2021-06-01, 17:34
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Rack som fan, för att du är där och för att du rapporterar vidare så bra. •ger dig en stor bukett med syrener och liljekonvalj.*

Det kokar i mig när jag läser Rebeckas svar( jag vägrar kalla henne Mamma).

Fakta är att soc inte haft kontakt med familjen på 8-9 månader. Hur kan man få skylla på att man är jagad och granskad av dom då?

Hennes ursäkter om att Patrik skrivet sms från hennes telefon är fånigt. Man ser vem som har skrivet vad. Patrik och Rebeckas har helt olika sätt att skriva på.

Min känsla blir att jag bara vill trycka upp henne mot en vägg och bara pressa på förklaringar.
Personen är inte där, den klistrar in rapporteringen från nt.se.
Citera
2021-06-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Rack som fan, för att du är där och för att du rapporterar vidare så bra. •ger dig en stor bukett med syrener och liljekonvalj.*

Det kokar i mig när jag läser Rebeckas svar( jag vägrar kalla henne Mamma).

Fakta är att soc inte haft kontakt med familjen på 8-9 månader. Hur kan man få skylla på att man är jagad och granskad av dom då?

Hennes ursäkter om att Patrik skrivet sms från hennes telefon är fånigt. Man ser vem som har skrivet vad. Patrik och Rebeckas har helt olika sätt att skriva på.

Min känsla blir att jag bara vill trycka upp henne mot en vägg och bara pressa på förklaringar.

Precis som CharlieR skriver så är jag inte där. Men tack 🙂. Esmeralda har påverkat mig mycket så jag delar gärna med mig av rättegången till andra som också blivit påverkade av hennes öde.

Ja, jag tycker det är intressant just med hennes svar. Inte för att det var så mycket nytt. Skylla på att man inte minns något verkar vara grejen om man vill lyckas med brott i Sverige.

Ena stunden så säger hon att hon förstod att Esmeralda var död på sjukhuset. Andra sekunden säger hon att när Patrik berättade så var det för sent för att göra något. Blir lite besviken när hon ljuger så pass mycket om drogerna. Om det är något som är säkert så är det att hon tog droger. Och eftersom hon ljuger om det så ljuger hon om allt och vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Det kändes som om åklagaren försökte få henne att försäga sig när hon frågade om lakan osv men hon gick inte på den. Hon verkar inte vara en person som går att manipulera lätt, därav tror jag ej att P manipulerade henne. Tror det var snarare tvärtom. Var han inte lite underbegåvad om jag minns rätt? Men baserat på smsen hon skrev så kändes det som hon var den som pushade honom till grejer, sedan tog han fajten med omvärlden. I smsen så skrev hon ju vi måste göra så, vi måste göra det. Lät inte som en person som underkastas sig så som hon vill ge sken av.

Och det med hennes stora son, som hade sagt till henne att han trodde att hon också skulle dö. Tror hon sa det för att trycka på att få hem honom.
Senast redigerad av Mrs.natt 2021-06-01 kl. 17:59.
Citera
2021-06-01, 18:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Aha, okey.
Citera
2021-06-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Precis som CharlieR skriver så är jag inte där. Men tack 🙂. Esmeralda har påverkat mig mycket så jag delar gärna med mig av rättegången till andra som också blivit påverkade av hennes öde.

Ja, jag tycker det är intressant just med hennes svar. Inte för att det var så mycket nytt. Skylla på att man inte minns något verkar vara grejen om man vill lyckas med brott i Sverige.

Ena stunden så säger hon att hon förstod att Esmeralda var död på sjukhuset. Andra sekunden säger hon att när Patrik berättade så var det för sent för att göra något. Blir lite besviken när hon ljuger så pass mycket om drogerna. Om det är något som är säkert så är det att hon tog droger. Och eftersom hon ljuger om det så ljuger hon om allt och vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Det kändes som om åklagaren försökte få henne att försäga sig när hon frågade om lakan osv men hon gick inte på den. Hon verkar inte vara en person som går att manipulera lätt, därav tror jag ej att P manipulerade henne. Tror det var snarare tvärtom. Var han inte lite underbegåvad om jag minns rätt? Men baserat på smsen hon skrev så kändes det som hon var den som pushade honom till grejer, sedan tog han fajten med omvärlden. I smsen så skrev hon ju vi måste göra så, vi måste göra det. Lät inte som en person som underkastas sig så som hon vill ge sken av.

Och det med hennes stora son, som hade sagt till henne att han trodde att hon också skulle dö. Tror hon sa det för att trycka på att få hem honom.

