2021-06-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför gör han inte HLR? Det är väl det första man gör om man hittar någon som är livlös?

Han kanske visste att SD bestämt sig för att vika ner skylten och ville inte ta ifrån honom att få försvinna?
Citera
2021-06-02, 17:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nåt att stå på, en vass kniv och en person lär väl vara tillräckligt.

Nu är det så att en död person är jävligt svår att lyfta för en person och samtidigt skära av ett rep.
Du kan ju prova att lyfta en död gris så förstår du vad jag menar.
Citera
2021-06-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Någon i tråden postade en bild från ängen samma dag som Stefan upptäcktes avliden. www.bildtagg.se/bild/9t66o7bi9l6ddyz2rvtrgj

Det där blåmetalliska skaftet till vänster på bilden ,kan det var domkraftskaftet som SD ställt dit efter sitt självmord?

(spekulation)

Det är nog en slägga. Kan vara denna från Biltema.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hammare/slagga-2000040058

Glasfiberskaft isf.
Citera
2021-06-02, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu är det så att en död person är jävligt svår att lyfta för en person och samtidigt skära av ett rep.
Du kan ju prova att lyfta en död gris så förstår du vad jag menar.
Lyfta? Han ska rätt ner i backen. Sen plockas eller skärs väl snara av runt halsen snabbt som satan.
Citera
2021-06-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Någon i tråden postade en bild från ängen samma dag som Stefan upptäcktes avliden. www.bildtagg.se/bild/9t66o7bi9l6ddyz2rvtrgj

Det där blåmetalliska skaftet till vänster på bilden ,kan det var domkraftskaftet som SD ställt dit efter sitt självmord?

(spekulation)

Säkert var det så. Se det fetade.
Citera
2021-06-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, den var visst borta. Men här är den igen:

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:

https://gofile.io/d/TlTGXF

Själv har jag nu tagit bort en fläck med blodrött nagellack på min tvättmaskin. Den hamnade där av misstag i samma veva som FUP kom ut och jag lovade mig själv att den inte skulle tas bort förrän SD fått en dom för det brutala mordet på LW.

Nu är den borta. Det känns tomt. Precis som hela situationen, så lämnar detta ett hålrum i ens liv.

GRATTIS till den välförtjänta domen på 18 år efter allt ert slit #TeamÅsaHiding !

SD påstår i domraftskaftsfilmen att ÅH inte vill berätta "sanningen". Har hela tiden undrat vad det är för sanning som hon i så fall vet, men mörkar i rättegången...men som han själv inte berättar.

Man märker att SD är jäkligt förbannad och stressad i filmen. Vilsen. Mår väldigt dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyfta? Han ska rätt ner i backen. Sen plockas eller skärs väl snara av runt halsen snabbt som satan.

Om han då bryter nacken? Mord?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Säkert var det så. Se det fetade.
Citera
2021-06-02, 17:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Och då skulle polisen komma och påbörja HRL en timme senare?
Citera
2021-06-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skadad och skadad.
Det vet vi ju inte.
Och vi vet inte av vem och när han påträffades död.

Jag utgår ändå från att om man ser någon skadad, men vid liv, då ringer man 112.

Omdidirgeringen behöver inte nödvändigtvis bero på att samtalet kommit då, utan det skulle kunna vara så att man inte hittar SD vid platserna i Hjärsta. Men det trolig aär väl att det är så; att samtalet inkm doch sedan åkte man till Folketorp.

Min tanke är att personen knske uppfattade det som att SD redan var avliden, att det inte fanns något att göra. Alternativt hört skott, men inte funnit kroppen. Eller kroppen hängd, men klarar inte att ta ner den själv. Det finns flera olika alternativ. Ansvaret behöver inte nödvändigtvis ligga på att den som var med SD har betett sig underligt...

Men det skulle kunna var en aledning till att man tittar på mord.

Kanske numret till polisen låg framme till hands. SD skulle kanske höra av sig om de var på väg? Det kanske kändes som det enda rimliga, det fanns inget att göra?

Utbildad personal vet att man ska påbörja HLR om det finns minsta hopp, och om du kommer till en plats under oklara omständigheter gör du det ändå om det inte är solklart att personen inte går att återuppliva (kroppen är likstel, pupillerna vida och ljusstela, avsaknad av puls och andning och kall kropp).

I det här fallet kanske polisen påbörjade HLR för att man inte visste när det hade hänt. Man chansar inte, man har inget att förlora.

Och som sagt, kanske man måste försöka få ner SD (eller likande först), för att sedan påbörja HLR. Allt beror på hur många som var först på plats.

Jag ser inte att vi har tillräckliga uppgifter för att kunna säga att personen har agerat felaktigt.

Har funderat på om någon bett honom ta livet av sig och riggat möjligheterna för honom? Sina eventuella hemligheter skulle han ta med sig in i Döden? Eller avslöja? Vi vet inte om han hängde sig eller sköt sig eller något annat. Spelar ingen roll. Sorgligt är det ändå att han är död, tycker jag. Men en naturmänniska som SD skulle garanterat må jättedåligt av att vara inspärrad. Tror han tänkte så.

Det intressanta är om han har förberett ett elektroniskt självmordsbrev (som han kanske inte trodde skulle behövas). I brevet kan han ha avslöjat sånt som skulle kunna vara till stort besvär för en eller ett par andra personer. Det lär framkomma så småningom i så fall.
Citera
2021-06-02, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Frågan berör om det krävs två personer.

Bortom att det saknas klara uppgifter kring vem, vart och hur det gått till:

Om jag finner en person hängd - speciellt en som jag har en nära relation till - då överväger jag att rädda liv.
Om jag inte utför snabba insatser så lär personen dö inom en kort tid.

Bortom funderingar kring om vederbörande bryter nacken och jag hamnar i en mordutredning vill säga.

Däremot kräver jag inte att andra ska vara lika snabba till handling, att de ska påbörja HLR.
Vilket aldrig varit på tapeten och vi inte ens vet hur SD dog.

Det här intresserar mig i huvudsak med rubrik:
”Någon ringde och berättade att han var död”
Citat:
"– Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."

https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-efter-domen-i-hjarstamordet-polisens-insats-minut-for-minut-nagon-ringde-och-berattade -att-han-var-dod
Citera
2021-06-02, 18:06
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Ja det finns ingen normal människa med en IQ över fiskmås som skulle komma på tanken att skära ner en hängande människa från höjd utomhus, Slår han skallen så är det game over eller bryter nacken. En livlös människa är som en degklump, finns ingenting som mildrar fallet som det blir med någon som är vid medvetande. Möjligtvis om du kommer från bergen i Texas och älskar att spela banjo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in