2021-06-02, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, vem har pratat om HRL av den som hittat SD? Inte jag. Vet inte varifrån du har fått det? Variabler för den misstänkte mannen? Vet inte hur du läser mitt inlägg?

Du skrev:

"Det vore väl ännu mer underligt om SD uppfattas vara en skottskadad person att inte larma 112 och ambulans?
Även relaterat till återupplivning och de påbörjat HLR först efter 10 min då han anträffas död
."

Naturligtvis måste man tänka på vilka situationer som kan vara tänkbara, om man ska spekulera varför inte personen larmade 112 och varför man påbörjat HLR efter 10 minuter.

Vi vet inte i nuläget varför man ringer in och kollar med SOS om de fått in något larm om död person. Vet inte varifrån du fått uppgiften att det är patrullen som ringer?

"Kenneth Johannesson berättar att man redan klockan 12.12 frågar SOS alarm om det inkommit några samtal om avliden person men att det inte finns någon sådan information."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut-efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod

Visst, det är det troliga, men man kan också börjat kolla på egen hand varför SD inte finns i hemmet. Förmodligen är det strax före patrullen omdirigeras som samtalet inkommer om att SD finns på Folketorp.
Man kan då fråga sig varför polisen ringer till SOS för att kolla detta? Vilka uppgifter har polisen fått och av vem? Hur har de fått veta att SD är där?

NA:
"11.51: En patrull meddelar att de påbörjat sitt uppdrag och är på plats i bilen. De omprioriteras direkt till en ny adress.

12.12: Koll med SOS alarm, inget samtal om dödsfall har kommit in.
"

Jag kan inte säga hur jag skulle reagera, mne troligen skulle jag springa ut för att kolla? Min första tanke skulle vara att SD har skadat sig (om han just gått ut och det finns vapen på gården). SD har ju just fått en fällande dom...
Jag skulle nog vilja se om jag kunde göra något och jag tror att det skulle komma från ryggmärgen.

Ja, och vi vet som sagt inte omständigheterna och parametrarna runt varje minut. Jag utgår från att polisen inte stod och rev sig i håret i 10 minuter, utan det handlade om förslagsvis: säkra platsen om det fanns risk at SD hade vapen, hitta kroppen, skära ner kroppen, stoppa bödning eller liknande.
Det var polisen som startade Hjärt-lung räddningen, enligt NA.

Naturligtvis var han inte likstel eller hade andra tecken som skulle betyda att det var lönlöst.

Medan en person utan sådan utbildning kanske tror att det är kört.
Normalt inkommer larm via 112, begäran om ambulans eller info om avliden person.

Det är konstigheter ang larm i det som hittills framkommit. Kommer det mer info kanske det klargör.

En mordutredning har initierats, en man är fortsatt misstänkt för nån form av inblandning.
De väntar garanterat på prelsvar från rättsmedicin och analyser fr nfc.
Citat:
Men jag är ganska övertygad om att både polis och ambulanspersonal gör sitt bästa att rädda en person om det finns minsta chans. Man kan inte alltid lätt avgöra om en person är helt utom räddning eller inte.
Vad är vitsen med den kommentaren i sammanhanget?

Ang akuta insatser prehospitalt lär ambulanspersonal veta när det inte är dags att sätta in åtgärder eller inte, annars ska man nog byta tjänst.
Vad polis anbelangar är det nog lite si eller så när dödsfall nyss inträffat, beroende på hur det inträffat och erfarenhet, men uppenbara dödstecken lär de kunna bedöma.
Citera
2021-06-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En vän till mig har löst bekymret ....

Halloj!

Fick följande svar när jag ställde frågan om varför Gbs tingsrätt hade ärendet som eg tillhörde Örebro:

Hej,

Målet mottogs av kvällsberedskapen i Göteborg på fredagskvällen då det var brådskande att offentlig försvarare förordnades. Det överlämnades sedan till Örebro som är behörig tingsrätt för detta ärende.

