2021-06-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
[/b]

Håller med om ditt scenario utom en liten detalj. Hade 112 fått samtal av den karaktären så skulle patrullen fått veta det direkt av ledningscentralen via polisradion. Speciellt om de var närmsta patrull. Men allt skedde nog väldigt snabbt. Speciellt om en patrull redan var på väg mot Folketorp.

De åkte mot Folketorp 11.51 och samtalet till de gjorde till 112 var 12.10 (kan diffa på någon minut). Det innebär isf att samtalet var bara några minuter innan de var på plats.

Någon kan ha ringt från Folketorp för att kalla på ambulans... inte säkert att 112 fattade den kopplingen på minuten.

Eller menar Du att patrullen hör det via polisradion? Så kanske det är när jag tänker efter (länge sedan det tråkiga hände att man inte hade tillgång till den... förbaskade Rakel).
Citera
2021-06-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hur synd är det egentligen om SOA? Farbror har suttit med SD i hovrätten och stöttat fd svärsonen. Under tiden får han höra hur SD hatar Åsa, mordhotar Lena på band. Upplyses om att SD mordhotar Lenas minsting A och olika varianter på önskningar att Lena ska dö. Klart gubben fattar att SD tagit död på älskarinnan. Saken är att han inte bryr sig. För Lena är inte hans dotter. A inte hans barnbarn. Han ursäktar SD för han gillar SD, och SD har aldrig gjort SOA något ont. Det räcker för honom.

HD som firat halva livet ihop med SD i en häktescell i USA, får fira nästa del ensam, utan ny vigselpräst och brudgum. Hon behöver ingen avprogrammering, hjälp med medberoendeproblematik, eller medicinering längre. En bra början är en dos ärlighet, då blir hon frisk. Om hon vågar.

SD pallade inte trycket när masken drogs av.
Gällande SOA, så hade han en specialplats i rättegångssalen, snett bakom Stefan, längs med väggen.
På motsatt sida satt åKlagarna, vittnesstöd samt Lenas anhöriga. På samma sida, precis innanför dörren satt "pressen" vilket var NAs reportrar.
Vi vanliga dödliga satt i två rader mitt emot domaren och rätten, som satt rakt fram från dörren sett..
Soa hade någon form av VIP..
Citera
2021-06-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ja så tror jag med. SOA har nog vetat hela tiden men resonerat lite som Smokey, att LW hade sig själv att skylla och han gillade som sagt SD.

SOA har ju fått höra och läsa redan i första tingsrätten hur illa SD betett sig mot HD -SOAs egen dotter- samt mot andra personer. Hånat HDs utseende, kropp och person. Svikit löften till HD gång på gång. Plågat henne psykiskt genom att fortsätta umgås med LW. Köpt guld till älskarinnan LW och silver till sin dåvarande fru, SOAs dotter. Ändå valde SOA att sitta med som stöd till SD i hovrätten. Och låta SD husera hos honom på Folketorp, sota (utan licens) och städa hans stökiga hus efter mordet osv.

Nu kommer antagligen SOA vara den som styr upp det praktiska för att se till att det går rätt till med arv och dödsbo. Finnas där för HD och flickorna som en klippa.
Soa- The Rock!
Kan han inte behöva stå till svars tillsammans med dotter och fru för skyddande av brottsling?
Citera
2021-06-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja SOA lär inte må så bra, inte HD heller kan man tycka.

Om man vill se självmordet med lite poetiska ögon så ser det nästan ut som om SD väljer att återförenas med LW i livet efter döden i stället för att leva med HD i det verkliga livet.
Jo, det har slagit mig.
Citera
2021-06-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
? Var får du allt ifrån?
Eh, se själv, läs förhör, lyssna på förhör, vad mer kan jag säga?
Citera
2021-06-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
De åkte mot Folketorp 11.51 och samtalet till de gjorde till 112 var 12.10 (kan diffa på någon minut). Det innebär isf att samtalet var bara några minuter innan de var på plats.

Någon kan ha ringt från Folketorp för att kalla på ambulans... inte säkert att 112 fattade den kopplingen på minuten.

Eller menar Du att patrullen hör det via polisradion? Så kanske det är när jag tänker efter (länge sedan det tråkiga hände att man inte hade tillgång till den... förbaskade Rakel).

Ja inte själva larmsamtalet naturligtvis, men operatörerna på 112 är ju i regel snabba att koppla över till polisen medan de fortfarande pratar med inringaren och därefter har det antagligen gått ut via polisradion. Antingen kopplat direkt till patrullen eller till samtliga enheter (som befinner sig någorlunda i närheten). Ibland blir man ju själv kopplad till närmaste patrull (eller ledningscentral) när man ringer 112 under pågående brott.
Om SD skjutit skallen av sig så kan ju tänkas att SOA (visa blir väldigt logiska i chock) bad om polis eftersom han insåg att loppet var kört för SDs del. Men 112 skickar väl också ambulans iaf i såna lägen.
Citera
2021-06-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Soa- The Rock!
Kan han inte behöva stå till svars tillsammans med dotter och fru för skyddande av brottsling?

