-sig-i-jaktplanstavlingen-varfor-ar-de-andra
Vil minnas att minst två länder som köpt/hyrt JAS39C redan använder AMRAAM (AIM-120 C7) till sina flygplan. Vi använde ju även en licenstillverkad AIM-120C5 (RB99) till våra JAS 39 . Så där ser jag inga problem.

Men då JASSM inte längre tillverkas. Varför ska Sverige/SAAB då bara lova att klara av JASSM. Då de sista 140 st fördelades mellan USA, Finland och Polen. Utan man satsar på lägst JASSM-ER. Så skulle det vara en fördel om även JAS39 C/E skulle klara den också. Då den har nästan dubbelt så lång räckvidd mot Taurus Kepd 350.
Senast redigerad av slurppen 2021-06-03 kl. 22:50.
Citera
2021-06-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
8rb99)Men då JASSM inte längre tillverkas. Varför ska Sverige/SAAB då bara lova att klara av JASSM. Då de sista 140 st fördelades mellan USA, Finland och Polen. Utan man satsar på lägst JASSM-ER. Så skulle det vara en fördel om även JAS39 C/E skulle klara den också. Då den har nästan dubbelt så lång räckvidd mot Taurus Kepd 350.
Angående kryssningsrobotar så har jag för mig att det togs fram en KEPD500 också med längre räckvidd, kan dock inte finna någon information om den, kanske gick den inte till produktion.

Om det nu är avancerade kryssningsrobotar som kunden vill ha så torde det gå att skräddarsy enligt önskemål så att den kan flyga ända till Putins kontor i Kreml.. dock är detta ett anfallsvapen som Sverige inte har ansett sig ha behov av. Robotar behöver inte heller avfyras från jaktflygplan, enklare att ha markbaserade ramper vilket praktiserades i stor skala redan på 1940-talet i Europa.
Citera
2021-06-04, 00:15
Medlem
Citat:
Robotar behöver inte heller avfyras från jaktflygplan, enklare att ha markbaserade ramper vilket praktiserades i stor skala redan på 1940-talet i Europa.

Om man önskar mark-till-mark-robotar med lång räckvidd får man allt mobilisera den inhemska industrin och konstruera och producera dem själv. Sådana system handlas i princip inte internationellt, mycket (men inte bara) på grund av internationella avtal. Det är helt enkelt ett irrelevant vapen i detta sammanhang.
Citera
2021-06-04, 03:28
Medlem
Citat:
Angående kryssningsrobotar så har jag för mig att det togs fram en KEPD500 också med längre räckvidd, kan dock inte finna någon information om den, kanske gick den inte till produktion.

Om det nu är avancerade kryssningsrobotar som kunden vill ha så torde det gå att skräddarsy enligt önskemål så att den kan flyga ända till Putins kontor i Kreml.. dock är detta ett anfallsvapen som Sverige inte har ansett sig ha behov av. Robotar behöver inte heller avfyras från jaktflygplan, enklare att ha markbaserade ramper vilket praktiserades i stor skala redan på 1940-talet i Europa.
De tog fram en lättare för kortare räckvidd. Avsedd för Sydkoreas lätta plan. Men den kom aldrig i produktion.

Försvarsmakten har faktiskt presentera ett sådant alternativ i samband med en annan försvarsstrategi. Vilket gör att försvarsstyrkorna också kan minska. Men vi har valt en annan väg. Där man har svårt att finansiera det. Med försenade projekt och merkostnad på 10 miljarder.

Det tillverkas inga mer JASSM. Så nu är det minst JASSM-ER som gäller. Då väljer vi att presentera Taurus Kepd 350 och RBS 15 istället. Och Meteor som också inte är lika intressant för Finland. Så tittar man på vapensidan så ser inte bra ut med JAS39E. SPEAR kan däremot bli intressant. ´

Det finns fördelar i räckvidd att skicka robotar via flyg.
Citera
2021-06-04, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det tillverkas inga mer JASSM. Så nu är det minst JASSM-ER som gäller. Då väljer vi att presentera Taurus Kepd 350 och RBS 15 istället. Och Meteor som också inte är lika intressant för Finland. Så tittar man på vapensidan så ser inte bra ut med JAS39E. SPEAR kan däremot bli intressant..
Ja, så ser det ut. Vårt anbud innehåller ett nytt flygplan med vapen som aldrig prövats i skapa situationer. Jag har svårt att tänka mig att Finland går för ett sådant alternativ. De vill ha beprövade grejer som man vet fungerar och behöver inte heller vara 5:e generationens experimentplan. Det mesta talar för Boeing.
Citera
2021-06-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ja, så ser det ut. Vårt anbud innehåller ett nytt flygplan med vapen som aldrig prövats i skapa situationer. Jag har svårt att tänka mig att Finland går för ett sådant alternativ. De vill ha beprövade grejer som man vet fungerar och behöver inte heller vara 5:e generationens experimentplan. Det mesta talar för Boeing.
For ikke å snakke om EAJP jammer som på langt nær er ferdig. Skal man være litt slem så minner mye om forrige gang Saab tilbød Finland Gripen. Men svaret kommer senest i desember.
Citera
2021-06-04, 22:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
En fråga, bara: Hur många kilo man fästa på de vapenbalkar på Gripen E som är gjorda för de tyngsta vapnen?

Det har diskuterats förut, men jag minns inte exakt vad som skrev då. Men två av balkarna är konstruerade för att kunna bära viggens gamla fälltank som hade kapacitet för 1190 kg bränsle vilket innebär att med fälltankens egenvikt så bör balkarna klara åtminstone 1400 kg. De modernare plattare fälltankar som används idag har egen lyftkraft så man kan lasta planet något mer än annars vilket är användbart t.ex. om man lufttankar efter start.
Citera
2021-06-05, 08:15
Bannlyst
Intressent fråga!

Väldigt få av oss har en aning om vad Finland behöver när det gäller stridsplan.

Men bara för att reta Ryssland skulle jag rekommendera nåt Amerikansk plan.

Finländare gillar inte ryssar så värst mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in