2021-06-03, 16:22
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det är roligt att du jämför minnesfunktion mellan RB med HO. Är det inte bättre att jämföra tiderna från RB och tiderna från PH? Eller är det per automatik mer trovärdigt när någon från minnet ska komma ihåg tiden mer än tre månader efter mordet jämfört med någon som suttit och skrivit av tiderna från en tidrapport?
SE levererar bevisligen, när han vittnar under ed, två olika lögner i tingsrätten och hovrätten. Ändå litar du mer på hans uppgift om utstämplingstid än RB och PH? Både RB och PH vittnar om att han stämplar ut 23.19.
Citera
2021-06-03, 16:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
SE levererar bevisligen, när han vittnar under ed, två olika lögner i tingsrätten och hovrätten. Ändå litar du mer på hans uppgift om utstämplingstid än RB och PH? Både RB och PH vittnar om att han stämplar ut 23.19.

Nej, jag lägger inget större värde på vad SE säger. Men materialet ger en ganska bra stöd för att SE:s första tider stämmer med verkligheten. Kollar man tiderna som PH uppger så kommer de från nån slags lönesystem. Och PH säger det är en okorrigerad tid. Dvs att man från systemen fått tiden 23:19.

Det öppnar upp för att RB vänt på tiderna. Så den egentliga utstämplingen sker 23:20

På vilket sätt bevisar du att SE ljuger i rätten?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-03 kl. 17:13.
Citera
2021-06-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeMyselfAgain
Vet och vet, vi har ju två vittnen längs flyktvägen som på nära håll såg GM springa förbi dem och utifrån deras uppgifter går det att skapa sig ett hyffsat korrekt signalement. Problemet i utredningen var ju att deras uppgifter inte togs tillvara på ett korrekt sätt.

Vi har ju SE:s egna uppgifter om sin klädsel. Du verkar mena att han inte talar sanning men anger inte något skäl till varför du tror det. Finns det någon uppgift i utredningen som motsäger hans uppgifter på denna punkt?

Läs de olika förhören med SE, förhören med ME och förhören med väktarna, så ser du att det inte är en konsekvent bild som ges.

Jag säger inte att SE ljuger. Jag säger att möjligheten finns. Om SE är GM har han ju all anledning at tweaka sitt egna signalement för att inte stämma överens med vittnenas uppgifter. Han kanske hade en keps, men säger att han hade en annan o.s.v.
Citera
2021-06-03, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeMyselfAgain
Vet och vet, vi har ju två vittnen längs flyktvägen som på nära håll såg GM springa förbi dem och utifrån deras uppgifter går det att skapa sig ett hyffsat korrekt signalement.

Menar du att man kan säga att man vet vad SE hade på sig pga att han är mördaren? Blir lite bakvänt.

Ta en keps från det ena vittnet (han säger dock jacka) och ta rock från ett annat vittne som vi inte ens vet om hon såg GM (hon säger dock inget om en keps). Men välj bort alla andra som säger jacka, välj bort alla som säger mössa. Välj bort alla sanningar SE säger och kalla dom gissningar.
Citera
2021-06-03, 17:51
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Nej, jag lägger inget större värde på vad SE säger. Men materialet ger en ganska bra stöd för att SE:s första tider stämmer med verkligheten. Kollar man tiderna som PH uppger så kommer de från nån slags lönesystem. Och PH säger det är en okorrigerad tid. Dvs att man från systemen fått tiden 23:19.

Det öppnar upp för att RB vänt på tiderna. Så den egentliga utstämplingen sker 23:20

På vilket sätt bevisar du att SE ljuger i rätten?
SE säger, under ed, i tingsrätten att utstämplingstiden är 23.20 men korrigerar till 23.21 pga att stämpelklockan gick fel.

SE säger, under ed, i hovrätten att utstämplingstid en är 23.22 men korrigerar till 23.23 pga att stämpelklockan gick fel.

Både i tingsrätten och hovrätten gör han en tankepaus innan han säger klockslaget. Han vittnar under ed. Om han inte minns exakt utstämplingstid ska han naturligtvis säga det istället för att ljuga.
Citera
2021-06-03, 17:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SE säger, under ed, i tingsrätten att utstämplingstiden är 23.20 men korrigerar till 23.21 pga att stämpelklockan gick fel.

SE säger, under ed, i hovrätten att utstämplingstid en är 23.22 men korrigerar till 23.23 pga att stämpelklockan gick fel.

Både i tingsrätten och hovrätten gör han en tankepaus innan han säger klockslaget. Han vittnar under ed. Om han inte minns exakt utstämplingstid ska han naturligtvis säga det istället för att ljuga.

Han kan väl minnas fel. Han är en äldre man. Om LL får minnas fel när han säger att han sett SE på platsen, så måste SE få säga fel klockslag.

Det hade ju vimlat av tidsuppgifter i media i flera år. Det vimlade av tidsuppgifter under rättegångarna.

Dubbelmoral.

Varför skulle han ljuga på detta sätt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-03 kl. 18:09.
Citera
2021-06-03, 18:18
Medlem
Citat:
Menar du att man kan säga att man vet vad SE hade på sig pga att han är mördaren? Blir lite bakvänt.

Ta en keps från det ena vittnet (han säger dock jacka) och ta rock från ett annat vittne som vi inte ens vet om hon såg GM (hon säger dock inget om en keps). Men välj bort alla andra som säger jacka, välj bort alla som säger mössa. Välj bort alla sanningar SE säger och kalla dom gissningar.

