2021-06-02, 15:23
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför gör han inte HLR? Det är väl det första man gör om man hittar någon som är livlös?
Det beror väl på.....
Finner man någon med kraftigt sänkt kroppstemperatur och begynnande likstelhet så inser man väl det meningslösa i att starta HLR? Jag menar att SD.kanske redan innan 11.00, hade fått reda på HR-domen. (Spekulation)
Nä sedan polisen anlände (ev.med defillibrator och andningsmask) så kanske de gjorde en annan bedömning. Att avbryta efter endast 8 min är normalt sett alldeles för tidigt.
Senast redigerad av Skibladner 2021-06-02 kl. 15:30.
Citera
2021-06-02, 15:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vi vet verkligen inte vad som hände.

Det kan hända att för den här personen kändes det kanske uppenbart att det inte gick att göra något.
Eller inte hittade SD/kroppen.

SD kanske sa att han behövde en stund för sig själv, sedan kom han inte tillbaka och den som var med SD gick ut för att kolla, utan mobilen som du säger. Där håler jag med dig, att det är en stor risk att det är så man gör. Oavsett om man hör ett skott. Då rusar man ut... reflexmässigt.
Vi vet ju inte ens om han hittade kroppen vid samtalet.
Om han hittade kroppen är det ju värsta skräcken för vem som helst.
Det vore väl ännu mer underligt om SD uppfattas vara en skottskadad person att inte larma 112 och ambulans?
Även relaterat till återupplivning och de påbörjat HLR först efter 10 min då han anträffas död.
Citera
2021-06-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vore väl ännu mer underligt om SD uppfattas vara en skottskadad person att inte larma 112 och ambulans?
Även relaterat till återupplivning och de påbörjat HLR först efter 10 min då han anträffas död.

Som jag skrev i andra tråden
Han kanske sköt sig först där han hängde sig.
Riggat i förväg en snara, klättrat upp med ett vapen och pang....
Citera
2021-06-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Märkligt det här.
De hade två adresser att bevaka vilket man då förmodar är hemadressen och Folketorp men de dirigeras till en ny adress?
Först spärrar man av och sen anträffar man en avliden person.
12 minuter efter påbörjar man hjärt-lugn räddning.
Ja det kanske tar tid att få ner någon om man hängt sig men det är skumt att den som var på plats med SD inte kunnat fixa ner SD..

Kan det i alla fall vara Jer*ry Gre*y som är misstänkt?

JG? Inte en chans. Varför?
Citera
2021-06-02, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag skrev i andra tråden
Han kanske sköt sig först där han hängde sig.
Riggat i förväg en snara, klättrat upp med ett vapen och pang....
Sköt sig och hängde sig och polis bedömer att det är värt att satsa på HLR i åtta minuter och larma ambulans.

De går all-in iaf oavsett att vi inte vet omständigheter - mer än att det uppenbart sett konstigt ut iom påbörjad mordutredning.
Citera
2021-06-02, 15:33
Medlem
Citat:
Sköt sig och hängde sig och polis bedömer att det är värt att satsa på HLR i åtta minuter och larma ambulans.

De går all-in iaf oavsett att vi inte vet omständigheter - mer än att det uppenbart sett konstigt ut iom påbörjad mordutredning.

Ja det går en timme mellan första larmet om en avliden tills polis avspärrar och det påbörjas hjärt-och lungräddning.
Det går inte ihop.
Var det Stefan själv som ringde det 1a samtalet med svärfars mobil?
Senast redigerad av Medimera 2021-06-02 kl. 15:40.
Citera
2021-06-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, den var visst borta. Men här är den igen:

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:

https://gofile.io/d/TlTGXF

Själv har jag nu tagit bort en fläck med blodrött nagellack på min tvättmaskin. Den hamnade där av misstag i samma veva som FUP kom ut och jag lovade mig själv att den inte skulle tas bort förrän SD fått en dom för det brutala mordet på LW.

Nu är den borta. Det känns tomt. Precis som hela situationen, så lämnar detta ett hålrum i ens liv.

GRATTIS till den välförtjänta domen på 18 år efter allt ert slit #TeamÅsaHiding !

Kan någon snälla förklara vad det är för sjuk film som SD spelat in?!? Chockerande att se (om nu något fortfarande kan chockera som gäller den psykopaten..)
Citera
2021-06-02, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Skadad och skadad.
Det vet vi ju inte.
Och vi vet inte av vem och när han påträffades död.

Jag utgår ändå från att om man ser någon skadad, men vid liv, då ringer man 112.

Omdidirgeringen behöver inte nödvändigtvis bero på att samtalet kommit då, utan det skulle kunna vara så att man inte hittar SD vid platserna i Hjärsta. Men det trolig aär väl att det är så; att samtalet inkm doch sedan åkte man till Folketorp.

Min tanke är att personen knske uppfattade det som att SD redan var avliden, att det inte fanns något att göra. Alternativt hört skott, men inte funnit kroppen. Eller kroppen hängd, men klarar inte att ta ner den själv. Det finns flera olika alternativ. Ansvaret behöver inte nödvändigtvis ligga på att den som var med SD har betett sig underligt...

Men det skulle kunna var en aledning till att man tittar på mord.

Kanske numret till polisen låg framme till hands. SD skulle kanske höra av sig om de var på väg? Det kanske kändes som det enda rimliga, det fanns inget att göra?

Utbildad personal vet att man ska påbörja HLR om det finns minsta hopp, och om du kommer till en plats under oklara omständigheter gör du det ändå om det inte är solklart att personen inte går att återuppliva (kroppen är likstel, pupillerna vida och ljusstela, avsaknad av puls och andning och kall kropp).

I det här fallet kanske polisen påbörjade HLR för att man inte visste när det hade hänt. Man chansar inte, man har inget att förlora.

Och som sagt, kanske man måste försöka få ner SD (eller likande först), för att sedan påbörja HLR. Allt beror på hur många som var först på plats.

Jag ser inte att vi har tillräckliga uppgifter för att kunna säga att personen har agerat felaktigt.
Citera
2021-06-02, 15:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja det går en timme mellan första larmet om en avliden tills polis avspärrar och det påbörjas hjärt-och lungräddning.
Det går inte ihop.

Det tar 40 minuter med bil till stugan och polisen har inte en aning om det rör sej om ett mord eller olycka, En polismanns första åtgärd är att säkra så det inte finns en eller flera GM kvar på platsen, efter det närmar dom sej offret. Det är grovt tjänstefel att bara blint rusa fram till offret innan området är säkrat, inte ens ambulans personal går fram till en död eller skadad innan polis har gett klartecken, ( gäller alltså vid oklara omständigheter hur offret har avlidit) Kan också tänka mej att det var endast en patrull på plats först, vilket ger två poliser, Så med allt i allt så är det inte så lång tid som förflutit.
Citera
2021-06-02, 15:53
Medlem
Citat:
Det går inte ihop.
Var det Stefan själv som ringde det 1a samtalet med svärfars mobil?

Klart att SD ville ha kontroll över allt ända till slutet!
Citera
2021-06-02, 15:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
LWs äldste sons ig-inlägg:

Citera
2021-06-02, 15:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Hur fan gör du det om personen hänger i ett träd?
T Ä N K

Så varför gjorde poliserna det? T Ä N K själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in