2021-06-03, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fas 4 är alltid test i verkliga livet på 100 000-tals - 1 000 000-tals personer. Det är då man kan hittar sällsynta biverkningar som inte visar sig i en Fas 3-studie med endast några 10 000-tals användare.

Inget unikt för coronavaccin!

Fas 4 är uppföljning och övervakning av effekt och säkerhet efter att vaccinet är färdigtestat. Testningen ska vara klar. Bieffekter som är så vanliga som 1/3000 ska man ha fångat upp innan dess. Hjärtproblem dessutom...

Nej, är man ung och frisk ska man nog tänka en gång till angående vaccin.
Citera
2021-06-03, 07:45
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Fantastiskt positiva smittosiffror att vänta idag kl 14.

Stockholm har redovisat blott 61 smittade per 100 000 senaste veckan.

Skåne har redovisat blott 76 smittade per 100 000 senaste veckan.

Det kan förstås finnas en underrapportering pga IT-haveriet, men ändå. Idag blir det positivt utöver det vanliga.
Hemskt nyfiken på varifrån du får de siffrorna. Enligt Platz registrerades 757 fall i Stockholm bara igår.
Citera
2021-06-03, 07:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Munskydd ger nästan inget skydd mot att bli smittad, så de är nog inga proffs på smittskygg du träffat på.

Bra att du inser det iaf. Vissa verkar ju tro att det går att bekämpa pandemin med en papperslapp över käften.
Citera
2021-06-03, 07:55
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Fantastiskt positiva smittosiffror att vänta idag kl 14.

Stockholm har redovisat blott 61 smittade per 100 000 senaste veckan.

Skåne har redovisat blott 76 smittade per 100 000 senaste veckan.

Det kan förstås finnas en underrapportering pga IT-haveriet, men ändå. Idag blir det positivt utöver det vanliga.
Vars har du fått dom siffrorna ifrån?
Citera
2021-06-03, 08:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hemskt nyfiken på varifrån du får de siffrorna. Enligt Platz registrerades 757 fall i Stockholm bara igår.

Och hur många fall har Platz "registrerat" för Stockholm de föregående 7 dagarna då?

Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Vars har du fått dom siffrorna ifrån?

Ett bra tips är att spana in regionernas egna sidor. För Skåne står siffran tydligt, för Stockholm får du räkna lite själv.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/2-juni-dagslage-covid-19/
Citera
2021-06-03, 08:05
Medlem
Citat:

Du är inte så bra på siffror va?
Citera
2021-06-03, 08:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nhae, man behöver inte ha hälsoångest för att få lungskador av covid-19.
Jag känner väl till en frisk och stark dykare som fått dykförbud rätt nyligen och ett antal räddningsdykare har fått dykförbud tidigare. Vet inte om de får dyka nu.
De flesta dykare har absolut inte hälsoångest enligt min erfarenhet. Har man det så dyker man inte.

Jag känner också till flera fullt friska relativt unga personer som drabbats av det där. Kan inte vara kul att ha gått från att åka vasalopp och springa maran till att inte kunna hämta posten utan att stanna och vila på halva sträckan.
Citera
2021-06-03, 08:12
Medlem
Citat:

Stockholm senaste veckan antal fall (enligt platz.se):

757 + 0 + 545 + 0 + 0 + 0 + 152 = 1452 fall.

Region Stockholm har 2,3 miljoner innevånare.

Det blir runt 63 fall/100.000 innevånare senaste veckan.
Citera
2021-06-03, 08:12
Medlem
Jag vill inte starta en egen tråd om detta men undrar hur många som tänker och fungerar som jag. Känner mig just nu väldigt ensam i detta.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.

Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.

Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.
Citera
2021-06-03, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag känner också till flera fullt friska relativt unga personer som drabbats av det där. Kan inte vara kul att ha gått från att åka vasalopp och springa maran till att inte kunna hämta posten utan att stanna och vila på halva sträckan.

Vem fan är du egentligen?

Du har flera i din närhet som dött i covid.
Du har flera unga i din närhet som är långtidssjuka.
Du tycker att skolan skall stångas tillsvidare, utan att förstå påverkan på barnen. Detta trots att du PÅSTÅR att du har egna barn.
Samtidigt är du totalt isolerad med gasmask.

Jag tycker att det är något som inte stämmer med detta..
Citera
2021-06-03, 08:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
26 forskare: En ny våg i höst kan slå mot barnen

En fjärde covid-våg i höst kan drabba ännu ovaccinerade barn. Det skriver 26 forskare knutna till Vetenskapsforum Covid-19, som varit kritiska till de svenska myndigheternas agerande under pandemin, på DN Debatt.

De menar att skolmiljön kan göras säkrare, både för elever och personal, genom bland annat ökad ventilation, munskyddsanvändning, snabbtester och striktare karantänsregler.

”Vi måste orka ta till oss det faktum att pandemin hittills drabbat många barn. Den stora farhågan inför hösten är en fjärde våg som främst drabbar ännu ovaccinerade barn”, skriver debattörerna.
https://omni.se/a/KyoJPo
Debattörerna är

Ja den där stollen Anders Wahlne kommer garanterat att ägna 10 minuter av dagens PK att i egenskap av "journalist" svamla på utan att ställa någon fråga.

Jag brukar underhålla mig med att kolla på "Vetcovs" youtube ibland, därefter går jag till Facebook och kollar in gruppen Folkets rättigheter i samhället. Två extremer på motsatta sidor av skalan, så galna att det bara går att skratta åt det.
Citera
2021-06-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Hårt tränande och aktiva personer brukar åka dit ordentligt på influensa, covid och andra sjukdomar.

När de tränar så ofta och hårt så är risken stor att de tränar när de håller på att bli sjuka och förvärrar sjukdomen väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in