Hade SD inte dött utan börjat avtjäna sitt straff så tror jag det är möjligt att han efter en tid velat ha uppmärksamhet och bett att få bli förhörd om det var så att HD var inblandad i själva brottet på någon nivå.
Citera
2021-06-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ja inte själva larmsamtalet naturligtvis, men operatörerna på 112 är ju i regel snabba att koppla över till polisen medan de fortfarande pratar med inringaren och därefter har det antagligen gått ut via polisradion. Antingen kopplat direkt till patrullen eller till samtliga enheter (som befinner sig någorlunda i närheten). Ibland blir man ju själv kopplad till närmaste patrull (eller ledningscentral) när man ringer 112 under pågående brott.
Om SD skjutit skallen av sig så kan ju tänkas att SOA (visa blir väldigt logiska i chock) bad om polis eftersom han insåg att loppet var kört för SDs del. Men 112 skickar väl också ambulans iaf i såna lägen.

Men om SOA ringt 112 och bett om en ambulans de senaste minutrarna så behövde det samtalet inte kommit polisen tillkännedom ännu. Jag tänker att det kanske var det som patrullen ville säkerställa innan de var på plats. Som läget var när de åkte från stan var ju bara var SD befann sig.
Citera
2021-06-03, 14:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Så som jag förstått det i händelserapporteringen efteråt så har samtalet inte kommit in via 112, utan det är polisen som kontaktats direkt. När polisen blir omdirigerad kollar de med 112 om ett samtal inkommit, och det har det då inte. Det är polisen väl på plats som kontaktar 112 när de påträffar SD.

Lite misstänsamt kan jag tycka att just den biten är. Om man påträffar någon död hade man väl ringt 112? Inte letat upp nåt nummer direkt till någon poliskonstapel eller patrull?
Citera
2021-06-03, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja så tror jag med. SOA har nog vetat hela tiden men resonerat lite som Smokey, att LW hade sig själv att skylla och han gillade som sagt SD.

SOA har ju fått höra och läsa redan i första tingsrätten hur illa SD betett sig mot HD -SOAs egen dotter- samt mot andra personer. Hånat HDs utseende, kropp och person. Svikit löften till HD gång på gång. Plågat henne psykiskt genom att fortsätta umgås med LW. Köpt guld till älskarinnan LW och silver till sin dåvarande fru, SOAs dotter. Ändå valde SOA att sitta med som stöd till SD i hovrätten. Och låta SD husera hos honom på Folketorp, sota (utan licens) och städa hans stökiga hus efter mordet osv.

Nu kommer antagligen SOA vara den som styr upp det praktiska för att se till att det går rätt till med arv och dödsbo. Finnas där för HD och flickorna som en klippa.

Jag tänker att det ska mycket till för att skydda någon som man tror är en mördare, särskilt om man fått veta om de tidigare planerna om att förinta hela familjen och dödshot mot både Lena och hennes minderåriga son.

Jag tror att SD fått de som har varit honom nära att tro på honom (om än ibland med tvekan, titta bara på JG).

Om nu både HD och SOA (om det nu var han som var med SD på slutet) är helt oskyldiga, då har de ju svart- på- vitt att man kan aboslut bli misstänkt för mord, trots att man är helt oskyldig.

Dessutom kan HD också ha kört med sina förklaringar som egentligen är SDs och som föräldrar och JG köper.

Jag tror att de psykologiska försvaren kan vara stora när det kommer till en så här allvarlig historia som mord och en nära som misstänks, även om det finns mycket luckor och konstigheter i berättelserna. Mn bortförklarar gärna saker som man inte vill ska vara sanna.

Sedan är vi förstås olika.

SOA kan ha sett SD "brytas" ner de sista åren och avfärdat hans underliga beteende och helt galna förklaringar sprunget från en man som är desperat och vars psyke nötts ner av år av misstanke.

Det är iaf en teori jag kan tänka mig.
Citera
2021-06-03, 14:33
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Så som jag förstått det i händelserapporteringen efteråt så har samtalet inte kommit in via 112, utan det är polisen som kontaktats direkt. När polisen blir omdirigerad kollar de med 112 om ett samtal inkommit, och det har det då inte. Det är polisen väl på plats som kontaktar 112 när de påträffar SD.

Lite misstänsamt kan jag tycka att just den biten är. Om man påträffar någon död hade man väl ringt 112? Inte letat upp nåt nummer direkt till någon poliskonstapel eller patrull?

Enig, att det är märkligt. Jag har hela tiden misstänkt att han var på samtal med sina advokater under eller innan domen blev officiell och att de anat oråd och kontaktat polisen. Bara en magkänsla men har också för mig att advokaten tidigt var ute och hintade om att det bad om respekt för att de inte kunde kommentera domen.
Citera
2021-06-03, 14:36
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Enig, att det är märkligt. Jag har hela tiden misstänkt att han var på samtal med sina advokater under eller innan domen blev officiell och att de anat oråd och kontaktat polisen. Bara en magkänsla men har också för mig att advokaten tidigt var ute och hintade om att det bad om respekt för att de inte kunde kommentera domen.

Jo en presskonferans ställdes in, och försvarsadvokaten sa så, så jag tror att vi alla anade oråd och att något inte riktigt var som det skulle. Jag var rädd att han antingen stuckit, eller tagit HD och barnen och låst in sig nånstans, eller än värre tagit kål på hela sin familj typ "allt ska bli så bra nu". Att han antingen bara tagit sig själv av daga (och nej jag är ingen GW fantast för att jag uttrycker mig så...) eller att svärfar antingen assisterat - råkat vara på fel plats på fel tid - eller de facto för en gång skull gjort något för sin dotter - är de minst dåliga av alla dåliga scenarion.

Det bästa hade såklart för alla varit om han fått sin dom och fått sitt straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in