2021-06-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, frågan är väl om de är immuna. Är de immuna även mot mutationerna och i så fall - hur länge?

Men kanske är det som du säger att vi har 20% immunitet genom nedsmittning bland de mest smittsamma personerna, samt att vi har 15% immunitet genom vaccinering bland de minst smittsamma personerna. Känns ändå som vi har en bra bit kvar till flockimmunitet. Vi skulle behöva fördubbla dessa siffror.
Ingen mutation avviker speciellt mycket från de andra eftersom spiken måste kunna binda till ACE2-receptorn.

ACE2-receptorn ser ut som den gör och muterar viruset så att spiken förändras allt för mycket kommer det inte att kunna binda till receptorn och då alltså inte ta sig in i celler.

Alla vacciner kodar för spiken, f.ö.
Citera
2021-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
Sverige har bara uppnått cirka 15% vaccinationstäckning (färdigvaccinerade). Dvs, 85% är det inte.
Ändå ska man nu "öppna Sverige" heter det. Är inte det en jätterisk? Känns ju som flera månader för tidigt. Är väl först i september som de breda lägren av medborgare (de som sprider smittan) är färdigvaccinerade?

Du gör några grova fel i ditt inlägg.

1. Att ”endast” 15% är färdigvaccinerade är inte ett jätteproblem. Man har ett ganska gott skydd ändå efter en dos. Framförallt på befolkningsnivå.

2. Precis som du skriver, är det först i september som alla kommer vara ”klara”.
Men det är också först då som de kraftigaste restriktionerna tas bort.

Att några fler kan sitta utomhus på en fotbollsmatch lär inte förändra något särskilt. Inte heller att man får äta till 22.30.
Förstår inte hur folk kan dra så stora växlar av de små små förändringar som sker idag.
För de enskilda restaurangägarna kommer det göra stor skillnad, men för smittspridningen kommer det inte vara mätbar förändring.
Citera
2021-06-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det var samma dykning förra året den här tiden. Orsaken har spekulerats kring. Vädret? Folk är ute? Ledigheter?

Du har FEL!
Vi har nu samma antal inlagda som vi hade närmare mitten av juli 2020.
Det rasar mycket snabbare nu.
Citera
2021-06-01, 15:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Möjlig dum fråga... men skit I samma! Hur kan smittan dyka fast vi har så få vaccinerade? Var nte största gruppen ungdomar?

Vi har uppnått flockimmunitet. Precis som förra året.
Citera
2021-06-01, 15:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du gör några grova fel i ditt inlägg.

1. Att ”endast” 15% är färdigvaccinerade är inte ett jätteproblem. Man har ett ganska gott skydd ändå efter en dos. Framförallt på befolkningsnivå.

2. Precis som du skriver, är det först i september som alla kommer vara ”klara”.
Men det är också först då som de kraftigaste restriktionerna tas bort.

Att några fler kan sitta utomhus på en fotbollsmatch lär inte förändra något särskilt. Inte heller att man får äta till 22.30.
Förstår inte hur folk kan dra så stora växlar av de små små förändringar som sker idag.
För de enskilda restaurangägarna kommer det göra stor skillnad, men för smittspridningen kommer det inte vara mätbar förändring.

Man har ett ganska dåligt skydd efter dos 1. Cirka 50% på Pfizers vaccin. Varannan kommer kunna bli sjuk ändå.

Håller dock med dig rörande restriktionerna. Det blir nog inte så stor skillnad. Sverige har ju mest ändå bara vidtagit symbolåtgärder.
Citera
2021-06-01, 16:06
Medlem
Citat:
Man har ett ganska dåligt skydd efter dos 1. Cirka 50% på Pfizers vaccin. Varannan kommer kunna bli sjuk ändå.

Håller dock med dig rörande restriktionerna. Det blir nog inte så stor skillnad. Sverige har ju mest ändå bara vidtagit symbolåtgärder.
Det (av mig) fetade: Hur pass sjuka blir de?
Citera
2021-06-01, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Hur pass sjuka blir de?

Ja, ett antal har ju tom dött, trots att de varit vaccinerade.
Citera
2021-06-01, 16:08
Medlem
Citat:
Hur stort är detta antal?
Citera
2021-06-01, 16:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du har FEL!
Vi har nu samma antal inlagda som vi hade närmare mitten av juli 2020.
Det rasar mycket snabbare nu.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Scrolla ned!

Rätt av dig att skrika att jag har fel eftersom vi har en diff på 2 veckor (enligt dig). Jag antar att du var ironisk. Det är jag i denna mening.
Citera
2021-06-01, 16:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

No shit. Man kan dö av ålder fortfarande. Den första tanten som fick vaccin dog förra månaden har jag för mig.

Folk resonerar helt orimligt nuförtiden ungefär som att vi är helt odödliga.
Citera
2021-06-01, 16:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur stort är detta antal?

Beror på vad du vill relatera det till. Med tanke på att det bara är 15% som blivit vaccinerade och att en del av dessa ändå kan bli sjuka och tom avlida ser jag det som en stor risk.
Citera
2021-06-01, 16:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vi har uppnått flockimmunitet. Precis som förra året.

Tack, jag hade glömt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in