2021-06-03, 15:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du skrev ju själv att siffrorna förändrats så här sedan igår.

"46,5 % vaccinerade (igår 46%) och 19,5 % fullvaccinerade (18,7%)"

Har andelen av befolkningen som fått första sprutan ökat med 1,5 procentenheter sedan igår, samtidigt som andelen fullvaccinerade bara ökat med 0,8% blir det svårt att tolka på något annat vis än att för varje dos1 ger de bara hälften så många dos2. Låter ju snarare som att gapet ökar.

Det lustiga är att flera som bokat och fått dos1 inte kan boka dos2 med appen. Vill man ha dos1 finns massor av lediga tider. Vill man boka dos2 finns inga tider alls. Även fast man ligger rätt i tid, dvs 6 veckor har förflutit. De som ändå har lyckats boka dos2 får i flera fall finna sig i tider som ligger flera veckor fram i tiden. Ska man boka dos1 kan man få vaccin samma dag. Verkar ju helt skevt hela systemet.

Hur mycket blir 46,5-46?
Citera
2021-06-03, 15:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur mycket blir 46,5-46?

Okej, då läste jag fel, eller så har du redigerat inlägget som jag citerade från i efterhand :-)
Tyckte det stod 47,5 vs 46 men okej då.
Citera
2021-06-03, 15:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Okej, då läste jag fel, eller så har du redigerat inlägget som jag citerade från i efterhand :-)
Tyckte det stod 47,5 vs 46 men okej då.

Jag har inte editerat. Men det är lätt hänt.

För att tala klarspråk. Av de 489 629 doser som rapporterats sedan 27 maj har 313 737 (eller 64 %) varit dos2
Citera
2021-06-03, 15:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderade precis på en sak. Om man ännu inte har fått sin första spruta. Är det då bättre att vänta till hösten och ta en spruta då istället?
Då har ju kanske vaccinet uppdaterats med hänsyn till mutationerna och så har man skydd till vintern. Egentligen är det ju nu redan för sent att få något skydd över sommaren. Speciellt sedan Folkhälsomyndigheten flyttat fram intervallet mellan dos1 och dos2 till 7 veckor. Man har ju inte fullt skydd förrän 2 veckor efter andra sprutan och då snackar vi väl en bit in i augusti.
Tar man istället sin första spruta i september kanske man är bättre rustad inför fjärde vågen i november? Brukar ju ändå inte vara så mycket smittspridning mitt i sommaren eftersom skolor m.m. håller stängt.
Citera
2021-06-03, 15:58
Medlem
Citat:
Funderade precis på en sak. Om man ännu inte har fått sin första spruta. Är det då bättre att vänta till hösten och ta en spruta då istället?
Då har ju kanske vaccinet uppdaterats med hänsyn till mutationerna och så har man skydd till vintern. Egentligen är det ju nu redan för sent att få något skydd över sommaren. Speciellt sedan Folkhälsomyndigheten flyttat fram intervallet mellan dos1 och dos2 till 7 veckor. Man har ju inte fullt skydd förrän 2 veckor efter andra sprutan och då snackar vi väl en bit in i augusti.
Tar man istället sin första spruta i september kanske man är bättre rustad inför fjärde vågen i november? Brukar ju ändå inte vara så mycket smittspridning mitt i sommaren eftersom skolor m.m. håller stängt.

Det korta svaret är NEJ
Citera
2021-06-03, 16:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Med din fråga förutsätter du ju att 1) vaccinen inte biter på mutationerna och 2) skyddet för de som vaccineras nu inte finns kvar i vinter.

Inget av dina förutsättningar stämmer in med den tillgängliga kunskap som finns om mutationer och immunitet så du kan gott ta vaccin så fort du får chansen.
Citera
2021-06-03, 16:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det korta svaret är NEJ

Varför inte? Nästa årskull som ska kallas för vaccinering är födda 1982 och senare. Frågan är om vaccinationsviljan kommer vara lika hög bland dem, med tanke på att de sällan blir särskilt sjuka.
Även om vaccination är en viss solidaritetshandling, tror jag de allra flesta vaccinerar sig främst för sin egen skull. Smittspridningen lär ju vara låg under sommaren. Sedan tänker jag att det kanske kommer värre varianter/mutationer av viruset som är farligare. Då kommer säkert Folkhälsomyndigheten främst prioritera de som inte fått något vaccin. Tar man då ett vaccin i slutet på denna omgång, som dessutom kanske inte är helt up to date, har man kanske inte så stor nytta av det?
Citera
2021-06-03, 16:03
Medlem
Citat:
Intressant att man vaccinerar nu dubbelt så många med dos1 jämfört med dos2. Har byggts upp en backlogg som heter duga och värre lär det väl bli. Folk rasar på sociala media över att det inte går att boka dos2. Flera har fått vänta uppåt 8-10 veckor (ej Astras) utan möjlighet att kunna boka dos2.
Varför är folk på sociala medier rasande pga detta? Av rädsla att själva inte fått fullt skydd? Eller är det ur samhällsperspektiv att minska smittspridningen? För Spridningen har ju avstannat helt, så känns inte som man behöver ha panik pga detta närmaste månaderna iaf.
Citera
2021-06-03, 16:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Med din fråga förutsätter du ju att 1) vaccinen inte biter på mutationerna och 2) skyddet för de som vaccineras nu inte finns kvar i vinter.

Inget av dina förutsättningar stämmer in med den tillgängliga kunskap som finns om mutationer och immunitet så du kan gott ta vaccin så fort du får chansen.

Jag är redan vaccinerad med två doser.
Citera
2021-06-03, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Varför är folk på sociala medier rasande pga detta? Av rädsla att själva inte fått fullt skydd? Eller är det ur samhällsperspektiv att minska smittspridningen? För Spridningen har ju avstannat helt, så känns inte som man behöver ha panik pga detta närmaste månaderna iaf.

Finns flera i riskgrupp som inte fått sin andra dos, som hade sett fram emot att få fira sommar med barn och barnbarn.
Citera
2021-06-03, 16:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag är redan vaccinerad med två doser.

Ok, bra

För den ovaccinerade då, det finns ingen anledning att vänta. Dina anledningar till varför man skulle vänta är ju felaktiga.

Sen är det ju som du säger, det tar en tid efter sprutorna till skyddet är fullt uppbyggt. Om man väntar till september har man kanske inte fullt skydd när viruset vaknar till igen i oktober.
Citera
2021-06-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis! Ansvaret ligger hos väljarna. Om man vill ha en förändring bör man rösta på ett parti som vill stärka sjukvården och vara beredd på att kommer att kosta. Tycker man det är OK som det är behöver man inte rösta på det sättet.

Bara att välja. (Pun intended.)
Vården är överfinansierad och extremt överbyråkratiserad. Ett sjukhus huvudsakliga uppgift är administration.

Sverige har näst flest läkare i förhållande till befolkningen (bland EU-länder). En läkare i offentligt styrd primärvård träffar i genomsnitt 3 patienter per arbetsdag, EU-genomsnittet är 7.

Staten tömmer extra pengar över regionerna varje år och har gjort så i 25 år. Regionerna tackar och tar emot, anställer ännu fler administratörer (som stjäl tid från vården) och åstadkommer ännu mindre resultat. Regionerna får mer pengar ju längre vårdköer man kan hålla. Polisen får mer pengar ju färre brott man klarar upp. Problemskolor får mindre pengar om de lyckas förbättra resultaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in