Med vänlig hälsning

Ha det!
Tack för klargörandet
Citera
2021-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Reglerna har nog ändrats. För länge sedan (20-30 år) så tror jag att alla dödsfall i hemmet obducerades.
Sedan dess har massor med äldreboenden stängts och mycket svårt sjuka gamlingar bor kvar hemma.
Det kanske blev för många fall att undersöka och då slutade man med den rutinen.

Nu i covidtider har jag också hört att om en person hade covid så anges det som dödsorsak utan närmare utredningar, även om dödsorsaken var en helt annan.

Alla dödsfall i hemmet obduceras absolut inte nu för tiden.

Inte ens samtliga plötsliga och oväntade dödsfall.

Jag har järnkoll på hur det ser ut i min region. Spontant är min åsikt att fler kanske borde obduceras än vad som idag görs...
I min region är det så att om läkare som dödförklarar personen väljer att inte tillkalla polis så görs ingen obduktion på rutin.

Det kan vara så att 112 larmas av chockad "upphittare" i till exempel en bostad, ambulans skickas ut, konstaterar att personen varit avliden en längre tid varpå jourläkare tillkallas för att formellt dödsförklara personen.

Väljer jourläkaren där och då att kalla dödsfallet naturligt och inte tillkalla polis så stannar det där. Även om tredje part (EDIT: i tjänsten) ringer polis så kommer ingen patrull. För enligt rutin så går polisen på jourläkarens bedömning och ser ingen anledning att ifrågasätta den. (Att folk dör plötsligt i exempelvis bostaden eller på annan plats händer ju flera gånger i månaden även i mindre distrikt. I större distrikt antagligen oftare och där har polisen ofta egna fordon (politi) och sköter transport av avlidna utan inblandning av extern aktör).

Även i fall där personen varit avliden så pass länge att dödsorsak omöjligt kan fastställas vid yttre läkarbesiktning av kroppen så är det läkarens ord som polisen går på....

Kroppen förs då (i vissa regioner alltså av annan än polis) till bårhus och ofta kremering innan begravning.

Kopplat till fallet med SDs död så tycker jag att patrull på plats och den läkare, rättsläkare, ambulanspersonal eller polis som reagerade på indikationer på att det kunde vara annat än suicid gjorde helt rätt som häktade SOA för att ha honom i förvar medan de utredde hans ev inblandning.

Undrar vad det var för indikationer som gjorde att de först misstänkte mord.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-02 kl. 22:12.
Citera
2021-06-02, 21:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det vet alla som har försökt med det.

Bara för skojs skull så tog jag och ringde polisen nu ikväll bara för att höra om dom kommer fram till en hängd person och skär ner hen ensam. Svaret blev NEJ, standard procedur är att som första man fram till den hängde så lyfter man upp personen tills kollegorna kommer och hjälper till, Varför proceduren går till så är ganska enkel, Om man som förste man skär ner den hängde och hen landar på en sten eller kroppen börjar rulla så kan det uppstå skador på kroppen som gör det svårt för rättsläkaren att skilja på vilka skador som uppstod vid hängning eller själva fallet,Nästan alltid så utgår polis alltid att det rör sej om ett misstänkt dödsfall.

Det har förekommit att människor har strypt någon och sedan försökt få det att se ut som en hängning.
Det blir dock olika typer av skador på nacke och hals, vilket man kan se vid obduktion.

Nu tror jag inte att det är ett mord, utan att det är ett självmord.
Citera
2021-06-02, 21:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det vet alla som har försökt med det.

Bara för skojs skull så tog jag och ringde polisen nu ikväll bara för att höra om dom kommer fram till en hängd person och skär ner hen ensam. Svaret blev NEJ, standard procedur är att som första man fram till den hängde så lyfter man upp personen tills kollegorna kommer och hjälper till, Varför proceduren går till så är ganska enkel, Om man som förste man skär ner den hängde och hen landar på en sten eller kroppen börjar rulla så kan det uppstå skador på kroppen som gör det svårt för rättsläkaren att skilja på vilka skador som uppstod vid hängning eller själva fallet,Nästan alltid så utgår polis alltid att det rör sej om ett misstänkt dödsfall.
Exakt vad har detta med saken att göra versus om en privatperson upptäcker ett su-försök?

