2021-06-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja. Precis som även jag sa så händer det alltså att jourläkare väljer att inte tillkalla polis även då dödsorsaken omöjligt går att fastställa vid yttre besiktning exempelvis om kroppen legat länge eller om personen haft en underliggande sjukdom. Ibland i mitt tycke sker detta i enstaka fall allt för lättvindigt.
Jag har sett tre, fyra såna fall under 2020-2021 i tjänsten.

Jag funderar på vilka tecken på eller kring SDs kropp som fick polisen att häkta SOA.
Det är nog inte helt otänkbart att Soa smockade till Stefan? Tänk besvikelsen att ha blivit så grundlurad under så lång tid.
Citera
2021-06-02, 23:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Jag tycker att det mesta pekar mot att det handlar om hängning. Om personen som var på gården tillsammans med Stefan hade skurit ner honom innan polisen kom så hade han säkert strypmärken på halsen vilket gjorde att polisen fattade misstankar om mord. Om han var hängd på hög höjd så kan ju kroppen även ha skadats om personen skar ner honom. Om polisen anträffade den döda kroppen liggandes på marken med strypmärken är det inte heller konstigt att de påbörjade HLR.

Angående mordet på Lena, så har jag nu läst domen och tycker att den ger en bra och samlad bild över att det inte kan ha varit någon annan än Stefan som utförde mordet. Eftersom de hittade sperma från Stefan på kjolen så gissar jag att de hade någon form av sex bakom planken innan mordet. Kanske spelade LW in samlaget på sin mobil och hotade med att skicka det till HD? Det skulle ju förklara varför han var så mån om att få med sig mobilen därifrån. Han visste ju dessutom att hon spelat in honom vid tidigare tillfällen.
Varför skulle personen skära ner honom om han hängt sig på höjd?
Citera
2021-06-02, 23:53
Medlem
Citat:
Jag tycker att det mesta pekar mot att det handlar om hängning. Om personen som var på gården tillsammans med Stefan hade skurit ner honom innan polisen kom så hade han säkert strypmärken på halsen vilket gjorde att polisen fattade misstankar om mord. Om han var hängd på hög höjd så kan ju kroppen även ha skadats om personen skar ner honom. Om polisen anträffade den döda kroppen liggandes på marken med strypmärken är det inte heller konstigt att de påbörjade HLR.

Angående mordet på Lena, så har jag nu läst domen och tycker att den ger en bra och samlad bild över att det inte kan ha varit någon annan än Stefan som utförde mordet. Eftersom de hittade sperma från Stefan på kjolen så gissar jag att de hade någon form av sex bakom planken innan mordet. Kanske spelade LW in samlaget på sin mobil och hotade med att skicka det till HD? Det skulle ju förklara varför han var så mån om att få med sig mobilen därifrån. Han visste ju dessutom att hon spelat in honom vid tidigare tillfällen.
Stefan sa själv under förhör att han inte sparkat ner Lena och stått som en nekrofil..
Citera
2021-06-02, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vadå risken finns.
Det är väl skönt om ingen är inblandad i SDs död och att man kan styrka att det var självmord.
Bra för SDs barn framförallt och att ingen mer har gjort sig olycklig på den mannen.
Ja, risken finns att det läggs ner och med detta menas:
Om det är lika dåligt skött som mycket annat.
Om då nån är inblandad i hans hädangång som kommer undan.
Det är skumma kontakter kors och tvärs i Örebro med polishuset som Gud glömde.

Tack och lov föll domen över SD.

Det kan även handla om att nån vet om planerna och är delaktig i att SD undkommer straff, vilket är mer min nivå av misstro snarare än mord.
Det beskyddas och omhuldas in absurdum i den släkten. IMO.
Citera
2021-06-02, 23:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är nog inte helt otänkbart att Soa smockade till Stefan? Tänk besvikelsen att ha blivit så grundlurad under så lång tid.

