Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Själklart kan man kritisera, det görs inget annat. Men kan kan inte diskvalificera en motpart från debatt och informationsutrymme. Ungefär som man försökt göra med SD tex,. Jag tänker främst inte bara på hur det ser ut i tråden och andra sociala medier. Men i de större politiska sammanhangen. Väldigt få är insatta i tex, Hamas utveckling och deras insatser politisk och i sociala frågor. Även hos de som är pro Palestina. Dom framstås som barbarer men det är långt ifrån rätt.
Jag och många med mig anser att man borde ha släppt in Hamas i det politiska rummet 2006.
Man får inte glömma att det finns stora politiska intressen i Israel till att upperätthålla konfliktbilden till varje pris. Israel med Netanyahu har långt framgående planer att annektera hela västbanken, det kan ske nästa vecka. Han tjänar ingenting på att ha en normal relation till Palestina. Det är söndra och härska principen.
Det finns ingen riktig vilja att få till en rättvis lösning.
Jag vill absolut inte diskvalificera någon från debatten, vad andra vet om Hamas har jag ingen aning om, är säker på att det finns medlemmar här som läser detta. Finns gott om Palestinier i Sverige.
Tycker nog debatten här är ganska balanserad, ibland med övervikt åt de som mest gillar Israel, emellanåt de som mest ogillar Israel. Så här kommer alla åsikter fram.
Att de ägnat sig åt socialt arbete, ja det gör Hizbollah med, finns drösvis med organisationer som folk accepterar bara för att de även hjälper vanligt folk med vardagen, organisationer som för övrigt inte är så trevliga. De vet precis som alla andra att för att få stöd så måste de, Hizbollah i Libanon är kanske det bästa exemplet jag kommer och tänka på just nu.
Vad och hur Netanyahu tänker har jag heller ingen aning om, jag ser konflikten utifrån. Det måste vara upp till de som bor där att lösa den, skulle behövas modiga politiker. Men vi vet att de riskerar att inte bli långlivade. Rabin... och på palestiniernas sida, kanske är lite negativ men ett betydligt värre öde drabbar den palestinska ledare som vågar ta sådana steg idag. Tror både Hamas och PA är rädda för sitt eget folk, och som sagt Israel vet mer än väl vad som kan hända. Men med Gud på din sida, vad är det du INTE skulle göra?