2021-06-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag har inte letat upp intervjun men det var iaf den uppfattningen jag fick när han sa att JB kapitaliserat på sin dom. Vad annat finns det man kan tänka sig TO hade i åtanke? Det var ju även det ni Ebba-kjolhållare hävdar att han kapitaliserat på (eller?) så varför inte så TO - ja underförstått då eller för att uttrycka mig med snitsigt nu utgånget modeord - implicit
Jag la ut citatet här igår 1454.

Jag noterade att Olson inte nämnde nåt hur han kapitaliserat vilket öppnar upp för flera tänkbara vägar spec eftersom just RO inte nämndes. Antagligen hans mening också.

Att då tro, eller ge intrycket av att ifall (enbart) RO inte är speciellt aktivt för närvarande så är hans tes osann. Det var vad jag inte tyckte stämde.

Vad han menar får han nog förtydliga, men jag skulle kunna tänka mig att han implicerar (se där!) att herr b gjort nån slags karriär baserad på detta som inte enbart omfattar RO.
Citera
2021-06-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Han är dömd och brottet avtjänat.
Han startade inte RO. Jag tror det var Billy Butt som startade det för många många år sedan. Men det är möjligt att föreningen fick en nystart för en femton år sedan ungefär. Han ansåg ju att han var oskyldig. Det gick inget vidare, så han verkar ha lagt ner verksamheten. Sedan är det möjligt att han och hans kompisar därifrån fortfarande umgås?
Det var väl fem sex år sedan föreningens sidor senast uppdaterades.
Hade någon använt föreningen för att tjäna pengar hade det synts i redovisningen.
Det är möjligt att Binninge och hans kompisar sitter och textar varandra privat och hyser agg mot Kristdemokraterna. Men man får inte glömma att gubben som sålde kåken till Ebba är god vän med en kärring som för åratal sedan brukade hyra ut en konferensanläggning till RO. Hon tänkte väl att de var bra för att försvara gubbens ångrande. Och så gick det som det gick. Binninge klev in och tog på sig ansvaret och ville ha betalt för gammal ost. Nu verkar han ha fått det och drar sig tillbaka igen.
Inte för att det har nån betydelse men enligt Wikipedia så var det binninge som startade den 2007.
Har du annan uppgift och tycker det är viktigt så kanske du ska uppdatera på Wikipedia.

Varifrån har du uppgiften att butt startade den som jag tror du menar mycket tidigare än 2007?
Citera
2021-06-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inte för att det har nån betydelse men enligt Wikipedia så var det binninge som startade den 2007.
Har du annan uppgift och tycker det är viktigt så kanske du ska uppdatera på Wikipedia.

Varifrån har du uppgiften att butt startade den som jag tror du menar mycket tidigare än 2007?

Läser man Billy Butts wiki-sida så startade de RO tillsammans....
Citera
2021-06-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Läser man Billy Butts wiki-sida så startade de RO tillsammans....
Ja det låter dessutom rimligt. Låter rimligare att starta en Org tillsammans med andra än själv.
De ingick väl i styrelsen också.
Citera
2021-06-03, 16:25
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nu har du fel. TO har inte nämnt RO. Han nämnde enbart att binninge kapitaliserat på sin dom. Det har jag nämnt i svar nyligen med citat.

Det du gör är en halmgubbe när du lägger till RO och diskuterar just den. Det brukar anses som rutten argumentation.
Jaha så han nämnde inte RO påstår du helt frankt utan omsvep och påstår jag byggt en halmgubbe. Det är du som söker halmstrån och du iom detta ditt påstående att Ebbas advokat aldrig nämnde RO så har du byggt en hel halmlada till dig. Lyssna här då: https://www.expressen.se/dinapengar/just-nu-ebba-busch--har-forhorts-av-polisen/

Kapitaliserat genom att starta en organisation - det måste väl ändå vara RO han åsyftar! Om inte vilken annan organisation kan det vara han tänker sig Johann Binninge startat och kunnat kapitalisera på tack vare sin dom?

Han säger vidare att brottsmisstanken är grovt förtal just för att det är publicerat på Facebook men även på Instagram - fast det nämnde inte Tomas Olsson...
Så publiceringen på Facebook var tillräckligt för att det är grovt förtal Ebba Busch blivit delgiven misstanke om av chefsåklagaren.
Citat:
Sådant här har man att förhålla sig till

Om man svarar på just inlägg om RO från N.Armstark om Binninge fått inkomster därifrån
så ska man samtidigt tydligen enligt volvoellersaab undvika att diskutera just den för då är det rutten argumentation.

