2021-06-01, 23:21
  #253
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det kan ju också ha att göra med att man har öppet köp på produkterna, eller att man står där för att fråga något eller helt enkelt för att Biltema säljer ENORMT mycket produkter och då får man även mycket returer och reklamationer per automatik. Så det säger egentligen ingenting alls förutom att man har en kundservicedisk där det ibland står kunder.
När jag började på Biltema så reagerade jag på den stora andelen reklamerade bilbatterier, minst 10 i veckan. Detta förklarades dock rätt snabbt när man såg att det såldes kanske 100 batterier en helt vanlig vecka samt att garantin på dessa är väldigt frikostig.

jag tror inte att vart tionde bilbatteri från Varta reklameras. Köpte ett Biltema-batteri som gick sönder efter 1 år. Inga problem att få pengarna tillbaks. Köpte sedan ett Varta och det är helt efter flera år.
Citera
2021-06-01, 23:27
  #254
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
jag tror inte att vart tionde bilbatteri från Varta reklameras. Köpte ett Biltema-batteri som gick sönder efter 1 år. Inga problem att få pengarna tillbaks. Köpte sedan ett Varta och det är helt efter flera år.


Men vad du TROR är tämligen ointressant. Jag jobbade tidigare på mekonomen där man säljer Bosch, Exide och en del andra bättre batterimärken. På Mekonomen säljer man kanske 10 batterier i veckan och att man har 1 reklamation i veckan är inte direkt ovanligt.
Jag har 5 trasiga batterier, varav ett biltema, ett varta, ett original volvo, ett bosch och ett banner i källaren och ett bosch och ett biltema i mina bilar som båda funkar bra, VAD har det med saken att göra?

Är det svårt att förstå logiken i att om man betalar MER för en produkt så får man en BÄTTRE produkt? Precis som med oljan. Detta är inte raketforskning.
Men det utesluter inte möjligheten att även den dyrare produkten kan gå sönder.
Citera
2021-06-02, 00:02
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
För att de inte är tillverkare av olja, utan försäljare.

Möter är bara en synonym till uppfyller.

Nej, Biltema är inte försäljare utan en "brander" som ex. General Motors kallar det i sin dexos licensiering, dvs någon som säljer en olja tillverkad av någon annan under ett eget märke.

GM har en kort förklaring hur detta fungerar på sin ansökningssite för dexos-klassning:

Citat:
Ursprungligen postat av https://dexosesubmission.org/
This site allows Original Formulators to submit engine and elastomer test data along with composition, physical and chemical data for review by GM in order to be designated as an approved dexos® formulation. In addition, a 1-gallon oil sample must be submitted to the ASTM Test Monitoring Center for analysis.

The site also allows Blenders and Branders to submit application requests to General Motors and their licensing body for a dexos® license.

Licensed Blenders manufacture engine oil meeting the dexos® specification using previously approved additives and formulations obtained from additive suppliers. An initial production and yearly sample (1-gallon) will be required for the life of the license. Contact CCA on how to become a Licensed Blender.

Licensed Branders purchase fully formulated dexos® oil from a Licensed Blender and repackage the oil under their own brand name(s). Licensed Branders must comply with dexos Artwork Standards for product labels. Contact CCA on how to become a Licensed Brander.

Vi har alltså "original formulators", dvs någon som tar fram egna "recept" på motoroljor, vanligtvis någon av additiv-tillverkarna eller de större oljebolag som har en egen omfattande R&D.

Vi har "blenders", dvs någon som blandar motorolja enligt ett befintligt recept. Biltemas leverantör av olja är troligen en "blender".

Slutligen så har vi då också "brander", vilket kan vara ex. Biltema som säljer oljorna under varumärket "Biltema" eller Orio AB som säljer oljorna under varumärket "Saab Original".

