Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vet vi något hur pass effektivt de olika vaccinen från Pfizer, Moderna och Astra klarar av de olika mutationerna från Indien, Storbritannien, Brasilien, Sydafrika osv? Pratas inte jättemycket om sydafrikavarianten numera, men för någon/några månader sedan sades det ju att Astras vaccin var typ helt värdelöst mot den?
Känner viss oro över att pandemin ev inte tar slut med vaccineringarna som många tror. Om viruset muterar på ett sätt som gör att de befintliga vaccinen inte klarar av att oskadliggöra det vid infektion är det illa. Lite antiklimax på något vis. Finns det några undersökningar?
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Undrar vad som kommer hända med smittspridningen närmaste tiden.
Nu droppar det in massor av mail från klubbar och föreningar som kommer köra igång sina evenemang för fullt nu i juni "när restriktionerna lättar". Känns lite sådär. Är rädd för att det är för tidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag personligen känner mig inte så rädd för vaccinen (med visst undantag av Astras), utan är mer rädd för att vaccinen kommer invagga folk i en falsk trygghet. Om nu mutationerna håller på att ta över smittspridningen helt och hållet, samtidigt som vaccinen uppvisar lägre effektivitet mot muterat virus. Ja, då känns ju risken för detta som högst reell. Många kommer nog tänka att de är vaccinerade och kan leva som vanligt. Jättebra förstås om man inte kan bli sjuk, men hur effektiva är då vaccinen?
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Klart oroväckande tycker jag. ÄR rädd att många går och tror att de inte kan bli sjuka eftersom de är vaccinerade.
Din rädsla är mer farlig för dig än vad covid-19 är. Jag ska upplysa dig om att den absoluta majoriteten av människor inte går runt och oroar sig för att bli sjuk (i covid eller annat). För om man gör det så blir livet som ditt liv verkar vara, man ser allt nattsvart och riskfyllt.
Ta istället mod i att vaccinerna bevisligen hjälper på gruppnivå att bekämpa denna sjukdom. De må så vara att några individer inte får det skydd man kan hoppas på men helt klart får tillräckligt många ett sådant skydd att spridningsmöjligheterna för viruset begränsas kraftigt.
Tag också mod i att trots alarmerande tidningsrubriker så har det inte gått åt helvete med dessa mutationer utan tvärtom verkar det vara mycket av samma lika. Mutationerna sprids bland icke immuna människor och vaccinerna hjälper till att öka de immuna.
Tag också mod i att idrott och rörelse mycket väl kan vara lika bra i förebyggande syfte som ett vaccin. Det är nämligen tydligt att de som haft eftersatt hälsa (självförvållat eller pga annan sjukdom) är de som drabbats värst av covid. Var därför glad över att ungdomarna nu får glädje och hälsa av att kunna idrotta med tävlingsinslag igen.
Var inte rädd, IMBILDEN! Glaset är 2/3 fullt, inte tomt.