2021-06-01, 16:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
No shit. Man kan dö av ålder fortfarande. Den första tanten som fick vaccin dog förra månaden har jag för mig.

Folk resonerar helt orimligt nuförtiden ungefär som att vi är helt odödliga.

Eftersom du inte förstod att jag menade dött av Covid19 är det nog bäst att jag kompletterar med den infon så du förstår.
Citera
2021-06-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror på vad du vill relatera det till. Med tanke på att det bara är 15% som blivit vaccinerade och att en del av dessa ändå kan bli sjuka och tom avlida ser jag det som en stor risk.
Jag relaterar det i första hand till absoluta tal av vaccinerade som avlidit i Sverige,

I andra hand till andel av de vaccinerade som dött i covid, i Sverige.
Citera
2021-06-01, 16:13
Medlem
Citat:
Man har ett ganska dåligt skydd efter dos 1. Cirka 50% på Pfizers vaccin. Varannan kommer kunna bli sjuk ändå.

Håller dock med dig rörande restriktionerna. Det blir nog inte så stor skillnad. Sverige har ju mest ändå bara vidtagit symbolåtgärder.

Skyddet efter en dos är väl mycket högre än så?

Den enda siffra jag sett för skydd med en dos som är så låg mellan första och andra dosen inkluderar dag 1-11 för en dos och då är skyddet i princip obefintligt.

Åtminstone 80% - troligen upp mot 87-88% skydd ger en dos Pfizers efter 11 dagar.
Citera
2021-06-01, 16:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Möjlig dum fråga... men skit I samma! Hur kan smittan dyka fast vi har så få vaccinerade? Var nte största gruppen ungdomar?
Det finns inget enkelt svar.

Kombinationen av att 15% av vuxna är fullvaccinerade, ytterligare 30% har ett visst skydd från första dosen, att någonstans kring 20-25% har ett skydd från genomgången infektion, samt en kombination av riktlinjer/restriktioner och folks ändrade beteendemönster gjort att smittotalet (R) nu minskat till ca 0,7 i några veckor.

Om restriktioner ändras kan det mycket väl börja stiga igen, genom en kombination av effekten från de ändrade restriktionerna och signalvärdet de bär med sig på folks beteendemönster utöver de strikta restriktionerna.
Citera
2021-06-01, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det finns inget enkelt svar.

Kombinationen av att 15% av vuxna är fullvaccinerade, ytterligare 30% har ett visst skydd från första dosen, att någonstans kring 20-25% har ett skydd från genomgången infektion, samt en kombination av riktlinjer/restriktioner och folks ändrade beteendemönster gjort att smittotalet (R) nu minskat till ca 0,7 i några veckor.

Om restriktioner ändras kan det mycket väl börja stiga igen, genom en kombination av effekten från de ändrade restriktionerna och signalvärdet de bär med sig på folks beteendemönster utöver de strikta restriktionerna.
Vi vet väl inte hur många av dem som redan var immuna som vaccinerats?
Citera
2021-06-01, 16:19
Medlem
Citat:
Man har ett ganska dåligt skydd efter dos 1. Cirka 50% på Pfizers vaccin. Varannan kommer kunna bli sjuk ändå.

Håller dock med dig rörande restriktionerna. Det blir nog inte så stor skillnad. Sverige har ju mest ändå bara vidtagit symbolåtgärder.

Nu har du ju räknat väldigt lågt med dina 50%. Vet inte ens vart du fått den siffran ifrån, men i vilket fall som helst är det stor effekt utslaget på hela befolkningen.

Att vi bara vidtagit symbolåtgärder är ju också bullshit.
Mitt liv har iaf kraftigt påverkats av de restriktioner som införts.
Förstår inte hur ditt liv ser ut om du inte märkt det.
Citera
2021-06-01, 16:20
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi vet väl inte hur många av dem som redan var immuna som vaccinerats?
Nej. Jag tog heller inte ställning till det utan bara nämnde några saker som tillsammans gav den effekt på smittotalen vi just nu ser. Skulle kunnat vara tydligare.
Citera
2021-06-01, 16:20
Medlem
Citat:
Beror på vad du vill relatera det till. Med tanke på att det bara är 15% som blivit vaccinerade och att en del av dessa ändå kan bli sjuka och tom avlida ser jag det som en stor risk.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

95 personer som fått full vaccinering har avlidit av Covid 19 och det är som du säger 15% av befolkningen över 18 år som fått full vaccinering - eller runt 1,5 miljoner.

Det är superbra skydd.
Citera
2021-06-01, 16:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Nej. Jag tog heller inte ställning till det utan bara nämnde några saker som tillsammans gav den effekt på smittotalen vi just nu ser. Skulle kunnat vara tydligare.
Jag förstår.

I min nära släkt (biologisk och ingift) är det 4(!) personer som vaccinerat sig trots att de haft konstaterad covid-19. Jag får säga att jag är förundrad över policyn att uppmuntra vaccinering av immuna personer. Mycket märkligt.
Citera
2021-06-01, 16:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Britterna studerar ju detta. Vaccinerna ger något sämre skydd mot den indiska jämfört med den brittiska.

the Pfizer-BioNTech vaccine was 88% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant 2 weeks after the second dose, compared to 93% effectiveness against the B.1.1.7 variant
2 doses of the AstraZeneca vaccine were 60% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant compared to 66% effectiveness against the B.1.1.7 variant
both vaccines were 33% effective against symptomatic disease from B.1.617.2, 3 weeks after the first dose compared to around 50% effectiveness against the B.1.1.7 variant

Det visar att Pfizers vaccin är 3,3 gånger så effektivt på att förhindra symtomatisk sjukdom, som Astras vaccin.

Ovanstående gäller för den Indiska varianten.
Citera
2021-06-01, 16:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skyddet efter en dos är väl mycket högre än så?

Den enda siffra jag sett för skydd med en dos som är så låg mellan första och andra dosen inkluderar dag 1-11 för en dos och då är skyddet i princip obefintligt.

Åtminstone 80% - troligen upp mot 87-88% skydd ger en dos Pfizers efter 11 dagar.

Här kommer man fram till 42% skydd efter första sprutan.
https://www.tv4.se/artikel/0mWS0nsDwVGIxWcfqD5Cd/pfizers-vaccin-ger-42-procents-skydd-efter-foersta-sprutan

Tror tillverkaren uppger cirka 50% skydd. Finns lite olika uppgifter som florerar, men däromkring torde det väl ligga.
Citera
2021-06-01, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu har du ju räknat väldigt lågt med dina 50%. Vet inte ens vart du fått den siffran ifrån, men i vilket fall som helst är det stor effekt utslaget på hela befolkningen.

Att vi bara vidtagit symbolåtgärder är ju också bullshit.
Mitt liv har iaf kraftigt påverkats av de restriktioner som införts.
Förstår inte hur ditt liv ser ut om du inte märkt det.

På vilket sätt har ditt liv påverkats kraftigt av de restriktioner som funnits?

Angående vaccinets skyddseffekt.
https://www.tv4.se/artikel/0mWS0nsDwVGIxWcfqD5Cd/pfizers-vaccin-ger-42-procents-skydd-efter-foersta-sprutan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in