2021-06-02, 12:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I ett inlägg skriver du
Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana.

I ett annat inlägg skriver du
Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana.

Det här går inte alls ihop, det tror jag du och alla andra förstår.
En usel förklaring att du bara åker kollektivt ibland höjer inte din trovärdighet ett dugg.

Jag har åkt tunnelbana och buss. Det betyder inte att jag åker t-bana och buss varje dag. Poängen är att jag inte skulle vara orolig om jag skulle göra det. Har jag behov av att åka så åker jag men oftast har jag inte det.

Munskydd? Naturligtvis utan.
Citera
2021-06-02, 12:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alla är inte egoister!

Jag tror du har fel, de flesta väntar på att vi ska kunna leva som vanligt igen utan att smitta ner varandra och utan att många inom vården måste slita skiten ur sig.
Just nu är det ett par sprutor som kan ta oss dit.

Varför så vaccinfokuserad? Många har har genomgått naturlig infektion. Det är likvärdigt med vaccin och tillochmed bättre. Det låter som du blivit utpressad.

"Du måste ta vaccin annars blir det inget normalt liv för dig..."
Citera
2021-06-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och alternativa vägar in i våra celler finns inte för ett litet virus? I så fall förstår jag varför så många vaccintillverkare har targeted just spikproteinet.
Nja det här viruset har nog inga andra ätt att binda till celler.
Citera
2021-06-02, 12:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är trött på att somliga vägrar förstå varför så många blir sjuka samtidigt. Och det helt i onödan. Det har gått över ett år nu, men det enda folk väntar på är en jävla spruta så att de kan fortsätta med sin ohållbara livsstil. Lycka till vid nästa pandemi säger jag.
Nästa gemensamma utmaning är nog klimatrelaterat, men jag gissar att du skiter i det också.

Pandemin har lärt oss att det stora flertalet är lojala med samhället och tror på den forskning som finns och att ett fåtal gör allt för att motarbeta.

Pandemin har absolut varit en bra "övning" för samhället.
Citera
2021-06-02, 12:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Skönt? Att vaccinera sig mot någonting man är immun emot?

Vad har hänt med människorna?

Smittade personer får ju inte reda på vilken variant de haft samt att vi idag har dålig koll på hur bra immuniteten är om du haft orginal Wuhan varianten och sen blir smittad med b.1.617.2 tex.

Så för att nå flockimmunitet är det troligen bättre att covid smittade även vaccinerar sig med Pfizer.
Citera
2021-06-02, 12:51
Medlem
Citat:
I ett inlägg skriver du
Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana.

I ett annat inlägg skriver du
Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana.

Det här går inte alls ihop, det tror jag du och alla andra förstår.
En usel förklaring att du bara åker kollektivt ibland höjer inte din trovärdighet ett dugg.

Det är precis som ”vissa andra” här i tråden.

Tjatar sig trött om att skolan borde stängas ner för all framtid. Samtidig hävdar personen att hen har egna barn osv.
Jag tror inte en sekund på detta.
Troligtvis handlar det om en livrädd storrökande 50 årig kärring som är bitter över att alla andra skaffat barn och hus osv.
Citera
2021-06-02, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varför så vaccinfokuserad? Många har har genomgått naturlig infektion. Det är likvärdigt med vaccin och tillochmed bättre. Det låter som du blivit utpressad.

"Du måste ta vaccin annars blir det inget normalt liv för dig..."
Jag har aldrig påstått att de som haft covid-19 ska springa iväg och vaccinera sig.
Det enda jag minns att jag skrivit om just det är att myndigheterna inte direkt uppmuntrar de som haft covid-19 att avvakta med vaccinet (men att det förekommit viss sådan info) och att de jag känner som haft covid själva valt att avvakta med vaccination till förmån för de som inte haft covid.

Om du tolkar detta som att jag är vaccinfokuserad och utpressad blir du ännu mindre trovärdig.
Citera
2021-06-02, 12:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Smittade personer får ju inte reda på vilken variant de haft samt att vi idag har dålig koll på hur bra immuniteten är om du haft orginal Wuhan varianten och sen blir smittad med b.1.617.2 tex.

Så för att nå flockimmunitet är det troligen bättre att covid smittade även vaccinerar sig med Pfizer.
Det spelar ingen roll vilken variant man haft, det är det fina med immunitet genom infektion.

Så nej;
Det enda som händer vid vaccinering av en redan immun person är onödig belastning av immunförsvaret. Föga förvånande riskerar också redan immuna biverkningar med 2-3 gånger förhöjd risk.
Citera
2021-06-02, 12:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jaha hur skulle vi klara oss bättre då? Det är inte VM i fotboll det här. Pandemin är global och varje land har individuella förutsättningar att klara av en sådan här pandemi. Totalt meningslöst att tävla.

Jag ser det inte som en tävling mellan länder, men anser att vi borde ha kunnat göra bättre ifrån oss, åtminstone i paritet med våra nordiska grannländer. Att jämföra sig med mindre bemedlade gör ju inte dig bättre per se, det förändrar ingenting förutom att du känner dig lite bättre - en falsk känsla.
Citera
2021-06-02, 12:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vaccinet har passerat samtliga faser enligt konstens alla regler.
Skillnaden mot annat vaccin där läget inte är så kritisk är att virusets generiska kod snabbt blev kartlagt. ”Gruppen” coronavirus är känt sedan tidigare vilket det också har kunnat påskynda processen. Men har gjort enorma kraftsamlingar och samarbetat över hela världen på ett sätt som aldrig tidigare skådat.

Frågan var ställd till personen som hävdade att vaccinen inte var testade och därmed klara.
Citera
2021-06-02, 12:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Testet som säljs här i Skåne för att kunna åka till Danmark går på 399 spänn. Räcker väl med ett sådant test för att även kunna gå på bio framöver.

Bra att priserna gått ner men det blir en dyr bio det.
Citera
2021-06-02, 13:02
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Det finns ingen naturlig infektion med SARS-CoV-2 för det är inte ett naturligt virus. Vi har inte hittat ett enda coronavirus i naturen med en furinsekvens, om du påstår att det är ett naturligt virus så ligger bevisbördan idag 2021 på dig att bevisa att det är ett naturligt virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in