Eller är det nån ytterligare version du kommer med nu och vill delge?
Citera
2021-06-02, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Normalt inkommer larm via 112, begäran om ambulans eller info om avliden person.

Det är konstigheter ang larm i det som hittills framkommit. Kommer det mer info kanske det klargör.

En mordutredning har initierats, en man är fortsatt misstänkt för nån form av inblandning.
De väntar garanterat på prelsvar från rättsmedicin och analyser fr nfc.
Vad är vitsen med den kommentaren i sammanhanget?

Ang akuta insatser prehospitalt lär ambulanspersonal veta när det inte är dags att sätta in åtgärder eller inte, annars ska man nog byta tjänst.
Vad polis anbelangar är det nog lite si eller så när dödsfall nyss inträffat, beroende på hur det inträffat och erfarenhet, men uppenbara dödstecken lär de kunna bedöma.

Vad jag menar är att polisen kanske förstod att det inte fanns så mycket att göra, men gjorde sitt bästa enligt reglerna.
Citera
2021-06-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1671104704 J*enn S*eva
Our offices will be closed on Monday May 28 for a national holiday. did you say that some Swedish friends of yours are planning to come visit HQ that day?

everything will be dark and closed
Plattform: Unknown
2018-05-14 22:42:30(UTC+2)
Ab 163

Mycket märkligt!
Citera
2021-06-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Palliativa och förväntade dödsfall utreds inte. Ibland finns det gråzoner, dvs en äldre multisjuk människa som klarat sig ganska bra men som hastigt försämras utan att ett palliativt beslut hinner tas, och exempelvis avlider hastigt i hemmet. I de fallen kan ibland jourläkare göra undantag och dödsförklara utan att tillkalla polis. Men i övrigt så tillkallas polis när det är oväntat dödsfall i hemmet.

Ja. Precis som även jag sa så händer det alltså att jourläkare väljer att inte tillkalla polis även då dödsorsaken omöjligt går att fastställa vid yttre besiktning exempelvis om kroppen legat länge eller om personen haft en underliggande sjukdom. Ibland i mitt tycke sker detta i enstaka fall allt för lättvindigt.
Jag har sett tre, fyra såna fall under 2020-2021 i tjänsten.

Jag funderar på vilka tecken på eller kring SDs kropp som fick polisen att häkta SOA.
Citera
2021-06-02, 22:10
Medlem
Den här tråden kommer inte lyckas komma nära sanningen på något vis innan delar av sanningen publiceras. Det är min övertygelse.

Alla bekanta till SD, HD, SAO eller JG vet bättre än att outa minsta detalj oavsett nivå på detaljen då de vet hur dissekerad varenda eventuellt intressant person blir i den här tråden.

Polisen kommer heller inte läcka.

I sinom tid kommer det vi kan och kommer få reda på att komma ut. Vi får hålla oss till tåls.

Personligen kommer jag alltid hävda att HD betett sig jävligt mysko och kommer nog aldrig kunna släppa hennes eventuella inblandning helt. Men någonstans måste även jag dra en linje och jag funderar på att göra det nu. Till den dag något nytt kommer fram. Inte så mycket för att skona HD som för att skona mig själv och på något vis låta barnen Wesström få gå vidare med sina liv.

Observera dock följande: OM polisen eller någon annan gör gällande att HD är på tapeten och under utredning/bör vara under utredning igen så är jag åter och engagerad.

För nu och till dess dock.

Out.
Senast redigerad av Zymbal 2021-06-02 kl. 22:14.
Citera
2021-06-02, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Alla dödsfall i hemmet obduceras absolut inte nu för tiden.

Inte ens samtliga plötsliga och oväntade dödsfall.

