2021-06-01, 22:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Den arbetsgivare jag företräder med över 10 000 anställda tog inte beslutet av rädsla . Utan pga av FHM rekommendation och många medarbetare ville komma på jobbet medans andra var rädda så det är väldigt olika från individ till individ. Men vi hade inte tagit detta beslut utan FHM inte våren 2020 alla fall det kan jag säga .

Många arbetsgivare försöker nog föregå Folkhälsomyndigheten och värna de anställda. Man fattar självständiga beslut. Spotify förstod det här innan Folkhälsomyndigheten gjorde det.
Citera
2021-06-01, 22:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Lite konstigt att det inte verkar ha dött fler än ett normalår det senaste året. Och dödligheten i influensa verkar har gått till noll närmast.
Ni som funderar på att ta detta otestade "vaccin", mot denna tämligen harmlösa flunsa bör tänka er för en extra gång, då "vaccinet" verkar förstöra ert naturliga immunförsvar.

En överdödlighet på runt 8% är inte mer än ett normalår?
Citera
2021-06-01, 22:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Eller så ”vill” inte folk det för att de följer råden som de tycker är kloka och välbalanserade? Som är uttalade från myndigheter som de har förtroende för? Som gjort att mycket faktiskt stått still i samhället fast ingen tvingat oss?

Du verkar mest sur över att staten inte tvingar oss? Är det där skon klämmer? Med fler poliser, militärer och övervakare så hade du också varit nöjd?

Ja, det är möjligen att folk i allmänhet har en större tilltro till myndigheter än vad jag har. Jag har inte uppfattat Folkhälsomyndighetens råd som vare sig särskilt kloka eller välbalanserade om jag får generalisera lite. Undantaget är väl möjligen rådet att jobba hemma, men den minnesgoda kommer kanske ihåg att Tegnell var motståndare till det inledningsvis, då han inte ansåg det vara bra för jämlikheten i samhället

Jag anser att statens uppgift är att skydda medborgarna. Det kan vara från brottslighet, från främmande makt, från ett otäckt virus från Kina. Åtgärderna ska vara sådana att målet uppnås.

Kan inte folk vistas utomhus utan att bli rånade mitt på dagen på öppen gata behövs fler poliser och strängare påföljder. Invaderar ryssarna ska vi veta att vårt försvar klarar av att slå tillbaka, i annat fall får man tillföra mer resurser så militären kan lösa uppgiften. Har man ett samhällsfarligt virus som härjar i samhället får man se till att släcka ned så mycket och så kraftigt så man snabbt kan bryta smittspridningen. Jag tycker inte att man har lyckats särskilt väl. Man har låtit viruset få sprida sig i samhället. Man är nöjd över 15 tusen döda. Man tycker att det är förluster man får ta. Jag tycker det är fruktansvärda siffror.
Citera
2021-06-01, 22:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En kraftfull rekommendation som tagits bort är den om distansundervisning på komvux och högskolor. Det berör åtminstone några 100000 personer inkluderat studenter och lärare. Visserligen har studenterna börjat trappa ner sin aktivitet så timingen kan vara rätt att lätta på restriktionerna. Alla kurser är nog avtentade förutom någon omtenta möjligtvis.
Det svåra provet kommer till hösten då inte alla 18-20 åringar erbjudits vaccin (matematisk omöjlighet i nuvarande vaccinationstakt).

Det kan jag hålla med om. Ja, frågan är om alla 18-20 åringar är vaccinerade till hösten med två doser. Jag tror inte det. Tar vi från 16 år och uppåt så säger jag inte en chans. Vi får nog en fjärde våg också är jag rädd.
Citera
2021-06-01, 22:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Smittspridningen har skett till största del i hemmen, på arbetsplatsen och vid privata träffar:

https://www.regeringen.se/490309/contentassets/61642f2efc0d40038fb411a489fbf0f0/region-uppsala-tillsammans-for-en-ledande-life-science-nation.pdf?TSPD_101_R0=088d4528d9ab2000d1a2c1 c4c032120196dd124727a7f33ce3eac20ae3a8a9899a946a13 a891dbfe0883eeeb881430004eae7f1d892f3e9e4f8a5406a1 29a9237135e4ca52cbb70efa1a138efc7a9e942124f4f15c7a 782a54aa7e781472015d

Studien i Schweiz om smittspridning i skolor visar att smittspridningen knappast drivits på av barn i skolan utan snarare varit en spegelbild av hur det ser ut i samhället i övrigt. Sverige ligger dessutom på plats 73 av 93 länder avseende överdödlighet och ännu lägre ner om man jämför länderna ålderstandardiserat. Tror inte Sverige legat där om inga åtgärder gjorts.

Om ett barn blir smittat i skolan, kommer hem och smittar ned två syskon och sina två föräldrar så sker 80% av smittspridningen i hemmen, men hade skolorna varit stängda hade den smittspridningen aldrig skett. Man måste se till fler än ett led.
Citera
2021-06-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker inte man ska avstå men att man gott kan vänta. Det är en stor skillnad mellan svininfluensan och covid19, då skrämde man folk att ta sprutan som var i princip otestad (utan restriktioner och rekommendationer), nu har vi data som vi kan studera själva. Men var och en gör som de vill såklart. Det blir intressant att se till hösten vad som händer. Vad säger man till behandlande läkare om man hamnar på IVA och inte tagit vaccinet? Dumstrut på?

Eller kanske ”intubering in” ?
Citera
2021-06-01, 22:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Det kan bli så, dumt att hamna där om man kan undvika det.
Citera
2021-06-01, 22:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Så kan det låta ja...

