2021-06-02, 12:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Horisonten är alltså enligt dig inte den högsta punkten på ett teoretiskt kurvande vattendrag?

Vad sägs om att sluta försöka såra mina känslor? Det är lite pinsamt.
Det är otroligt jättesorgligt att du inte vet vad en horisont är. Det gör mig verkligen beklaglig att någon aldrig sett en horisont.

Men det kanske finns en anledning till att de håller dig där du är?

Kanske du kan be om en bevakad permission just för att se det vi andra kan se varje kväll och morgon?

Förstår att det kan vara svårt att se hur jorden rör sig när man sitter så fast som du gör.
Citera
2021-06-02, 12:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Horisonten är alltså enligt dig inte den högsta punkten på ett teoretiskt kurvande vattendrag?

Vad sägs om att sluta försöka såra mina känslor? Det är lite pinsamt.
Den högsta punkten på kurvan är ju normalt där betraktaren står. Horisonten är alltid något under ögonhöjd.
Citera
2021-06-02, 12:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag försöker falsifiera idén att horisonten är ett fenomen orsakat av en bakomliggande kurva. Ni tycks inte vara intresserade av att falsifiera den idén, för då kanske jorden inte är en boll. Läskig tanke för er, såklart.

Självklart är horisonten en fysisk plats enligt er. Det är "toppen på vattenkullen", så att säga. Förstår ni inte själva vad ni förespråkar?
Om du vill falsifiera detta så får du presentera evidens för vad det är som orsakar horisonten om det inte skulle vara kurvan. Räcker inte att prata om perspektiv för i så fall använder du order perspektiv för något helt annat fenomen än det vi andra kallar för perspektiv.
Du bör också falsifiera andra ännu starkare bevis för kurvan än horisonten t ex avstånden mellan kontonenterna, ekvatorns längd osv.
Citera
2021-06-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den högsta punkten på kurvan är ju normalt där betraktaren står. Horisonten är alltid något under ögonhöjd.

Du tror alltså att vi tittar "ner" mot horisonten, och att vi står på kurvans topp?
Citera
2021-06-02, 13:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du tror alltså att vi tittar "ner" mot horisonten, och att vi står på kurvans topp?
Ja horisonten ligger alltid under ögonhöjd.
Citera
2021-06-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja horisonten ligger alltid under ögonhöjd.

Jag förstår hur du resonerar.

Varför tycks vattnet jag tittar på gå "upp" mot horisonten? Jag står väl högst upp på kurvan?
Citera
2021-06-02, 13:30
Medlem
Citat:
Jag försöker falsifiera idén att horisonten är ett fenomen orsakat av en bakomliggande kurva. Ni tycks inte vara intresserade av att falsifiera den idén, för då kanske jorden inte är en boll. ...

Jo jag tycker det vore mycket intressant om någon lyckas falsifiera att jorden är en sfär. Jag tycker till och med det är intressant att följa de som försöker, det är liksom därför jag hänger i den här tråden.

Skillnaden mellan dig och mig är snarast att jag vill veta mer, jag nöjer mig liksom inte med att du säger "perspektiv" eller "inte fysisk plats". Jag vill veta hur din hypotes ser ut, jag vill veta hur "perspektiv" kan dölja de nedre delarna av ett objekt.

Så med detta sagt undrar jag återigen hur du förklarar att saker ser ut att vara dolda under horisonten. Hur kommer det sig att båten ser ut att ligga lägre än horisonten? Hur kommer det sig att vi kan mäta att det finns en krökning?

Citat:
... Självklart är horisonten en fysisk plats enligt er. Det är "toppen på vattenkullen", så att säga. Förstår ni inte själva vad ni förespråkar?

Nej den är inte toppen på någon vattenkulle. Jorden är en sfär, det finns ingen topp.
Citera
2021-06-02, 13:36
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:

Varför tycks vattnet jag tittar på gå "upp" mot horisonten? Jag står väl högst upp på kurvan?

Du har fortfarande inte svarat på mina två tidigare frågor:

- Attacken på Pearl Harbour
- En gyrokompass

Det skulle vara väldigt roligt att få höra din förklaring
Citera
2021-06-02, 13:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag försöker falsifiera idén att horisonten är ett fenomen orsakat av en bakomliggande kurva.
Det vore sjukt intressant om du kan.
Citera
2021-06-02, 13:39
Medlem
constants avatar
Citat:

Du förstår inte varför du ser det du ser?
Citera
2021-06-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo jag tycker det vore mycket intressant om någon lyckas falsifiera att jorden är en sfär. Jag tycker till och med det är intressant att följa de som försöker, det är liksom därför jag hänger i den här tråden.

Skillnaden mellan dig och mig är snarast att jag vill veta mer, jag nöjer mig liksom inte med att du säger "perspektiv" eller "inte fysisk plats". Jag vill veta hur din hypotes ser ut, jag vill veta hur "perspektiv" kan dölja de nedre delarna av ett objekt.

Så med detta sagt undrar jag återigen hur du förklarar att saker ser ut att vara dolda under horisonten. Hur kommer det sig att båten ser ut att ligga lägre än horisonten? Hur kommer det sig att vi kan mäta att det finns en krökning?

Nej den är inte toppen på någon vattenkulle. Jorden är en sfär, det finns ingen topp.

Jag kan inte förklara varför saker försvinner som de gör. Men jag tycker heller inte att "botten först" är någonting konstigt under en platt jord. Verkar nästan som att ni tycker de borde försvinna "toppen först"? Sen vet jag inte varför min oförmåga att förklara fenomenet skulle betyda att din förklaring är den rätta?

Vi kan självklart inte mäta jordens krökning, då hade FE inte existerat.

Att peka på en båt som försvinner botten först och säga "titta! sådär skulle det se ut om en båt åkte över en kurva!" är något av det svagaste bevisen jag sett för en kurva. Speciellt med tanke på att vi aldrig ser objekten kurva sig bort från oss. Vi ser endast hur de försvinner botten först, men i övrigt ser det ut att försvinna som om de åkte över samma plana yta som jag som betraktare står på. Ingen skillnad i lutning överhuvudtaget. Den observationen talar inte för någon kurva.

Alltid när något inte talar för en kurva så är eran respons "det stämmer lika väl på en sfärisk jord som på en platt." - OKEJ, alltså finns det gott om evidens för en platt jord? Evidens som ni brukar säga "inte existerar".

Men, men. Det är kul att se ett gäng vuxna män försöka hålla så hårt vid sina imaginära kurvor. Så himla viktigt för er att jorden är en snurrande boll och att ingen har ljugit för er.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-02 kl. 14:12.
Citera
2021-06-02, 14:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kan inte förklara varför saker försvinner som de gör.
Näe, men vi andra kan förklara jordens form. Att du inte fixar är bara sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in