Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Ja så tror jag med. SOA har nog vetat hela tiden men resonerat lite som Smokey, att LW hade sig själv att skylla och han gillade som sagt SD.
SOA har ju fått höra och läsa redan i första tingsrätten hur illa SD betett sig mot HD -SOAs egen dotter- samt mot andra personer. Hånat HDs utseende, kropp och person. Svikit löften till HD gång på gång. Plågat henne psykiskt genom att fortsätta umgås med LW. Köpt guld till älskarinnan LW och silver till sin dåvarande fru, SOAs dotter. Ändå valde SOA att sitta med som stöd till SD i hovrätten. Och låta SD husera hos honom på Folketorp, sota (utan licens) och städa hans stökiga hus efter mordet osv.
Nu kommer antagligen SOA vara den som styr upp det praktiska för att se till att det går rätt till med arv och dödsbo. Finnas där för HD och flickorna som en klippa.
Jag tänker att det ska mycket till för att skydda någon som man tror är en mördare, särskilt om man fått veta om de tidigare planerna om att förinta hela familjen och dödshot mot både Lena och hennes minderåriga son.
Jag tror att SD fått de som har varit honom nära att tro på honom (om än ibland med tvekan, titta bara på JG).
Om nu både HD och SOA (om det nu var han som var med SD på slutet) är helt oskyldiga, då har de ju svart- på- vitt att man kan aboslut bli misstänkt för mord, trots att man är helt oskyldig.
Dessutom kan HD också ha kört med sina förklaringar som egentligen är SDs och som föräldrar och JG köper.
Jag tror att de psykologiska försvaren kan vara stora när det kommer till en så här allvarlig historia som mord och en nära som misstänks, även om det finns mycket luckor och konstigheter i berättelserna. Mn bortförklarar gärna saker som man inte vill ska vara sanna.
Sedan är vi förstås olika.
SOA kan ha sett SD "brytas" ner de sista åren och avfärdat hans underliga beteende och helt galna förklaringar sprunget från en man som är desperat och vars psyke nötts ner av år av misstanke.
Det är iaf en teori jag kan tänka mig.