Nja, jag säger att de två vittnena längs flyktvägen ger en relativt klar bild hur GM såg ut med undantag av ansiktet.

Jag konstaterar bara att SE stämmer in väldigt väl på denna bild. Det räcker inte i sig för att säga att brottet är styrkt, men är ett starkt indicium.
Citera
2021-06-03, 18:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han kan väl minnas fel. Han är en äldre man. Om LL får minnas fel när han säger att han sett SE på platsen, så måste SE få säga fel klockslag.

Det hade ju vimlat av tidsuppgifter i media i flera år. Det vimlade av tidsuppgifter under rättegångarna.

Dubbelmoral.

Varför i helvete skulle han ljuga på detta sätt.
"En äldre man" som hade kollat tiden precis innan tingsrätten, undrar hur han hade gjort det.

Jag har skrivit tidigare att jag inte bryr mig så mycket om vad SE har sagt utan vad han har gjort. Han har stämplat ut vid en tid som gör det möjligt för honom att kliva ut på gatan ungefär samtidigt som makarna Palme passerar Skandia. Sedan är han borta i ungefär tjugo minuter då han chockad och medtagen återvänder till Skandia, kan knappt prata. Under tiden har en man med rock och väska observerats på David Bagares gata, polisen skrev i rapporten: "Det kan konstateras att minst 1 person varit klädd på ett likadant sätt som Engström. Det var den man som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
Citera
2021-06-03, 18:30
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:

Dubbelmoral.

Varför i helvete skulle han ljuga på detta sätt.
Äldre man? Han var väl 55 år vid rättegångarna. Det här var den viktigaste händelsen i hans liv. Han hade själv varit aktiv i att eftersöka utstämplingstiden. Naturligtvis vet han vad den riktiga tiden var.

En annan fråga jag inte sett någon förklaring till:

Skandiahuset är en kontorsbyggnad mitt i centrala Stockholm. Vad jag förstår var det fyra väktare som arbetade olika tider den här kvällen. Några gick på under kvällen och skulle väl arbeta under natten. SE var den ende på Skandia som jobbade övertid den här kvällen. Skandia hade av allt att döma ingen jourverksamhet under icke kontorstid.

Vad var det som var så viktigt att bevaka under kvällar och nätter. Om man larmar på byggnaden efter kontorstid och det går ett larm kan man väl ha en väktarbil där på 5-10 min.
Citera
2021-06-03, 18:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Äldre man? Han var väl 55 år vid rättegångarna. Det här var den viktigaste händelsen i hans liv. Han hade själv varit aktiv i att eftersöka utstämplingstiden. Naturligtvis vet han vad den riktiga tiden var.

En annan fråga jag inte sett någon förklaring till:

Skandiahuset är en kontorsbyggnad mitt i centrala Stockholm. Vad jag förstår var det fyra väktare som arbetade olika tider den här kvällen. Några gick på under kvällen och skulle väl arbeta under natten. SE var den ende på Skandia som jobbade övertid den här kvällen. Skandia hade av allt att döma ingen jourverksamhet under icke kontorstid.

Vad var det som var så viktigt att bevaka under kvällar och nätter. Om man larmar på byggnaden efter kontorstid och det går ett larm kan man väl ha en väktarbil där på 5-10 min.

"Naturligtvis vet han vad den riktiga tiden var". Varför skulle han inte kunna minnas fel efter 3-4 år? Varför skulle han ljuga mer och mer under en rättegång mot någon annan? Jag märker ju hela tiden hur folk blandar bort sig när de ska tänka på om klockor går före eller efter. Klockslaget var viktigt veckorna efter mordet, sen var det inte speciellt viktigt. Sen blir det ju själva historien som är viktig.

TT minns fel om en hel person, men SE får inte minnas fel minut på ett klockslag.

Och som sagt så tyder tiderna från PH på att den riktiga utstämplingstiden inte var 23:19. Kombinerar man RB, PH och SE står är det rimligt att den korrekta utstämplingstiden var 23:20.

Skandia skiter jag i, för jag är inte minsta intresserad av konspirationsteorier.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-03 kl. 18:47.
Citera
2021-06-03, 18:50
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
"Naturligtvis vet han vad den riktiga tiden var". Varför skulle han inte kunna minnas fel efter 3-4 år? Varför skulle han ljuga mer och mer under en rättegång mot någon annan? Jag märker ju hela tiden hur folk blandar bort sig när de ska tänka på om klockor går före eller efter. Klockslaget var viktigt veckorna efter mordet, sen var det inte speciellt viktigt. Sen blir det ju själva historien som är viktig.

TT minns fel om en hel person, men SE får inte minnas fel minut på ett klockslag.

Och som sagt så tyder tiderna från PH på att den riktiga utstämplingstiden inte var 23:19. Kombinerar man RB, PH och SE står är det rimligt att den korrekta utstämplingstiden var 23:20.

Skandia skiter jag i, för jag är inte minsta intresserad av konspirationsteorier.
Om han inte minns så ska han väl säga det. Han vittnar under ed och begår därmed mened.
Citera
2021-06-03, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om han inte minns så ska han väl säga det. Han vittnar under ed och begår därmed mened.

Kan han inte bara minnas fel? Han kan väl tro han minns rätt? Precis som LL.

Det ställs krav på SE som inte ställs på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in