2021-06-03, 16:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, bra

För den ovaccinerade då, det finns ingen anledning att vänta. Dina anledningar till varför man skulle vänta är ju felaktiga.

Sen är det ju som du säger, det tar en tid efter sprutorna till skyddet är fullt uppbyggt. Om man väntar till september har man kanske inte fullt skydd när viruset vaknar till igen i oktober.

Tänker att tillverkarna uppdaterar innehållet, vartefter mutationerna sprids. De har väl problem nu i Storbritannien som antas kan ha samband med muterat virus?
Citera
2021-06-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns flera i riskgrupp som inte fått sin andra dos, som hade sett fram emot att få fira sommar med barn och barnbarn.
Aha då förstår jag delvis att de rasande. (alltså 80+ som är aktiva på social medier)

Men att smittan i samhället inom några veckor är ner på extremt låga nivåer känns som en betydligt tryggare faktor jmf. Att fått sin andra spruta. Alltså det kommer medföra en försumbar risk att träffa barn och barnbarn i sommar med eller utan dos 2. Problemet är väl att gemene man bland hysterikerna inte fattar detta och sitter inne i sommar. Det är såklart sorgligt.
Citera
2021-06-03, 16:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Aha då förstår jag delvis att de rasande. (alltså 80+ som är aktiva på social medier)

Men att smittan i samhället inom några veckor är ner på extremt låga nivåer känns som en betydligt tryggare faktor jmf. Att fått sin andra spruta. Alltså det kommer medföra en försumbar risk att träffa barn och barnbarn i sommar med eller utan dos 2. Problemet är väl att gemene man bland hysterikerna inte fattar detta och sitter inne i sommar. Det är såklart sorgligt.

Tror också att sannolikheten att träffa på smittade i sommar kommer vara låg. Men ändock är det ju så att sannolikheten att smittas om man ändå gör det är cirka 1 på 2 efter en dos. Har man fått bägge doserna är ju sannolikheten bara 1 på 20 och det är en jätteskillnad. Självklart förstår jag att 50+ vill ha sin andra dos fort som ögat.
Citera
2021-06-03, 16:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tänker att tillverkarna uppdaterar innehållet, vartefter mutationerna sprids. De har väl problem nu i Storbritannien som antas kan ha samband med muterat virus?
Just detta är problemet vid vaccinering, ett problem som minskar betydligt vid naturlig immunitet.

Det är för tidigt att slå fast, men enligt min mening är det bättre för barn och unga att få smittan nu. Då har de ett brett skydd sedan för alla mutationer som kan tänkas komma, och kommer att komma, i framtiden.
Citera
2021-06-03, 16:25
Medlem
Citat:
Tror också att sannolikheten att träffa på smittade i sommar kommer vara låg. Men ändock är det ju så att sannolikheten att smittas om man ändå gör det är cirka 1 på 2 efter en dos. Har man fått bägge doserna är ju sannolikheten bara 1 på 20 och det är en jätteskillnad. Självklart förstår jag att 50+ vill ha sin andra dos fort som ögat.
Visst, men om sannolikheten att smittas och bli svårt sjuk i princip är försumbar så spelar det ingen roll om du multiplicerat med 50% eller 5%. Men det är just det gemeneman ev kommer ha svårt att förstå.
Senast redigerad av jerka11 2021-06-03 kl. 16:30.
Citera
2021-06-03, 16:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Just detta är problemet vid vaccinering, ett problem som minskar betydligt vid naturlig immunitet.

Det är för tidigt att slå fast, men enligt min mening är det bättre för barn och unga att få smittan nu. Då har de ett brett skydd sedan för alla mutationer som kan tänkas komma, och kommer att komma, i framtiden.
Du har återigen till uppgift att redovisa trovärdiga referenser för att en genomgången infektion skulle ge ett bredare skydd.
Citera
2021-06-03, 16:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Jag är redan vaccinerad med två doser.

Fick vänta 9 veckor innan jag kunde boka spruta 2 (Astra) Det påstås att regin S ökat intervallet för Pfizer till 6 veckor för att kunna vacca fler med spruta 1 och få ner spridningen ännu mer. Men Tegnell sa i dag om att takten var lägre på grund av satsning på spruta 2. Alltså olika besked.

Å andra sidan kommer det bara in Phizer och Moderna just nu drygt 500 000 doser per vecka. Det Astra de använder på 65+ kommer från lager, finns inte med i leveransstatistiken.
Citera
2021-06-03, 16:38
Medlem
Faran med att ha en svetsare med endast allmän folkskola vid makten...

"Om man ska sammanfatta kritiken så tycker riksdagen att regeringen varit tam, lam och senfärdig. Den har i vissa fall också varit otydlig, det har varit svårt att förstå vad regeringen vill."

Lena Melin i högform:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRaAKE/lamt-tamt-och-langsamt
Citera
2021-06-03, 16:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Varför inte? Nästa årskull som ska kallas för vaccinering är födda 1982 och senare. Frågan är om vaccinationsviljan kommer vara lika hög bland dem, med tanke på att de sällan blir särskilt sjuka.
Även om vaccination är en viss solidaritetshandling, tror jag de allra flesta vaccinerar sig främst för sin egen skull. Smittspridningen lär ju vara låg under sommaren. Sedan tänker jag att det kanske kommer värre varianter/mutationer av viruset som är farligare. Då kommer säkert Folkhälsomyndigheten främst prioritera de som inte fått något vaccin. Tar man då ett vaccin i slutet på denna omgång, som dessutom kanske inte är helt up to date, har man kanske inte så stor nytta av det?

Viljan ökar när vaccinpassen har införts och blivit permanent.
Citera
2021-06-03, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Inga invändningar om polariseringen eller låsningarna (eller åtgärderna i övrigt) men just det fetade har ju gjorts just lokalt på sina håll åtminstone, vet inte om ex Skolverket eller regionerna har någon samlad statistik.

Visst jag vet ju att det har varit skolor som haft på distans.

Menar väl också delvis mer hur hela den polariserade debatten ser ut, där det ofta antas att man vill stänga ned varenda skola eller tror på långvariga och extrema lockdowns så fort man ens nämner något i den riktningen. (Och ja det antas säkert massa saker åt andra hållet med)
Citera
2021-06-03, 16:42
Medlem
”Risk att en fjärde covidvåg i höst drabbar främst barn”
https://www.dn.se/debatt/risk-att-en-fjarde-covidvag-i-host-drabbar-framst-barn/

Eftersom alla andra åldersgrupper kommer ha hög vaccineringstäckning vid det laget så kommer haveristerna i vetcov, om dom kan påvisa någon form av våg, för en gång skull få rätt.

IMBILDEN, glöm inte att propagera för att skolorna inte skall öppna i Augusti.
Citera
2021-06-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Viljan ökar när vaccinpassen har införts och blivit permanent.

Viljan för mig har minskat drastiskt efter Timbuktu och de andra nollorna i "Kavla upp"-kampanjen.

Jag kan boka tid nu i min region, avvaktar dock av solidaritet och låter alla livrädda gasmaskfanatiker boka sina vaccin först. Dessutom, vad fan ska man med vaccin till i sommar?

Om vaccinpassen börjar användas som Ygeman vill kommer jag inte ta något vaccin alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in