Citat:
Ursprungligen postat av
Doryforos
Hallå där ni på Vapen och militär!
Jag mönstrade som frivillig för lite mer än tre år sedan, av lite olika anledningar valde jag att inte gå vidare med inskrivningen utan valde att tacka nej. Bl.a. på grund av mönstringsresultatet. Jag har inte helt släppt tanken med värnplikten och undrar nu om jag väljer att mönstra igen ifall mina värden från tidigare mönstring finns kvar hos Rekryteringsmyndigheten? Samt, hur många av platserna till utbildningar med start till sensommaren, tidig höst lär redan vara fullsatta vid detta skede? Är det hopplöst att få sig en plats om man nu lyckas med att boka en tid för mönstring. Tack!
Får du till en mönstring i tid för att söka en av sensommarens platser så har du i teorin i stort sett samma chans som om du sökt redan i höstas. Perioden under vilken det är öppet att mönstra och söka platser delas in i tre nomineringsperioder, var och en på typ 3 månader. Just nu pågår den sista av de tre. Alla de platser som Försvarsmakten vill fylla delas upp jämnt mellan dessa tre nomineringsperioder. För att citera min inskrivningsförrättare: 'Annars skulle alla platser till skyttesoldat ta slut i oktober'. Det spelar heller ingen roll om du mönstrar tidigt eller sent under nomineringsperioden, detta eftersom det definitiva beskedet på exakt vilka individer som får platserna till en viss befattning tas när perioden är slut. Typ 'Ok grabbar, vi behöver 4 st till denna befattningen och dessa fem har vi fått som kandidater från pliktverket, vilka ska vi ta?'
Så om det finns lediga tider att mönstra så kör på bara, annars finns alltid nästa år🤘