Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Med ordentliga restriktioner behöver det inte bli några hundra personer på sjukhus, när alla har haft tillgång till gratis vaccin ett tag. Jag tycker gott att vi kan ta ner indidensen ordentligt, innan vi tar bort restriktionerna, eftersom den här smittan är så fruktansvärt insådd överallt i Sverige p.g.a. dålig hantering. Även om alla fattar att det kommer att bli ströfall i vissa klustergrupper även senare år. Det är något annat. Vi måste avsluta pandemin nu, först!
Det var väl den som orsakade den stora magsjukan i Östersund för ett par år sedan?
Men det är ju exakt det jag pratar om, "med restriktioner".
Min poäng är att vi inte ska ha några restriktioner. Säg att vi går ner till FHM:s gränser för Nivå 1 som innebär slopande av alla restriktioner. För sjukhusbelastningen gäller alltså <100 (<25 IVA).
Sen i december så blir en del sjuka igen så att vi igen går över 100, kanske t.o.m. att det blir 200 som behöver sjukhusvård för covid-19. Inte helt osannolikt att detta sker. Ska vi då införa restriktioner igen?
När vi i alla dessa år haft tusentals på sjukhus för influensa utan att det påverkat samhället i stort. Varför ska covid-19 hanteras annorlunda?