Så låt oss nu säga att jag vill lansera "Jedis Superior Motor Oil" men jag vet ingenting om tillverkning av motoroljor, och jag vill dessutom sälja den som dexos2 godkänd, ja då får jag helt enkelt vända mig till en leverantör av licensierad dexos2 olja och sedan skicka in en ansökan om att få min olja godkänd och betala licensavgifterna. Den tillverkare jag köper ifrån, eller den vars "recept" som används måste då i sin tur ha fått sin olja godkänd, vilket innebär att de måste skicka in testunderlaget som visar att oljan i fråga klarar de krav som ställs för klassningen samt ett referensprov vilket gör det möjligt att skapa ett "kemiskt fingeravtryck" på oljan. När jag sedan skickar in mitt referensprov då kan de se att den matchar den godkända oljan, och likaså kan de genom de årliga referensproverna se att oljan jag säljer matchar den som är godkänd. Ja, givetvis så kan de också köpa en dunk olja i butik och testa den om de vill kontrollera att jag säljer samma olja som jag fått godkänd.

Så nästa gång du håller i en flaska Mobil 1 där det står godkänd enligt dexos2, eller Porsche C40 och jämför den med en flaska Biltema olja som "möter specifikationen" så vet du att skillnaden mellan dessa två är att den ena har ett faktiskt godkännande av biltillverkaren. Det behöver inte betyda att Biltema oljan är dålig, den klarar troligen de tester som krävs för att uppfylla klassningen, men detta är inte granskat av biltillverkaren och något "godkännande" finns alltså inte.
Citera
2021-06-02, 02:36
  #256
Medlem
killawifes avatar
Tack för denna excellenta förklaring.
Citera
2021-06-02, 03:04
  #257
Medlem
GoUoDs avatar
Ja, man lär sig något nytt, schyst!
Vet/visste att det var skillnad, bara inte vad. Antar dock att volvo/vw/bmw/mb inte testar dem i äldre maskiner, således är dexos2 förvanskligt? Onödig detalj inom topic dock.
Citera
2021-06-02, 03:10
  #258
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
har bara observerat att det ofta står lika många vid reklamationsdisken som vid kassorna. Säger väl något om hur det står till!

Enligt min erfarenhet är det oftast 1 i kassan, 2 i kundtjänst och 2 st som säljer varmkorv.
Citera
2021-06-02, 05:30
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
har bara observerat att det ofta står lika många vid reklamationsdisken som vid kassorna. Säger väl något om hur det står till!

Ja det säger verkligen något om hur det står till, med dig…

Du drar till med än det ena än det andra helt subjektiva påståendet för att svartmåla Biltema, helt utan minsta seriösa fakta som grund annat än din konfirmationsbias och anekdoter, och utifrån dessa drar du slutsatser som man helt enkelt inte kan dra….

Eller kan du uppvisa seriös statistik på att ”det ofta står lika många vid reklamationsdisken……[SIC]”. Och att det då skulle bero på att de har varor som är defekta och inte handla om returnering av varor av andra orsaker…?

Så igen, vad har du för seriösa bevis på att Biltemas olja skulle vara ”blask”, inte klara den klassning den anges ha, och vara så dålig att den är orsaken till att motorer rasar….?
Citera
2021-06-02, 06:00
  #260
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det säger verkligen något om hur det står till, med dig…

Du drar till med än det ena än det andra helt subjektiva påståendet för att svartmåla Biltema, helt utan minsta seriösa fakta som grund annat än din konfirmationsbias och anekdoter, och utifrån dessa drar du slutsatser som man helt enkelt inte kan dra….

Eller kan du uppvisa seriös statistik på att ”det ofta står lika många vid reklamationsdisken……[SIC]”. Och att det då skulle bero på att de har varor som är defekta och inte handla om returnering av varor av andra orsaker…?

Så igen, vad har du för seriösa bevis på att Biltemas olja skulle vara ”blask”, inte klara den klassning den anges ha, och vara så dålig att den är orsaken till att motorer rasar….?

Varför tror du att jag ska presentera "bevis" för dig? Hört talas om hävdvunnen erfarenhet?
Om jag hävdar att en rörtång av märket Bacho eller Kamasa Tools håller en högre kvalitet än motsvarande från Julas Hard Head så tror du mig inte utan att se en undersökning som visar på det.

Om jag hävdar att en Mercedes S klass är en bättre bil än en Lada Niva, så tror du mig inte heller eftersom bägge bilarna har fyra hjul och därmed borde hålla samma klass.

Vet du vad - jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre i den här debatten. Fortsätt du att köpa olja på Biltema och häll i din bil, oavsett vad du kör för något. Jag kommer fortsätta att låta bli.
Citera
2021-06-02, 07:20
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför tror du att jag ska presentera "bevis" för dig? Hört talas om hävdvunnen erfarenhet?
Om jag hävdar att en rörtång av märket Bacho eller Kamasa Tools håller en högre kvalitet än motsvarande från Julas Hard Head så tror du mig inte utan att se en undersökning som visar på det.