Och du tror att han ändrade uppfattning p.g.a. en HR-dom?
Citera
2021-06-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Heter en cache "död ved lever"?

Om man vill analysera dess innebörd så kan småhåren resa sig lite:

Från holmen.com

Kryptiskt...?
Hela raddan av cacher runt gården verkar ha en aura av mystik över sig och har ett underliggande budskap till de som lockas dit.
Men till vem?

Edit: Hette nån nånting med "hängning" också (kan minnas jättefel och hittar inte listan nu) ? Då blir det ännu kusligare om man är benägen att läsa in eller övertolka.
Jag har samma känsla, Stefan har kryptiskt lämnat ledtrådar i form av casher. Säker därför som dessa 8 lades ut i Soas geokonto, ifall hans cacher skulle raderas eller arkiveras
Soa har aldrig tidigare lagt ut egna cacher, vad jag förstått.
Citera
2021-06-03, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Heter en cache "död ved lever"?

Om man vill analysera dess innebörd så kan småhåren resa sig lite:

Från holmen.com

Kryptiskt...?
Hela raddan av cacher runt gården verkar ha en aura av mystik över sig och har ett underliggande budskap till de som lockas dit.
Men till vem?

Edit: Hette nån nånting med "hängning" också (kan minnas jättefel och hittar inte listan nu) ? Då blir det ännu kusligare om man är benägen att läsa in eller övertolka.

Gå in på cacherna så ser du var och en av svärfars debut som CO:
https://www.geocaching.com/p/default.aspx?u=BaSoa51&tab=geocaches#profilepanel

Edit. Det bröt länkar, klicka till hö på respektive.
Under Geocaches owned.
Senast redigerad av develi 2021-06-03 kl. 00:08.
Citera
2021-06-03, 00:05
Medlem
Citat:
Jag har samma känsla, Stefan har kryptiskt lämnat ledtrådar i form av casher. Säker därför som dessa 8 lades ut i Soas geokonto, ifall hans cacher skulle raderas eller arkiveras
Soa har aldrig tidigare lagt ut egna cacher, vad jag förstått.

Tanken har snuddat mig att cacherna runt gården är tänkt som nåt slags minne till döttrarna. "Död ved lever" kan om man vill tolkas på ett obehagligt sätt, men också det omvända: Trots att trädet är dött, så lever det vidare och är ett hem för liv av annan sort.
Men det faller ju lite på om det nu är en cache med på listan som heter nåt med "hängning" eller var det "hängande" (obs! Vill inte starta en trådsanning med detta om det nu är helt fel)? Och inte så lite heller, OM det nu var hans självvalda öde.
Övriga skulle kunna vara platser där de haft fina minnen i hop?

Äh... Jag blir inte klok på det här. Men det verkar inte vara meningen heller.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-06-03 kl. 00:17.
Citera
2021-06-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför skulle personen skära ner honom om han hängt sig på höjd?

Vad skulle du själv göra om du hittade en nära anhörig hängd i skogen? Låta personen hänga kvar eller skära ner personen och påbörja HLR?
Citera
2021-06-03, 00:12
Medlem
Citat:
Stefan sa själv under förhör att han inte sparkat ner Lena och stått som en nekrofil..

Ja, då får vi väl lita på det... han verkade ju vara en pålitlig karl...
Citera
2021-06-03, 00:25
Medlem
Citat:

Lena hade ingen sperma i underlivet, bara på kjolen. Hade man hittat henne tidigare så hade man kanske även hittat spår av sperma i gräset där hon låg. Väder och vind har i så fall utplånat eventuella spår.
Citera
2021-06-03, 00:31
Medlem
Citat:

Inte alls ovanligt att kvinnomördare (särskilt om det är ett sexualsadistiskt mord) släpper ifrån sig både det ena eller andra pga anspänningen. T.ex kiss och bajs, sperma, spyor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in