Att man diskuterar RO i samband med TOs uttalande är inte konstigt alls, det är ju i det sammanhanget JB har presenterat sig. Förut då. Så det borde ju varit pengar därifrån isf.
Sedan vad han personligen tjänat det kan man förstås spekulera i, men ser inte direkt några stora sponsorpengar (eller vad man nu ska kalla det) i relation till RO.
Citera
2021-06-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Han är dömd och brottet avtjänat.
Han startade inte RO. Jag tror det var Billy Butt som startade det för många många år sedan. Men det är möjligt att föreningen fick en nystart för en femton år sedan ungefär. Han ansåg ju att han var oskyldig. Det gick inget vidare, så han verkar ha lagt ner verksamheten. Sedan är det möjligt att han och hans kompisar därifrån fortfarande umgås?
Det var väl fem sex år sedan föreningens sidor senast uppdaterades.
Hade någon använt föreningen för att tjäna pengar hade det synts i redovisningen.
Det är möjligt att Binninge och hans kompisar sitter och textar varandra privat och hyser agg mot Kristdemokraterna. Men man får inte glömma att gubben som sålde kåken till Ebba är god vän med en kärring som för åratal sedan brukade hyra ut en konferensanläggning till RO. Hon tänkte väl att de var bra för att försvara gubbens ångrande. Och så gick det som det gick. Binninge klev in och tog på sig ansvaret och ville ha betalt för gammal ost. Nu verkar han ha fått det och drar sig tillbaka igen.
Varför försöker du sprida osanningar i tråden?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman
Butt och Sjödin går samman
PUBLICERAD 27 OKTOBER 2007
SSU:s förre ordförande Anna Sjödin och nöjesprofilen Billy Butt har gått samman för att stärka rättssäkerheten. Båda ingår i styrelsen för den nybildade Rättssäkerhetsorganisationen, uppger Dagens Nyheter.
Syftet med föreningen är att väcka debatt om rättssäkerhetsfrågor och att ge råd till brottsoffer och åtalade. Grundare och ordförande är Johan Binninge, som precis som Sjödin och Butt, anser sig oskyldigt dömd.

Fjärde ledamot i styrelsen är läraren Monica Pernroth, som arbetar för per- soner hon anser vara oskyldigt dömda
Citera
2021-06-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha så han nämnde inte RO påstår du helt frankt utan omsvep och påstår jag byggt en halmgubbe. Det är du som söker halmstrån och du iom detta ditt påstående att Ebbas advokat aldrig nämnde RO så har du byggt en hel halmlada till dig. Lyssna här då: https://www.expressen.se/dinapengar/just-nu-ebba-busch--har-forhorts-av-polisen/

Kapitaliserat genom att starta en organisation - det måste väl ändå vara RO han åsyftar! Om inte vilken annan organisation kan det vara han tänker sig Johann Binninge startat och kunnat kapitalisera på tack vare sin dom?

Han säger vidare att brottsmisstanken är grovt förtal just för att det är publicerat på Facebook men även på Instagram - fast det nämnde inte Tomas Olsson...
Så publiceringen på Facebook var tillräckligt för att det är grovt förtal Ebba Busch blivit delgiven misstanke om av chefsåklagaren.
Ja se där, där nämns att han startat en organisation. Och artiklar bland annat ser jag. Även om citatet var korrekt och finns faktiskt i samma länk. Det var citatet jag baserade min kommentar på. Tack för den länken.
Då får jag väl ta bort halmgubben då.🙂

Om vi fortsätter så var min poäng att det verkade som att hela frågan gällde ifall han var/är aktiv i RO och om så inte var fallet så faller hela den frågan. Detta eftersom det varit så viktigt att RO inte är aktiv. Där stöder länken min poäng.

Har jag ifrågasatt att ärendet gäller grovt förtal? Inte vad jag vet. Däremot är jag tveksam till om hon kommer att fällas i allmänt åtal. Detta då baserat på att bedömningen att det var befogat får ge utslag. I så fall faller per automatik även grovt förtal. Det finns en del även utanför fb som tycker så. Tex expressens (!) ledarsida mfl.
Det finns även en splittrad bild ifall det ska ses som förtal överhuvud taget när det är sant och kommer från offentliga domar. Den frågan har även kommit upp avs sexbrott mot kvinnor nyligen. Vi får se vad som händer där. Det kommer inte att påverka nåt här i allafall.
Senast redigerad av Volvoellersaab 2021-06-03 kl. 17:54.
Citera
2021-06-03, 17:53
Medlem
Citat:
joda jag förstår. Lite petigt, för skojs skull. Varken kuban eller du sa det som "enbart".
"när du lägger till RO och diskuterar just den"

Finns mycket att spekulera om, hur han ska ha tjänat på detta.
Men... vad jobbade Binninge med innan?