Om jag hävdar att en Mercedes S klass är en bättre bil än en Lada Niva, så tror du mig inte heller eftersom bägge bilarna har fyra hjul och därmed borde hålla samma klass.

Vet du vad - jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre i den här debatten. Fortsätt du att köpa olja på Biltema och häll i din bil, oavsett vad du kör för något. Jag kommer fortsätta att låta bli.


Ok, så du har alltså inte mer som styrker dina påståenden än din egen tro, och konfirmationsbias….?

Du får gärna förklara ”hävdvunnen…” så vi kan se om det är nåt som håller som seriösa fakta eller inte….

Och tydligen har du missat att jag redan skrivit att jag inte använt Biltemas oljor själv.

Du får givetvis välja vilken olja du behagar, och gärna avstå Biltemas. Men påstå inte en massa skit eller sprid skrönor om den som du inte har seriösa belägg för, då framstår du bara som oseriös och okunnig.
Citera
2021-06-02, 08:30
  #262
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så du har alltså inte mer som styrker dina påståenden än din egen tro, och konfirmationsbias….?

Du får gärna förklara ”hävdvunnen…” så vi kan se om det är nåt som håller som seriösa fakta eller inte….

Och tydligen har du missat att jag redan skrivit att jag inte använt Biltemas oljor själv.

Du får givetvis välja vilken olja du behagar, och gärna avstå Biltemas. Men påstå inte en massa skit eller sprid skrönor om den som du inte har seriösa belägg för, då framstår du bara som oseriös och okunnig.

Svara på frågorna istället, så tar vi det därifrån istället för att hålla på och svamla runt.
Citera
2021-06-02, 11:51
  #263
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför tror du att jag ska presentera "bevis" för dig? Hört talas om hävdvunnen erfarenhet?
Om jag hävdar att en rörtång av märket Bacho eller Kamasa Tools håller en högre kvalitet än motsvarande från Julas Hard Head så tror du mig inte utan att se en undersökning som visar på det.

Om jag hävdar att en Mercedes S klass är en bättre bil än en Lada Niva, så tror du mig inte heller eftersom bägge bilarna har fyra hjul och därmed borde hålla samma klass.

Vet du vad - jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre i den här debatten. Fortsätt du att köpa olja på Biltema och häll i din bil, oavsett vad du kör för något. Jag kommer fortsätta att låta bli.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svara på frågorna istället, så tar vi det därifrån istället för att hålla på och svamla runt.
Besvara frågorna?

"Varför tror du jag ska presentera bevis för dig?"
För art du påsrår en massa som är överdrivet,till exempel att det är fler som reklamerar saker än handlar på biltema..

"Hört talas om hävdvunnen erfarenhet?"
Hm,du har alltså själv handlat så mycket och så länge på biltema att du kan verifiera varenda av deras produkter..

Det var väl frågorna...

Och beroende på applikation,så kan en Niva vara många gånger bättre än en S-klass,jag tror att en S-klass skulle sitta fast ganaka snart i 30cm lervälling,men det är väl det som gör den bättre?

Köper du endast Eastwing-hammare också?

Jag har en polare som är snicksre sedan många år och frågade om dessa hammare (runt 700kr) är speciella/bra och svaret blev nej,vissa tycker om att ha en flashig hammare av någon anledning,han föredrar en så billig hammare som möjligt.

Om man tappar den,om den blir överkörd av en bil/lastbil som kör in på arbetsplatsen,om den behöver användas för något den inte är tänkt som osv...

Men mycket bättre än en hammare från en loppis,för en 20-lapp,eller två,är den inte,även om den kostar väldigt mycket och är väldigt snygg och har ett väldigt fint stål och äkta läder i greppet osv,osv..
Citera
2021-06-02, 12:16
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
har bara observerat att det ofta står lika många vid reklamationsdisken som vid kassorna. Säger väl något om hur det står till!

Så du går ofta på studiebesök på Biltema alltså?

Med tanke på att du inte handlat där på 20 år så är du väldigt insatt i hur deras kundflödet ser ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in