2021-06-02, 09:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilken fas är dom i nu? Vaccinen alltså.
Vaccinet har passerat samtliga faser enligt konstens alla regler.
Skillnaden mot annat vaccin där läget inte är så kritisk är att virusets generiska kod snabbt blev kartlagt. ”Gruppen” coronavirus är känt sedan tidigare vilket det också har kunnat påskynda processen. Men har gjort enorma kraftsamlingar och samarbetat över hela världen på ett sätt som aldrig tidigare skådat.
Citera
2021-06-02, 09:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det vi vet hittills är ju att Pfizer i praktiken ger bättre skydd än kinesiska traditionella vacciner tex.
Så att applicera gammal kunskap om vacciner på nya mRNA känns inte rimligt. Dessutom verkar ju Pfizer bita på alla mutationer som hittills dykt upp.

Vi kommer säkert få se fler studier som jämför o utvärderar immunsvaret från vaccinerna.

Ja, hittills. Men då har viruset inte muterat i just spikproteinet ännu. mRNA-vaccinerna kan säkert vara jätteeffektiva så länge som det proteinet är oförändrat, men när det muterar blir deras efffekt 0. Medan de traditionella vaccinerna skyddar mot svår sjukdom och död - och det är ju det viktigaste - men inte mot lindring sjukdom och därför inte heller mot en viss fortsatt smittspridning. MEN de kommer att verka i många år.

Det är absolut bra att så många som möjligt får en spruta med Pfizer eller Moderna nu, så fort som möjligt. Men till hösten tycker jag att vi borde vaccinera om hela befolkningen med SinoVac, eller det europeiska vaccinet som är tillverkat efter samma princip om det är färdigt då. In my humble opinion. För ett brett och grundat och långvarigt skydd mot mutationer.
Citera
2021-06-02, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är fortfarande en risk att hantera. Du bryr dig bara om covid och skiter i alla andra risker. Du är i trans sannolikt och blivit hjärntvättad.

covid är inte farligt för barn. Den som säger att det är farligt kan inte läsa statistik på ett nyktert sätt.

Men denna tråd handlar om Covid inte om blixtnedslag. Förstår mig inte på ditt relativiserade. Ska vi sluta utreda mord också då det bara begås 100-150 stycken om året? Sluta med säkerhetsbälte i bilarna kanske? Det begränsar ju vår frihet? Vi kan väl köra bil fulla också? Det begränsar ju vår frihet med begränsningen på 0,2 promille. Förra året dog ju bara 200 personer. En bråkdel med tanke på att det dog 12 tusen personer i covid.
Citera
2021-06-02, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är väl inget land som tagit till drakoniska åtgärder förutom då smittan kukat ur fullständigt, men då är det så dags.
Min gissning är att man bara förvärrat situationen. Folk dör ändå och man krascha ekonomin med allt vad det innebär.

Citat:
Titta på Nya Zeeland istället. Där tog man tidigt kontroll över smittan och lyckades utrota den. Därefter har man mer eller mindre levt som vanligt. Mycket låg skada för samhället att göra så.
Vi kan inte tävla med öar långt ute i stilla havet. Förstår inte hur man ens kan göra den jämförelsen. Och jag skulle inte vilja kopiera deras strategi överhuvudtaget. Det leder bara till lockdown på lockdown. Det här viruset måste folk lära sig att leva med. Det går inte att leva i ett nollrisksamhälle i längden. Risker måste accepteras, annars går det inte att leva överhuvudtaget till slut.

