2021-06-02, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den verkliga pandemin är fetma. Det är vad som borde diskuteras egentligen. Hur många dör av fetmarelaterade sjukdomar vs covid. Ingen mening att du tar reda på det tror jag, för då kommer du göra i byxan.

Det tror jag inte för det är det enda du skriver om här på fb.
Citera
2021-06-02, 12:23
Avstängd
Citat:
Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana. Gått och handlat, gått på restaurang. Tagit en fika och bärs med kompisar. Inga problem alls. Helt 100% utan vaccin. Så vad får dig att tro att jag behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv? Det behövs inte. Och det beror på att jag redan haft viruset, sedan gick jag vidare med mitt liv.

Den som säger att du behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv försöker hjärntvätta dig.

Härligt att du personligen inte påverkas av pandemin och kan leva ett normalt liv. Sett ur det egoistiska perspektivet så behöver du naturligtvis inte ta en spruta. Ha en fin dag!
Citera
2021-06-02, 12:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, hittills. Men då har viruset inte muterat i just spikproteinet ännu. mRNA-vaccinerna kan säkert vara jätteeffektiva så länge som det proteinet är oförändrat, men när det muterar blir deras efffekt 0. Medan de traditionella vaccinerna skyddar mot svår sjukdom och död - och det är ju det viktigaste - men inte mot lindring sjukdom och därför inte heller mot en viss fortsatt smittspridning. MEN de kommer att verka i många år.

Det är absolut bra att så många som möjligt får en spruta med Pfizer eller Moderna nu, så fort som möjligt. Men till hösten tycker jag att vi borde vaccinera om hela befolkningen med SinoVac, eller det europeiska vaccinet som är tillverkat efter samma princip om det är färdigt då. In my humble opinion. För ett brett och grundat och långvarigt skydd mot mutationer.

Human SARS CoV-2 spike protein mutations

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/prot.26042
Citera
2021-06-02, 12:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det kan du glömma att jag kommer att sätta på mig. Jag har redan haft covid, så vem ska jag smitta?

Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana. Men men.

Skaffa dig en bra hälsa. Det är det bästa skyddet du kan ha.

Citat:
Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana. Gått och handlat, gått på restaurang. Tagit en fika och bärs med kompisar. Inga problem alls. Helt 100% utan vaccin. Så vad får dig att tro att jag behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv? Det behövs inte. Och det beror på att jag redan haft viruset, sedan gick jag vidare med mitt liv.

Den som säger att du behöver vaccin för att kunna leva ett normalt liv försöker hjärntvätta dig.
Fetat av mig i dina båda inlägg.

Det är väldigt ovanligt att man inte kommer ihåg om man reser kollektivt eller inte.
Vilka alternativ finns?
  • Du är en påhittad figur som inte riktigt minns om du åkt buss och t-bana eller inte.
  • Du har fått skador av din covid-infektion, om du nu haft någon.
  • Du skriver det som passar bäst för stunden.
  • Du lider av personlighetsklyvning.

Jo, jag vet, man kan skriva fel och man kan ha saker lite vagt i minnet, men att ena dagen påstå att man inte åker kollektivt och andra dagen påstå motsatsen ger ett märkligt intryck.

Finns det någon annan "bra" förklaring kurt-sune, så måste den vara väldigt tydlig och trovärdig för att jag ska tro på den.

Det är väl ändå rimligt att man håller sig till sanningen, åtminstone den sanning man tror på själv.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-02 kl. 12:32.
Citera
2021-06-02, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det tror jag inte för det är det enda du skriver om här på fb.

Jag är trött på att somliga vägrar förstå varför så många blir sjuka samtidigt. Och det helt i onödan. Det har gått över ett år nu, men det enda folk väntar på är en jävla spruta så att de kan fortsätta med sin ohållbara livsstil. Lycka till vid nästa pandemi säger jag.
Citera
2021-06-02, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig
Det är väldigt ovanligt att man inte kommer ihåg om man reser kollektivt eller inte.
Vilka alternativ finns?
  • Du är en påhittad figur som inte riktigt minns om du åkt buss och t-bana eller inte.
  • Du har fått skador av din covid-infektion, om du nu haft någon.
  • Du skriver det som passar bäst för stunden.
  • Du lider av personlighetsklyvning.