För mig har det aldrig varit en fråga om jag ska ta vaccinet eller inte. Redan under april förra året insåg man ju att det skulle komma vaccin. Jag tycker staten skulle köpt sig tid, istället för att köra slut på vården och ordna med 15 tusen döda.

Sen har vi den samlade hjärntrusten på Flashback som tro att man kan bota Covid19 med D-vitamin och motion. Jag undrar vad läkarna säger när de får ta hand om en svårt sjuk covid19 patient som säger att de bytt ut vaccinet mot en burk kosttillskott. Vederbörande borde ju närmast omyndigförklaras.
Citera
2021-06-01, 23:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker inte man ska avstå men att man gott kan vänta. Det är en stor skillnad mellan svininfluensan och covid19, då skrämde man folk att ta sprutan som var i princip otestad (utan restriktioner och rekommendationer), nu har vi data som vi kan studera själva. Men var och en gör som de vill såklart. Det blir intressant att se till hösten vad som händer. Vad säger man till behandlande läkare om man hamnar på IVA och inte tagit vaccinet? Dumstrut på?
Ja, förhoppningsvis finns det någonform av analysförmåga som medger en liten pinsamhetskänsla åtminstone. Som läkare eller sköterska skulle jag bli rätt irriterad faktiskt. Inte omöjligt att det kommer in några sådana fall.
Citera
2021-06-01, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, förhoppningsvis finns det någonform av analysförmåga som medger en liten pinsamhetskänsla åtminstone. Som läkare eller sköterska skulle jag bli rätt irriterad faktiskt. Inte omöjligt att det kommer in några sådana fall.

De ska vara glada över att jag inte är deras läkare. Man ska se det positiva i det hela
Citera
2021-06-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är möjligen att folk i allmänhet har en större tilltro till myndigheter än vad jag har. Jag har inte uppfattat Folkhälsomyndighetens råd som vare sig särskilt kloka eller välbalanserade om jag får generalisera lite. Undantaget är väl möjligen rådet att jobba hemma, men den minnesgoda kommer kanske ihåg att Tegnell var motståndare till det inledningsvis, då han inte ansåg det vara bra för jämlikheten i samhället

Jag anser att statens uppgift är att skydda medborgarna. Det kan vara från brottslighet, från främmande makt, från ett otäckt virus från Kina. Åtgärderna ska vara sådana att målet uppnås.

Kan inte folk vistas utomhus utan att bli rånade mitt på dagen på öppen gata behövs fler poliser och strängare påföljder. Invaderar ryssarna ska vi veta att vårt försvar klarar av att slå tillbaka, i annat fall får man tillföra mer resurser så militären kan lösa uppgiften. Har man ett samhällsfarligt virus som härjar i samhället får man se till att släcka ned så mycket och så kraftigt så man snabbt kan bryta smittspridningen. Jag tycker inte att man har lyckats särskilt väl. Man har låtit viruset få sprida sig i samhället. Man är nöjd över 15 tusen döda. Man tycker att det är förluster man får ta. Jag tycker det är fruktansvärda siffror.
Så vilka råd har du själv brutit mot? Är det några råd du specifikt valt att följa? Eller slutade du att tänka själv den 12e mars 2020?

Men jag börjar förstå dig nu IMBILDEN. Du är en del av problemet. Så enkelt är det. Du förstår nämligen inte restriktionerna. Du kan inte tolka dem och sätta in dem i ditt eget liv. Du hade behövt lagar, polisiära insatser och påföljder för att agera.

Så här i backspegeln så blir allt självklart faktiskt. Du hade klarat dig bättre mentalt i Spanien, Italien eller Frankrike - eller annat valfritt EU land med hårda restriktioner och krav om vite om du stoppat ut näsan utanför dörren. Där hade du mått bättre och resonerat annorlunda och inte haft den här ångesten. Då hade du mått bättre trots den enorma stapel lik som byggts där. För utan restriktioner, lagar, tvång och polisiära hårdhandskar hade det enligt dig blivit värre. Du känner dig stark. Post-it peppin.
Citera
2021-06-01, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så vilka råd har du själv brutit mot? Är det några råd du specifikt valt att följa? Eller slutade du att tänka själv den 12e mars 2020?

Men jag börjar förstå dig nu IMBILDEN. Du är en del av problemet. Så enkelt är det. Du förstår nämligen inte restriktionerna. Du kan inte tolka dem och sätta in dem i ditt eget liv. Du hade behövt lagar, polisiära insatser och påföljder för att agera.

Så här i backspegeln så blir allt självklart faktiskt. Du hade klarat dig bättre mentalt i Spanien, Italien eller Frankrike - eller annat valfritt EU land med hårda restriktioner och krav om vite om du stoppat ut näsan utanför dörren. Där hade du mått bättre och resonerat annorlunda och inte haft den här ångesten. Då hade du mått bättre trots den enorma stapel lik som byggts där. För utan restriktioner, lagar, tvång och polisiära hårdhandskar hade det enligt dig blivit värre. Du känner dig stark. Post-it peppin.

Hur kan jag vara en del av problemet? Jag har levt minst 3 gånger hårdare än vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Hade Sverige som är ett glesbefolkat land uppe i en avkrok av Norden följt de strängare regler som gällt i andra länder hade Sverige bara haft en bråkdel så många döda.
Du verkar inte förstå det här med orsak och verkan. De länder du räknar upp, är tätbefolkade länder i central- och sydeuropa med en helt annan exponering. De vidtar strängare åtgärder när läget redan är dåligt.
Jämför istället med länder som tidigt vidtog stränga regler och lyckades kväsa smittan väl. Nya Zeeland exempelvis. Ja, där hade jag troligen trivts bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in