2021-06-02, 19:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Horisonten är lika lite en fysisk plats som att där regnbågen går ner skulle vara det.

Ingen här har sagt att vare sig horisonten eller där regnbågen går ner ska vara en fysisk plats. Du gör dig bara ännu mer löjlig, om det är möjligt, när du försöker ställa någon till svars för det.

Förklara istället hur du kan tro att jorden är platt. Visa på evidens. Falsifiera det vi har. Kör på.

Fast horisonten är viset en fysisk plats. Det är inte på något sätt jämförbart med en regnbåge.

Horisonten är den plats där himmel och marken/vattnet möts och där du inte länge kan se marken/vattnet bortom horisonten.
Exakt vart denna plats är utgår ifrån den enskilde betraktaren och är på olika platsar för varje betraktare.
Citera
2021-06-02, 19:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Fast horisonten är viset en fysisk plats. Det är inte på något sätt jämförbart med en regnbåge.

Horisonten är den plats där himmel och marken/vattnet möts och där du inte länge kan se marken/vattnet bortom horisonten.
Exakt vart denna plats är utgår ifrån den enskilde betraktaren och är på olika platsar för varje betraktare.
Om man ställer sig på huk så flyttar sig horisonten, så den är alltså inte en fysisk plats.
Citera
2021-06-02, 19:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Om man ställer sig på huk så flyttar sig horisonten, så den är alltså inte en fysisk plats.

Ja, den fysiska platsen ändrar sig. Helt korrekt. Det blir inte mindre en fysisk plats för det.

Om jag lyser med en laserpekare så kommer den lysa på en fysisk plats. Rör jag min hand kommer den lysa på en annan fysisk plats.
Citera
2021-06-02, 19:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, den fysiska platsen ändrar sig. Helt korrekt. Det blir inte mindre en fysisk plats för det.

Om jag lyser med en laserpekare så kommer den lysa på en fysisk plats. Rör jag min hand kommer den lysa på en annan fysisk plats.
Då kan du väl berätta var slutet på regnbågen finns.
Citera
2021-06-02, 19:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Då kan du väl berätta var slutet på regnbågen finns.

Slutet på regnbågen är är i dina ögon, det är det enda sättet att förklara var regnbågen slutar då det är reflekterat ljus från vattendroppar.

Jämför det med om du lyser med en ficklampa på mig. Vart slutar ficklampans ljus? I mina ögon/ansiktet.

Horisonten är en fysisk plats, det är den plats från dig där himmel och marken möts och där du inte längre kan se bortom denna punkt. Du kan t.o.m räkna ut vart denna fysiska plats är.
Citera
2021-06-02, 20:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Slutet på regnbågen är är i dina ögon, det är det enda sättet att förklara var regnbågen slutar då det är reflekterat ljus från vattendroppar.

Jämför det med om du lyser med en ficklampa på mig. Vart slutar ficklampans ljus? I mina ögon/ansiktet.

Horisonten är en fysisk plats, det är den plats från dig där himmel och marken möts och där du inte längre kan se bortom denna punkt. Du kan t.o.m räkna ut vart denna fysiska plats är.
Vare sig slutet av regnbågen eller horisonten är en fysisk plats.

Så är det.
Citera
2021-06-02, 20:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vare sig slutet av regnbågen eller horisonten är en fysisk plats.

Så är det.

Hur kan du mäta avståndet till denna plats i så fall?

Vi kan läsa lite på tex https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Horisont

Horisont, från grekiska "begränsande", är den linje i blickfältet där markytan och himlen möts, dvs den mest avlägsna punkten markytan som man kan se.

Menar du att det inte är en fysisk plats?

Vi fortsätter:

Avståendet till horisonten över ett hav kan räknas ut med denna formel: Kvadraten på avståndet till horisonten är ögats höjd över havsytan gånger jordens diameter (12 750 km). I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga.

Hur kan du räkna ut detta avstånd om det inte är en fysisk plats?

Att denna plats konstant ändras beroende på att betraktaren ändrar ögats position är helt irrelevant. Även att horisonten är en individuell plats som är olika platser för varje individ är helt irrelevant.
Senast redigerad av Jazzil 2021-06-02 kl. 20:12.
Citera
2021-06-02, 20:58
Medlem
Jag har alltid hållit Jazzil och constant som mina hjältar i dessa delforum, för maken till saklighet kunskaper och korrekta fakta ser man sällan på flashback.

