Citat:
Borde inte MP vara ganska oroliga i och med att deras valanalys fastslog att ca 20-25 av deras väljare i valet 2018 bestod av stödröster? Det saknas liksom en trygg skyddande buffert neråt. Ingen Stenevi effekt direkt, men allt negativ riktas förstås emot Sabunis folkparti.
Jag förmodar jag att du menade ca 20-25 procent av deras väljare? Jag minns inte att jag hört någon sådan siffra, men det har som bekant gått några år sedan dess så jag har säkert glömt det. Men det skulle innebära att deras 4,4% i valet egentligen "borde" varit ca 1%-enhet lägre. Och det låter ju lovande. Jag förmodar att det finns en nedre gräns där folk kommer avstå ifrån att stödrösta på ett parti för att inte riskera att kasta bort sin röst. Frågan är var den ligger, runt 3% kanske?
Men precis som du säger har MP inte många basväljare. De har ända sedan de bildades levt på alla sina första- och andragångsväljare. Utan alla dem är de rökta. Frågan är hur man får dem att rösta annorlunda framöver? Jag tror att den tekniska utvecklingen kan hjälpa till, lite förenklat: allt fler unga föredrar Youtube framför SVT.
Citat:
Absolut kommer media i allmänhet, och SVT i synnerhet, göra allt i sin makt för att rädda kvar MP. Men frågan är var den undre gränsen ligger? De stödde t.ex. F! helhjärtat när de såg ut att kanske ha en chans i valet 2014, men i valet 2018 då det uppenbarligen var rökt för F! struntade media fullständigt i dem (varpå F! nästan förintades).
Frågan är om msm verkligen har så stort inflytande längre, jag är tveksam. Yngre väljare, som oftast är de mest lättrörliga och påverkbara och tillika traditionellt MP:s största väljargrupp, följer inte msm i samma utsträckning som tidigare. Många kanske inte alls? Så helt säkert är det inte att det kommer funka att snacka upp MP inför ytterligare ett val.
Tyvärr tror jag som du att MP på något vis kommer klara sig kvar ändå, men det blir allt svårare för msm att hjälpa dem då deras inflytande stadigt minskar, i synnerhet bland yngre.
Det verkar ju vara det viktiga för vissa. Fortsatt brottslighet och kollaps för kommunerna verkar också vara viktigt.