Blev detta hans karriär helt och hållet efter han blev dömd? Eller var han jurist redan innan?
Vad han gjorde innan fängelset? Ingen aning. Vad jag förstår så startade han och några till RO när han kom ut. Verkar som han studerat juridik i nån form på fängelset.
Men jag tror inte han levt på RO, utan isåfall tack vare kontakter och uppdrag därifrån. Det är ju en ideell förening.

Det är nog vanligt vad jag förstått med utbildning på det sättet så inget konstigt i det. Har inte sett att nån nämnt nån officiell utbildning med betygsresultat i alla fall.
Citera
2021-06-03, 18:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja se där, där nämns att han startat en organisation. Och artiklar bland annat ser jag. Även om citatet var korrekt och finns faktiskt i samma länk. Det var citatet jag baserade min kommentar på. Tack för den länken.
Då får jag väl ta bort halmgubben då.🙂

Om vi fortsätter så var min poäng att det verkade som att hela frågan gällde ifall han var/är aktiv i RO och om så inte var fallet så faller hela den frågan. Detta eftersom det varit så viktigt att RO inte är aktiv. Där stöder länken min poäng.

Har jag ifrågasatt att ärendet gäller grovt förtal? Inte vad jag vet. Däremot är jag tveksam till om hon kommer att fällas i öppet åtal. Detta då baserat på att bedömningen att det var befogat får ge utslag. I så fall faller per automatik även grovt förtal. Det finns en del även utanför fb som tycker så. Tex expressens (!) ledarsida mfl.
Det finns även en splittrad bild ifall det ska ses som förtal överhuvud taget när det är sant och kommer från offentliga domar. Den frågan har även kommit upp avs sexbrott mot kvinnor nyligen. Vi får se vad som händer där. Det kommer inte att påverka nåt här i allafall.
Tackar för erkännandet - nej du har inte efter vad jag vet ifrågasatt att misstanken är grovt förtal som Ebba Busch enligt misstanken gjort sig skyldig till. Å det har jag heller aldrig påstått utan jag tyckte bara att det var på sin plats att poängtera att Ebbas advokat i fallet själv på journalistens direkta fråga om det rörde sig om ett grovt förtal Ebba är misstänkt för, eftersom TO försökte förringa genom att bara omnämna det som ett förtal, då fick lov att ansträngt fullkomligt entydigt svara: "Ja det är ett grovt förtal".
Senast redigerad av kubun 2021-06-03 kl. 18:10.
Citera
2021-06-03, 18:07
Medlem
Citat:
Vad han gjorde innan fängelset? Ingen aning. Vad jag förstår så startade han och några till RO när han kom ut. Verkar som han studerat juridik i nån form på fängelset.
Men jag tror inte han levt på RO, utan isåfall tack vare kontakter och uppdrag därifrån. Det är ju en ideell förening.

Det är nog vanligt vad jag förstått med utbildning på det sättet så inget konstigt i det. Har inte sett att nån nämnt nån officiell utbildning med betygsresultat i alla fall.

Tänkte bara att han innan var typ snickare, och sen efteråt jurist..
Stor skillnad om han var akademisk utbildad innan.
Citera
2021-06-03, 18:40
Medlem
Citat:
Tänkte bara att han innan var typ snickare, och sen efteråt jurist..
Stor skillnad om han var akademisk utbildad innan.
😂😂😂😂
Du menar att det förklarar hans inte helt perfekta insats….

Annars är det kanske en naturlig yrkesutveckling…
Snickra ihop en snickerboa och sedan snickra ihop ett avtal….ja, varför inte….😂😂
Citera
2021-06-03, 18:48
Medlem
Citat:
😂😂😂😂
Du menar att det förklarar hans inte helt perfekta insats….

Annars är det kanske en naturlig yrkesutveckling…
Snickra ihop en snickerboa och sedan snickra ihop ett avtal….ja, varför inte….😂😂

hehe ja. Inte något han drömde om som liten, men som är hans kall numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in