Citat:
Anledningen till att man tar till åtgärder som utegångsförbud är ju för att förhindra människor från att interagera med varandra fysiskt och sprida smitta.
Ja fast var är det folk blir smittade. Du fattar ju ingenting. Utegångsförbud är en idiotisk idé från början till slut och dessutom djupt odemokratisk. Kopierad direkt från Kinesiska kommunistpartiet..
Citera
2021-06-02, 09:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men denna tråd handlar om Covid inte om blixtnedslag. Förstår mig inte på ditt relativiserade. Ska vi sluta utreda mord också då det bara begås 100-150 stycken om året? Sluta med säkerhetsbälte i bilarna kanske? Det begränsar ju vår frihet? Vi kan väl köra bil fulla också? Det begränsar ju vår frihet med begränsningen på 0,2 promille. Förra året dog ju bara 200 personer. En bråkdel med tanke på att det dog 12 tusen personer i covid.

Det handlar om risker. Och risken är inte tillräckligt hög för att motivera de åtgärder som vidtagits världen över. De flesta jag känner som haft covid har alla haft milda symptom och blivit friska inom 2 veckor. Så smittspridning i sig är jag inte ett dugg orolig för nu när det finns ett vaccin.
Citera
2021-06-02, 09:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast dödsfall och case är inte så relevant data. det enda det leder till är folk blir överdrivet hypokondriska som vi ser i denna tråd. Det är inte bra för någon.

Covid är absolut farligt är äldre och multisjuka men för oss andra är det inte alls särskilt farligt. Åtminstone inte på den nivån att hela världen behöver stängas ner. Det skapar bara andra betydligt mer allvarliga problem.

Jag bygger mina beslut på fakta, andra fattar beslut på "ignorance is bliss". Du får vara nöjd med att du bor i Sverige där vi inte stängt ner (allt).
Citera
2021-06-02, 10:08
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. Det är några år kvar. Det tar tid att få vacciner godkända.

Det behöver inte vara någon fara, men tillhör man inte någon riskgrupp och har haft covid så förstår jag inte varför man ska vaccinera sig nu.

Vaccinen som vi använder i Sverige är mig veterligen godkända av EMA och även testade i alla 4 faser.
Citera
2021-06-02, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag bygger mina beslut på fakta, andra fattar beslut på "ignorance is bliss". Du får vara nöjd med att du bor i Sverige där vi inte stängt ner (allt).

Du saknar förmåga att tolka statistik på ett nyktert sätt märker jag. Så du får nog se över din "fakta".

Jag är mycket nöjd med att vi inte stängde ner. Det hade kunnat vara en fullständig katastrof för vår ekonomi. Bostadsmarknaden hade sannolikt kollapsat och dragit ner oss i den djupaste lågkonjunkturen i världshistorien. Och allt för ett virus som 99,8 % överlever.
Citera
2021-06-02, 10:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du saknar förmåga att tolka statistik på ett nyktert sätt märker jag. Så du får nog se över din "fakta".

Jag är mycket nöjd med att vi inte stängde ner. Det hade kunnat vara en fullständig katastrof för vår ekonomi. Bostadsmarknaden hade sannolikt kollapsat och dragit ner oss i den djupaste lågkonjunkturen i världshistorien. Och allt för ett virus som 99,8 % överlever.

Vad har jag feltolkat enligt dig?
Citera
2021-06-02, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vaccinen som vi använder i Sverige är mig veterligen godkända av EMA och även testade i alla 4 faser.

Jag har inget emot vaccinerna. men personligen anser jag inte att alla behöver vaccineras. Särskilt inte vi som redan haft covid, eller barn och unga.

För barn är de nödgodkända i nordamerika, men likförbannat ska barn vaccineras trots att risken för att bli allvarligt sjuk är obefintlig.
Citera
2021-06-02, 10:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad har jag feltolkat enligt dig?

Du drar alldeles för stora växlar på dödstalen och begår misstaget att jämföra dödstal länder emellan. Det är en helt vanvettig jämförelse.
Citera
2021-06-02, 10:17
Bannlyst
Min pappa tog sprutan igår ( förstår inte varför)

Men idag är han sjuk, smittar han då? Enligt han så sa personalen att man inte gör det trotts att man blir sjuk, finns det studier på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in