2021-06-01, 14:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det inte fantastiskt vilket självförtroende han har.

Jag utrycker mig hellre själv när jag inte vet med säkerhet att jag tror eller något liknande.

Men han kan utan att ha studerat varianten veta bättre en ett helt lands myndigheter och uttala sig utan osäkerhet eller för all del ödmjukhet inför det faktum att man inte alltid har rätt när man gissar.

Ja, och speciellt om man jämför Vietnamns facit avseende döda/folkmängd med Tegnells, så är det lätt att se att han borde vara liiiiite försiktig inför Vietnamns experter. Och ödmjuk.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Astras är väl det sämsta vaccinet och ger bara 60% skydd mot vanliga Covid-19. Då lär det ju inte ge så bra skydd mot mutationerna heller men det har dom inte erkänt i Storbritannien ännu för då kommer ingen att ta vaccinet. Det har ju larmats om att de vaccin som finns tillgängliga inte ska bita lika bra på den indiska varianten. Lite oroväckande med hybridvarianten i Vietnam eftersom den är mer luftburen. Än så länge har vi ingen aning om huruvida vaccinet skyddar mot just den kraftiga varianten.

Klart oroväckande tycker jag. ÄR rädd att många går och tror att de inte kan bli sjuka eftersom de är vaccinerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det inte fantastiskt vilket självförtroende han har.

Jag utrycker mig hellre själv när jag inte vet med säkerhet att jag tror eller något liknande.

Men han kan utan att ha studerat varianten veta bättre en ett helt lands myndigheter och uttala sig utan osäkerhet eller för all del ödmjukhet inför det faktum att man inte alltid har rätt när man gissar.

Brittiska, indiska, brasilianska och vad alla varianter är skulle ju spåra ur fullständigt i Sverige sa man, eller snarare Flashback sa. Nej, den vietnamesiska varianten lär vara lika ”farlig” som alla andra.
Citera
2021-06-01, 14:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är väl ett rimligt antagande. En skamfläck för vårt land.

Ja, och det kan aldrig bli bra, eller i alla fall inte inom överskådlig framtid. Jag tror att vi kommer att få kämpa med det här, lika länge som Tyskland har fått kämpa med sitt arv från Nazitiden.
Citera
2021-06-01, 14:47
Medlem
Möjlig dum fråga... men skit I samma! Hur kan smittan dyka fast vi har så få vaccinerade? Var nte största gruppen ungdomar?
Citera
2021-06-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är väl ett rimligt antagande. En skamfläck för vårt land.
Ja. Där är vi helt överens.
Citera
2021-06-01, 14:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Sverige har bara uppnått cirka 15% vaccinationstäckning (färdigvaccinerade). Dvs, 85% är det inte.
Ändå ska man nu "öppna Sverige" heter det. Är inte det en jätterisk? Känns ju som flera månader för tidigt. Är väl först i september som de breda lägren av medborgare (de som sprider smittan) är färdigvaccinerade?
Citera
2021-06-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det kan aldrig bli bra, eller i alla fall inte inom överskådlig framtid. Jag tror att vi kommer att få kämpa med det här, lika länge som Tyskland har fått kämpa med sitt arv från Nazitiden.

Om två år kommer ingen att bry sig längre. Det kanske är sorgligt men tämligen sant.
Citera
2021-06-01, 14:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Brittiska, indiska, brasilianska och vad alla varianter är skulle ju spåra ur fullständigt i Sverige sa man, eller snarare Flashback sa. Nej, den vietnamesiska varianten lär vara lika ”farlig” som alla andra.
Jaha, varför skriver du det till mig.

Jag har gjort det många gånger tydligt i tråden att jag tycker det är fel att föra andras talan. Låt folk utrycka sina åsikter själva.

Flashback säger väl ingenting. Vi är en blandning av folk och har alla egna individuella åsikter. Den enda gången Flashback sagt något var när de förbjöd oss länka information och artiklar fritt i tråden. Inga inlägg som på något vis kritiserade Fohm regeringen eller berörde strategin fick förekomma i tråden och man stängde av alla som inte fogade sig.
Citera
2021-06-01, 14:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressens coronablogg. Det verkar, som att vi måste förbereda oss på att den vietnamesiska varianten SVÄVAR genom luften, och är smittsam SÅ IN I HELVETE...

TEGNELL OM VIETNAMESISKA VARIANTEN: SANNOLIKT INTE LUFTBUREN

Hälsomyndigheter i Vietnam har upptäckt en ny virusvariant av coronaviruset som de tror sprider sig via luften. Varianten är en kombination av den indiska och den brittiska mutationen och sprider sig snabbt.

Anders Tegnell tror dock inte att den vietnamesiska varianten sprider sig via luften, säger han till DN.

– Det har historiskt aldrig hänt att ett virus ändrat grundläggande saker som hur det sprids.

Ska man tolka det som att den gode Tegnell fortfarande inte tror på aerosolsmitta? Att han tror att det räcker med att hålla två meters avstånd till alla så blir man inte smittad? Trodde sådana teorier var skjutna i sank för ett år sedan faktiskt!
Citera
2021-06-01, 14:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du likställer alltså trakaserier och utrotning av miljontals judar med de som ev. kan sprida covid-19 för att de inte vill vaccinera sig.

Är du medveten om hur kraftigt du förringar det som hände det judiska folket genom din osmakliga jämförelse?

Detta är nog ett av dina största bottennapp!
Så nu påstås det att man riskerar att sprida Sars Cov 2 om man inte är vaccinerad

Det går bra nu...
Citera
2021-06-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige har bara uppnått cirka 15% vaccinationstäckning (färdigvaccinerade). Dvs, 85% är det inte.
Ändå ska man nu "öppna Sverige" heter det. Är inte det en jätterisk? Känns ju som flera månader för tidigt. Är väl först i september som de breda lägren av medborgare (de som sprider smittan) är färdigvaccinerade?

Smittspridningen går ner markant, likaväl ökar vaccinationstäckningen. Det finns ingen anledning att hålla kvar restriktionerna enda till september även fast det möjligtvis är lite tidigt att lätta på dom idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in