Så snälla ni, besinnen eder, ety ni är på samma planhalva och är nog egentligen eniga och förstår varandra, eller hur….?

Jag ställer mig dock på Jazzils sida i denna sak, klart att varje punkt som råkar vara horisonten i varje enskilt fall är en fysisk plats. En punkt på jordytan oavsett vatten eller land.
Citera
2021-06-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag kan inte förklara varför saker försvinner som de gör. Men jag tycker heller inte att "botten först" är någonting konstigt under en platt jord. Verkar nästan som att ni tycker de borde försvinna "toppen först"? Sen vet jag inte varför min oförmåga att förklara fenomenet skulle betyda att din förklaring är den rätta?

Nu är det ju inte så att botten bara försvinner utan istället för nederdelen av t.ex ett skepp så ser vi istället vatten. Så det är ju en observation att det är vatten som döljer nederdelen. Detta skulle inte vara möjligt på en platt jord då inget skulle blockera siktlinjen till nedre delen av skeppet.
Citera
2021-06-07, 08:39
Medlem
Så människor är övertygade om att vi lever på en vattenboll som roterar 1700 km/h kring sin axel och att denna roterande vattenboll rör sig med hastigheten 100 000 km/h kring solen som i sin tur rör sig 700 000 km/h genom ett oändligt expanderande vakuum? Hur kom ni fram till detta? Låter det rimligt tycker ni?

Enligt termodynamikens andra lag så jämnar tryck ut sig. Hur fungerar det när atmosfären och rymden möts, om rymden är vakuum? Vakuum kan inte existera jämte högt tryck.

Saltöknen Salar de Uyuni i Bolivia är en sträcka på 129 km i diameter. Kollar du på bilder från denna plats är det ett hundra procent platt. Kurvaturen finns inte att se någon stans. Om du skriver in Joshua Nowicki Grand Mere SP i din sökmotor kan du se fler bilder på långt avstånd där ytan är helt platt.
Citera
2021-06-07, 08:48
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Enligt termodynamikens andra lag så jämnar tryck ut sig. Hur fungerar det när atmosfären och rymden möts, om rymden är vakuum? Vakuum kan inte existera jämte högt tryck.

Gravitationen håller kvar atmosfären runt jorden på grund av dess höga massa.

Eller du tror inte på gravitation heller? Tror du på att luften är tunnare uppe på Mount Everest och K2 varför dom flesta som bestiger dessa bär syrgas. Varför skulle dom i sådana fall behöva det om luften har amma tryck på samma platser?

För övrigt är det inte någon fast gräns där det på ena sidan är gravitation och på andra sidan totalt vakuum. Rymden sägs börja på 100kms höjd (fast i USA 50 miles ~ 80 km) men satelliter och rymdstationer bromsas fortfarande vid 300-400 km höjd om måste med jämna mellanrum få en knuff uppåt. Men jämfört med 100 km höjd är det såklart ett väldigt litet motstånd.
Citera
2021-06-07, 09:07
Medlem
Citat:
Så människor är övertygade om att vi lever på en vattenboll som roterar 1700 km/h kring sin axel och att denna roterande vattenboll rör sig med hastigheten 100 000 km/h kring solen som i sin tur rör sig 700 000 km/h genom ett oändligt expanderande vakuum? Hur kom ni fram till detta? Låter det rimligt tycker ni?

Ja självklart låter det rimligt. Centrifugalkraften som uppstår av den ytterst långsamma rotationen är försumbar jämfört med den nedåtriktade kraften.

Citat:
... Hur kom ni fram till detta? ...

Empiri. Vi kan observera att jorden roterar och hur snabbt den roterar.

Citat:

Enligt rådande modell så existerar inte högt tryck jämte vakuum. Utan det handlar om en succesiv minskning och där ett lågt tryck existerar jämte ett ännu lägre tryck.

Vem som helst kan mycket enkelt konstatera att lufttrycket sjunker med stigande höjd vilket direkt falsifierar ditt påstående att tryck jämnar ut sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in