Jo, jag vet, man kan skriva fel och man kan ha saker lite vagt i minnet, men att ena dagen påstå att man inte åker kollektivt och andra dagen påstå motsatsen ger ett märkligt intryck.

Finns det någon annan "bra" förklaring kurt-sune, så måste den vara väldigt tydlig och trovärdig för att jag ska tro på den.

att jag åkt kollektivt betyder inte att jag gör det varje dag. Men orolig är jag inte. Och jag tycker fler borde fortsätta att leva sina liv. Gå och klippa sig, gå på restaurang osv osv. Varför ska man inte göra det?

Det primära är att jag inte är så orolig av mig som vissa andra. Har man kluven personlighet då? Nja snarare är det nog vissa som foliehattar sig över covid som verkar fått psykiska problem och tappat förmåga att kunna tänka klart.
Citera
2021-06-02, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Härligt att du personligen inte påverkas av pandemin och kan leva ett normalt liv. Sett ur det egoistiska perspektivet så behöver du naturligtvis inte ta en spruta. Ha en fin dag!

Väldigt få gör det. Testa du med vetja. Fint väder ute nu! Ta av munskyddet och njut av livet!
Citera
2021-06-02, 12:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
att jag åkt kollektivt betyder inte att jag gör det varje dag. Men orolig är jag inte. Och jag tycker fler borde fortsätta att leva sina liv. Gå och klippa sig, gå på restaurang osv osv. Varför ska man inte göra det?

Det primära är att jag inte är så orolig av mig som vissa andra. Har man kluven personlighet då? Nja snarare är det nog vissa som foliehattar sig över covid som verkar fått psykiska problem och tappat förmåga att kunna tänka klart.
I ett inlägg skriver du
Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana.

I ett annat inlägg skriver du
Jag har levt ett normalt liv under hela pandemin i stort sett. Åkt buss, t-bana.

Det här går inte alls ihop, det tror jag du och alla andra förstår.
En usel förklaring att du bara åker kollektivt ibland höjer inte din trovärdighet ett dugg.
Citera
2021-06-02, 12:43
Avstängd
Citat:
Väldigt få gör det. Testa du med vetja. Fint väder ute nu! Ta av munskyddet och njut av livet!

Njuter redan utomhus as we speak, i en foliefri omgivning.
Citera
2021-06-02, 12:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det kan nog vara bra att ta en påfyllnadsdos ändå, men de måste ju inte stå först i kön. Problemet i Sverige är att staten inte står för antikroppstester, så även om man misstänker att man har haft det, så kan man inte få visshet - och därför känns det säkare att boka en tid för vaccination så snart man kan. Vem har INTE haft lite förkylningssymptom under de här 16 månaderna, utan att gå och göra PCR-test, liksom?
Skönt? Att vaccinera sig mot någonting man är immun emot?

Vad har hänt med människorna?
Citera
2021-06-02, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag är trött på att somliga vägrar förstå varför så många blir sjuka samtidigt. Och det helt i onödan. Det har gått över ett år nu, men det enda folk väntar på är en jävla spruta så att de kan fortsätta med sin ohållbara livsstil. Lycka till vid nästa pandemi säger jag.
Alla är inte egoister!

Jag tror du har fel, de flesta väntar på att vi ska kunna leva som vanligt igen utan att smitta ner varandra och utan att många inom vården måste slita skiten ur sig.
Just nu är det ett par sprutor som kan ta oss dit.
Citera
2021-06-02, 12:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du menar för att det är det proteinet som binder vid cellerna? Och med en mutation i det proteinet, så kan viruset inte göra någon skada?
Nej, det menade jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in