Ja sjukt patetiskt att hon ska skylla på att inte komma ihåg. Sen så benämner hon sig som man istället för jag ... man tänker inte si och så man gör inte si och så.... det är för att hon inte bryr sig som hon inte sätter ett jag i sina egna meningar ! Sedan stör jag mig på att när de pratar om bad rutiner, då svara hon som att e är vid liv, nej hon brukar bada olika tider !!!! Brukade !!! Och det hon säger som du sa ang hennes son att han är rädd att r ska dö, dels det var i somras dvs ett år sedan!! Och det är märkligt att det spelar roll i detta!!! Hon försöker väll visa någon moderskänslor genom att säga något a sa för ett år sedan. Tack och lov att de skyddas någorlunda från denna kvinna . Mkt obehaglig och manipulerar hela tiden ... kommer inte ihåg ! Ha hon minns allt och hon kommer som någon skrev alltid få leva med det!! Oavsett hur mkt hon kommer ljuga. Men för henne handlar det om att vara vinnare även om
Man är skyldig, och för att vinna gör hon allt i sin makt
Citera
2021-06-01, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR

Vet du om det går att begära ut ljudfiler ifrån hovrätten också?
Citera
2021-06-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet med det är ju att besluten ligger hos nämnden och senare hos rätten och inte i händerna på enskilda tjänstemän.

Enskilda tjänstemän tar absolut beslut, stödda av sina närmaste chefer. Exempelvis kunde Olle ha begärt polishandräckning för att ta sig in när knarksvinet till pappa stoppade dem från att besöka E innan jul.
Det är ingen nämnd som tar såna beslut.
Citera
2021-06-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Enskilda tjänstemän tar absolut beslut, stödda av sina närmaste chefer. Exempelvis kunde Olle ha begärt polishandräckning för att ta sig in när knarksvinet till pappa stoppade dem från att besöka E innan jul.

Polisen var med socialen vid hembesöket när de inte blev insläppta på juldagen. Så begäran om polishandräckning behövdes inte.
Däremot behövde soc ha kontaktat socialnämndens ordförande för att få ett beslut om ett akuttvångsomhändertagande. Men soc bedömde inte att det fanns skäl för ett sånt beslut.
Citera
2021-06-01, 20:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vi kan vara överens om att Olle inte fattar besluten ser jag.

Om nu Olle hade tvingat sig in och det visade sig att Olle inte alls hade på fötterna - skulle Olle fällas då också? För det hade varit tjänstefel.

Det där med tjänstemannaansvar är inte så enkelt som folk tycks tro.
Citera
2021-06-01, 21:51
Avslutad
https://sverigesradio.se/artikel/7756282

” Just nu pågår rättegången i Göta hovrätt som handlar om treåriga Esmeralda som hittades död i föräldrarnas lägenhet i Norrköping i januari förra året.
På tisdagen förhördes flickans mamma som i tingsrätten dömdes för grovt vållande till annans död.
"Jag vet hur jag agerar i krissituationer. Jag vet inte hur man gör hjärt- och lungräddning", berättar mamman”
Citera
2021-06-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi kan vara överens om att Olle inte fattar besluten ser jag.

Om nu Olle hade tvingat sig in och det visade sig att Olle inte alls hade på fötterna - skulle Olle fällas då också? För det hade varit tjänstefel.

Det där med tjänstemannaansvar är inte så enkelt som folk tycks tro.
Nä, det är oerhört komplext.

För övrigt krävs det rejält på fötterna för ett LVU efter kammarrättens beslut. Kommuner får de facto böter för domstolstrots.
Citera
2021-06-01, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskommun
Nä, det är oerhört komplext.

För övrigt krävs det rejält på fötterna för ett LVU efter kammarrättens beslut. Kommuner får de facto böter för domstolstrots.
Ja och enskilda handläggare/tjänstemän är bakbundna i de flesta situationer.
Citera
2021-06-02, 00:03
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
https://sverigesradio.se/artikel/7756282

"Jag vet hur jag agerar i krissituationer. Jag vet inte hur man gör hjärt- och lungräddning", berättar mamman”

Två tankar får jag:
För det första, hur vet man hur man reagerar i krissituationer, alltså riktiga krissituationer som där ens eget barn håller på att dö?? Det förutsätter väl att man upplevt en tidigare krissituation med liknande allvarsgrad för att ens kunna gissa hur man reagerar, om man nu "tappat minnet"?
Det kanske hon har vem vet, men min vilda gissning är att de flesta människor inte har oturen att hamna i en sån svår krissituation upprepade gånger.

För det andra, hon vet inte hur man gör hjärt- och lungräddning. Det skulle kanske kunna vara så att hon inte deltagit i någon HLR-utbildning. Dock har de allra flesta arbetsplatser idag denna typ av utbildning för sina anställda med jämna mellanrum. Hon har ju dessutom jobbat inom restaurangbranschen där min erfarenhet är att denna typ av utbildning är vanlig. Men även om man inte har gått utbildningen så har man nog ändå ett hum om hur det går till? Tittar man någonsin på tv så har man nog säkerligen sett ett par HLR- scener i en dokumentär, film eller liknande.

Men vad vet jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in