Jag har järnkoll på hur det ser ut i min region. Spontant är min åsikt att fler kanske borde obduceras än vad som idag görs...
I min region är det så att om läkare som dödförklarar personen väljer att inte tillkalla polis så görs ingen obduktion på rutin.

Det kan vara så att 112 larmas av chockad "upphittare" i till exempel en bostad, ambulans skickas ut, konstaterar att personen varit avliden en längre tid varpå jourläkare tillkallas för att formellt dödsförklara personen.

Väljer jourläkaren där och då att kalla dödsfallet naturligt och inte tillkalla polis så stannar det där. Även om tredje part ringer polis så kommer ingen patrull. För enligt rutin så går polisen på jourläkarens bedömning och ser ingen anledning att ifrågasätta den. (Att folk dör plötsligt i exempelvis bostaden eller på annan plats händer ju flera gånger i månaden även i mindre distrikt. I större distrikt antagligen oftare och där har polisen ofta egna fordon (politi) och sköter transport av avlidna utan inblandning av extern aktör).

Även i fall där personen varit avliden så pass länge att dödsorsak omöjligt kan fastställas vid yttre läkarbesiktning av kroppen så är det läkarens ord som polisen går på....

Kroppen förs då (i vissa regioner alltså av annan än polis) till bårhus och ofta kremering innan begravning.

Kopplat till fallet med SDs död så tycker jag att patrull på plats och den läkare, rättsläkare, ambulanspersonal eller polis som reagerade på indikationer på att det kunde vara annat än suicid gjorde helt rätt som häktade SOA för att ha honom i förvar medan de utredde hans ev inblandning.

Undrar vad det var för indikationer som gjorde att de först misstänkte mord.
Det är helt korrekt att han greps om det var oklarheter.

Det enda som är en passus (eller komplement) är följande:
Om polis är på plats och anser det är suspekt så bortser de fr jouräkarens bedömning och övertar ledningsansvar.
Men nu rekvirerades troligen läkare från RMV iom att mordutredning startar upp och tekniker sägs åka dit.
Citera
2021-06-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hon har personlig koppling till davidssons

Ja det är väl knappast en nyhet om man följt tråden...

Jag ser inga tecken på att An St gjort något för att medvetet sinka utredningen.
Gissningar och teorier i tråden att hon kan ha läckt till sina föräldrar om att HD hittats som i sin tur läckt till BA som läckt till SOA är intressanta men har inte kunnat bekräftas.

Att hennes kunskaper inom det tekniska med mobilspårning kanske lämnat lite mer att önska har ju inget med hennes kontakter med HDs familj att göra.

Sen fanns väl lite annat som kunde avfärdas som rutin, att hon signerat att HD släpptes exempelvis (eller var det den andra poluskontakten? Minns inte)
Citera
2021-06-02, 22:14
Bannlyst
God kväll.
Har haft kontakt med Örebro Tingsrätt och fått tag i 2 Aktbilagor.
Det finns 4 Aktbilagor totalt just nu i Örebro, och 2 av dom kan man få ut.
Och det har jag fått.

Aktbilaga 1, handlar om själva överlåtelsen från Göteborg till Örebro. Det är ett mail som skickades kl 15.56 den 31:e. Man överlämnar ett förordnandemål från kvällsbredskapen i Göteborg.
Hög Prioritering och sekretess på allt.
https://docdro.id/j9RILoJ

Aktbilaga 4, Är beslut som kvällsberedskapen fattade den 28:e och som kom in till Göteborgs tingsrätt den 29:e, och det är samma som innan med sekretessen.
https://docdro.id/IDwSzxb

Jag tror inte det kommer hända så mycket mer i detta fallet.
Självmord är självmord och då håller polisen käft och ingen FUP kommer bli offentlig.
Visserligen så tror jag att polisen inom kort kommer gå ut och bekräfta självmord, men that´s it.
Men men, jag håller ett öga om det ramlar in nåt hos tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in