2021-06-01, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant verktyg för att visualisera olika varianter i UK.
57.9 procent av alla sekvenseringar förra veckan i "England" var av den Indiska varianten.

https://covid19.sanger.ac.uk/lineages/raw?show=B.1.617.2&colorBy=p&lineage=B.1.617.2&are a=overview&latitude=52.444719&longitude=-1.918480&zoom=4.92&date=2021-05-22

Som en konsekvens ser vi nu ökade reserestriktioner för britter.

"France tightens restrictions on travel from UK due to Indian variant"

https://www.standard.co.uk/news/uk/france-tighten-restrictions-uk-travellers-government-london-b938050.html

Vet vi något hur pass effektivt de olika vaccinen från Pfizer, Moderna och Astra klarar av de olika mutationerna från Indien, Storbritannien, Brasilien, Sydafrika osv? Pratas inte jättemycket om sydafrikavarianten numera, men för någon/några månader sedan sades det ju att Astras vaccin var typ helt värdelöst mot den?

Känner viss oro över att pandemin ev inte tar slut med vaccineringarna som många tror. Om viruset muterar på ett sätt som gör att de befintliga vaccinen inte klarar av att oskadliggöra det vid infektion är det illa. Lite antiklimax på något vis. Finns det några undersökningar?
Citera
2021-06-01, 08:22
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Coronatipsen lättas idag
källa:AB
Det är väl öppettider för krogen (22:30 nu) som är den stora pucken, de andra tipsen är det ändå ingen som följer. Blir det kö till krogen?
Citera
2021-06-01, 08:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant verktyg för att visualisera olika varianter i UK.
57.9 procent av alla sekvenseringar förra veckan i "England" var av den Indiska varianten.

https://covid19.sanger.ac.uk/lineages/raw?show=B.1.617.2&colorBy=p&lineage=B.1.617.2&are a=overview&latitude=52.444719&longitude=-1.918480&zoom=4.92&date=2021-05-22

Som en konsekvens ser vi nu ökade reserestriktioner för britter.

"France tightens restrictions on travel from UK due to Indian variant"

https://www.standard.co.uk/news/uk/france-tighten-restrictions-uk-travellers-government-london-b938050.html
Tack för länk!

Även om inte Fohm delar den uppfattningen med mig så hade et varit mycket intressant att veta hur vi ligger till med den Indiska. Man skulle kunna önska att vi hade något liknande i Sverige. Men det förutsätter ju att man gör lite snabbare test en våra 2 veckor+ test.

Det har väl snart skolavslutning i England med. Det kan ju hända att ökningen av den Indiska bryts då, för just nu ser det inte jätte bra ut.

Edit Jag menar ju självklart delta, kappa eller något liknande, har inte riktigt hunnit lära mig ännu
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-01 kl. 08:34.
Citera
2021-06-01, 08:32
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet vi något hur pass effektivt de olika vaccinen från Pfizer, Moderna och Astra klarar av de olika mutationerna från Indien, Storbritannien, Brasilien, Sydafrika osv? Pratas inte jättemycket om sydafrikavarianten numera, men för någon/några månader sedan sades det ju att Astras vaccin var typ helt värdelöst mot den?

Känner viss oro över att pandemin ev inte tar slut med vaccineringarna som många tror. Om viruset muterar på ett sätt som gör att de befintliga vaccinen inte klarar av att oskadliggöra det vid infektion är det illa. Lite antiklimax på något vis. Finns det några undersökningar?

Det är nog något vi aldrig kommer få reda på. Jag har också velat veta hur bra vaccinen hjälper innan jag skjuter i skiten som någon hobby knarkare som beställt något okänt från nätet .

Har sagt det förut och säger det igen, vi som varit sjuka behövs vaccinet verkligen ..
Citera
2021-06-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det är väl öppettider för krogen (22:30 nu) som är den stora pucken, de andra tipsen är det ändå ingen som följer. Blir det kö till krogen?

