2021-06-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enl Pierre Kory är det spikproteinet som orsakar sjukdomen. Det är väl därför vacciner orsakar liknande inflammationer som covid19.

I podcasten jag länkade tidigare så förklarar han detta.
OK. Jag har inte riktigt tid att lyssna på podden just nu men kommer att lyssna senare.
Citera
2021-06-02, 22:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, du kommer inte få utslag på någonting.
Inga av de vaccin som används i Sverige innehåller någon form av avdödat virus.
Antigen eller PCR mäter förekomst av virus. Antikroppstester kommer inte heller visa på något så snabbt efter vaccination, då det lär ta minst en vecka innan dina antikroppar är mätbara. Och då är det inte alla antikroppstest som är utformade att möte den typen av antikroppar som uppkommer efter vaccination.

Nuvarande antikroppstester påvisar inte Immunitet genom vaccinering. Är svaret possetivt så har vederbörande genomgått infektionen.
Citera
2021-06-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Peru mer en dubblar sina antal avlidna.
The results of the study put the new toll at 180,764 in a population of about 32.6 million, compared to recent data indicating that 69,342 people had died from COVID-19.
https://apnews.com/article/peru-health-coronavirus-pandemic-64aa6bf464e40f384c5e4f108a8e75a6

2,6x fler döda än tidigare rapporterat. Ska bli intressant att följa hur många länder som kommer att outa sina verkliga dödstal.
Citera
2021-06-02, 22:29
Medlem
Beaver14s avatar
Region Jönköping har gjort veckorapport som inkluderar fall för förra veckan. Fortsatt minskning, ca 20% jmf veckan innan (svårt att se exakt då de bara publicerar en diagrambild). Minskad testning samtidigt som andel positiva också minskar visar på tydligt minskad smitta i regionen.

93% av 65+ är vaccinerade i regionen.
https://rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/covid-19-samlad-lagesrapport-vecka-22-91778
Citera
2021-06-02, 22:47
Medlem
Beaver14s avatar
Även Stockholm har nu rapporterat fall 25 maj t.o.m. igår 1 juni. 1842 nya fall vilket är 228 per dag i snitt. Ingenting!

Sjukhusvårdade -12 sedan igår.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/2-juni-dagslage-covid-19/
Citera
2021-06-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ser det som en bonus att slippa umgås med släkten. De är inte så oroliga för vi brukar inte flåsa på varandra annars heller, men jag passar på att signalera min enorma godhet och håller mig undan. Ibland åker jag förbi med dubbla munskydd, efter att ha duschat i sprit. Naturligtvis berättar jag om det på Fantasiboken och Twitter. Tror jag ska börja köra samma med influensan om den kommer tillbaka. Det kan ju kanske uppfattas som lite hyckleri annars....
Haha 🤣 Ja, det mest positiva med denna pandemi är att jag knappt sett svärmor på över ett år 😁😁
Citera
2021-06-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Mängden virus man får i sig vid smittotillfället brukar bidra till hur sjuk man blir, åtminstone vid virusinfektioner i allmänhet.
Hur är smittorisken om man åker i samma bil med någon ändå att man är vaccinerad vid det tillfället?
Citera
2021-06-02, 23:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur är smittorisken om man åker i samma bil med någon ändå att man är vaccinerad vid det tillfället?
Förlåt, men jag förstår inte riktigt frågan. Menar du om du åker i en bil tillsammans med en smittad person, och du är vaccinerad?

Jag vet inte hur hög/låg risken är, men är du fullvaccinerad bör risken att du blir smittad vara mycket låg. Somliga människor blir inte immuna trots vaccin, men detta torde vara ovanligt vad gäller Moderna och Pfizer.
Citera
2021-06-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är trött på att somliga vägrar förstå varför så många blir sjuka samtidigt. Och det helt i onödan. Det har gått över ett år nu, men det enda folk väntar på är en jävla spruta så att de kan fortsätta med sin ohållbara livsstil. Lycka till vid nästa pandemi säger jag.
Fler pandemier är att vänta framöver sa Lena Hallengren i "Sverige Möts"
Citera
2021-06-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt, men jag förstår inte riktigt frågan. Menar du om du åker i en bil tillsammans med en smittad person, och du är vaccinerad?

Jag vet inte hur hög/låg risken är, men är du fullvaccinerad bör risken att du blir smittad vara mycket låg. Somliga människor blir inte immuna trots vaccin, men detta torde vara ovanligt vad gäller Moderna och Pfizer.
Det sägs ju ändå att man som vaccinerad överlag så är man inte skyddad fullt ut. 2 meters avstånd i bil blir lite svårt.
Citera
2021-06-02, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
26 forskare: En ny våg i höst kan slå mot barnen

En fjärde covid-våg i höst kan drabba ännu ovaccinerade barn. Det skriver 26 forskare knutna till Vetenskapsforum Covid-19, som varit kritiska till de svenska myndigheternas agerande under pandemin, på DN Debatt.

De menar att skolmiljön kan göras säkrare, både för elever och personal, genom bland annat ökad ventilation, munskyddsanvändning, snabbtester och striktare karantänsregler.

”Vi måste orka ta till oss det faktum att pandemin hittills drabbat många barn. Den stora farhågan inför hösten är en fjärde våg som främst drabbar ännu ovaccinerade barn”, skriver debattörerna.
https://omni.se/a/KyoJPo
Debattörerna är
Citera
2021-06-02, 23:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De flesta som drabbas av post-covid tycks vara de som inte fruktat sjukdomen och därför blivit smittade pga de slarvat med smittskyddet. Risken är ju att sabbade lungor aldrig blir återställda. Mycket talar tyvärr för det.

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej inte mkt som talar för det, som tur är. Det är väldigt osannolikt, även om du inkluderar individer som lider av hälsoångest i statistiken.
Nhae, man behöver inte ha hälsoångest för att få lungskador av covid-19.
Jag känner väl till en frisk och stark dykare som fått dykförbud rätt nyligen och ett antal räddningsdykare har fått dykförbud tidigare. Vet inte om de får dyka nu.
De flesta dykare har absolut inte hälsoångest enligt min erfarenhet. Har man det så dyker man inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in