Kan nog.bli populärt att ta ett glas, i vart fall utomhus. Läste häromdagen att restaurangbokningar är nästan uppe i samma nivå som före pandemin.
Citera
2021-06-01, 08:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Undrar vad som kommer hända med smittspridningen närmaste tiden.

Nu droppar det in massor av mail från klubbar och föreningar som kommer köra igång sina evenemang för fullt nu i juni "när restriktionerna lättar". Känns lite sådär. Är rädd för att det är för tidigt.
Citera
2021-06-01, 08:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det är nog något vi aldrig kommer få reda på. Jag har också velat veta hur bra vaccinen hjälper innan jag skjuter i skiten som någon hobby knarkare som beställt något okänt från nätet .

Har sagt det förut och säger det igen, vi som varit sjuka behövs vaccinet verkligen ..

Jag personligen känner mig inte så rädd för vaccinen (med visst undantag av Astras), utan är mer rädd för att vaccinen kommer invagga folk i en falsk trygghet. Om nu mutationerna håller på att ta över smittspridningen helt och hållet, samtidigt som vaccinen uppvisar lägre effektivitet mot muterat virus. Ja, då känns ju risken för detta som högst reell. Många kommer nog tänka att de är vaccinerade och kan leva som vanligt. Jättebra förstås om man inte kan bli sjuk, men hur effektiva är då vaccinen?
Citera
2021-06-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk!

Även om inte Fohm delar den uppfattningen med mig så hade et varit mycket intressant att veta hur vi ligger till med den Indiska. Man skulle kunna önska att vi hade något liknande i Sverige. Men det förutsätter ju att man gör lite snabbare test en våra 2 veckor+ test.

Det har väl snart skolavslutning i England med. Det kan ju hända att ökningen av den Indiska bryts då, för just nu ser det inte jätte bra ut.

Edit Jag menar ju självklart delta, kappa eller något liknande, har inte riktigt hunnit lära mig ännu

Jag tror dessvärre att brittiska skolors sommarlov påbörjas först i juli månad (har för mig att de kör med 3-terminssystem) så det finns risk för smittspridning i UK ett par veckor till.
Citera
2021-06-01, 08:40
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Håller med! Tvingande röd knapp på ovaccinerade istället.

Vem är det som skulle stå för "tvånget".. regeringen?
Citera
2021-06-01, 08:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antal fall ökar också i Storbritannien (+3383) och det som är oroväckande är att andelen av den Indiska varianten ökar väldigt snabbt och svarar nu för 80% av fallen och den drabbar även de som bara har fått en dos vaccin.

I Vietnam har de fått en variant som är en blandning av UK och Indien varianterna och den sägs smitta väldigt lätt (luftburen? jag är tveksam eftersom Vietnam inte har haft någon smitta att tala om under hela epidemin och de har väldigt låg vaccinationsgrad så det är rätt självklart att det då sprider sig lättare i en helt oskyddad befolkning).

Källa Worldometer och Dr John Campbell.

Det mest skrämmande var att höra hur det är i Australien (i Campbells video), landet som av vissa här framställs som det friaste nu där alla lever som vanligt.

Vart man än går så måste man tydligen "checka in" så att myndigheterna vet exakt vilka som varit på ett visst ställe vid en viss tidpunkt. Detta ifall någon visar sig varit smittad av covid-19.
En del tycker säkert att det är perfekt hantering. Personligen skulle jag avsky att leva i ett sånt samhälle.
Citera
2021-06-01, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vem är det som skulle stå för "tvånget".. regeringen?
Staten ska stå för tvånget.
Citera
2021-06-01, 08:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Undrar vad som kommer hända med smittspridningen närmaste tiden.

Nu droppar det in massor av mail från klubbar och föreningar som kommer köra igång sina evenemang för fullt nu i juni "när restriktionerna lättar". Känns lite sådär. Är rädd för att det är för tidigt.

Det är underbart! Efter över 1 år ska jag i helgen äntligen få vara domare igen i sporten jag är domare i, för två ungdomsmatcher.

1 år utan idrott för ungdomarna, det är en social katastrof lika mycket som en kommande hälsokatastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in