2021-05-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ett alternativ är givetvis att hon var höggradigt berusad (alt. hög), så till den grad att helt plakat borde ligga nära till hands. Ingen aning dock i vilken utsträckning detta kan anses vara en rimlig teori. Går jag efter mig själv i den åldern så skulle det iaf inte vara omöjligt. En förklaring till att hon inte var med på Stadt kanske.

Förklaringen till det är magproblemen som enligt uppgift också nämndes i boken. Det har jag 100% fått bekräftat.
Citera
2021-05-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Förklaringen till det är magproblemen som enligt uppgift också nämndes i boken. Det har jag 100% fått bekräftat.

Visst kan allt ALLA säger vara en lögn men tror inte det i detta fall.
Citera
2021-05-31, 23:12
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nä, som sagt så känns det väldigt märkligt. Undrar vem är det som är källan till taxins "passagerarlista", bör väl då vara några av följande, chaffisen, MMPG (KM?) o eventuellt TP. Möjligen kan någon på festen ha registrerat vilka som åkte iväg i taxin, t.ex PWad.

Kan påminna om de här gamla inläggen. For what it is worth...

Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Är ej med i taxin **). Sällskapet som lämnar Töreboda kommer färdas i en taxibuss. Sällskapet är på hela 8 personer. Den informationen har jag fått av en mycket trovärdig person med insyn i fallet.

**) Detta syftar på HC(G) som användaren Bantorget hävdade var med i taxin.

Citat:
Pojkvännen numera sammanboende fader till hennes barn o.s.v.
Han, enligt källor som t.o.m. var med i taxin. Fortsatte med systern vidare.

Citat:
[...]
Att UA pojkvän var med på festen har jag fått av någon som tom satt bredvid honom. Så den källan håller jag trofast till 100%.
[...]
Citera
2021-06-01, 06:43
Medlem
Många trovärdiga källor men att direkt ha befunnit sig på en välbesökt fest och att folk direkt stött ihop med Helena den aktuella kvällen, de uteblir. Vad är viktigare att dölja än att viktigheten i att få ett svar på detta försvinnande? Varför i helvete vill ingen prata om detta? De kan prata utan tvekan men viljan finns inte. Jag undrar varför! Det är lågt och skumt. Ovärdigt Helena att ha så ryggradslösa vänner Kan bero på att hennes vänner även var Ulrikas och de är henne trogen där hon sitter och mumlar men vill ha en lösning.

Till BW: Oavsett hur insyltad du är så ville du synas så väl i början men du vågar inte ta dig an frågorna i tråden. Att tro att tystnad skulle klara dig ur något funkar inte här. Du är ständigt återkommande som du ser. En ärlig mördare är en bättre människa än en falsk jävel. Med det inte sagt att du mördat utan något tänkvärt. Ja du skulle förlora allt men du skulle ge tillbaka det du kan av det du berövat andra människor. Om du är oskyldig har du inget att vara rädd för. Tänk så mycket ryggdunk du skulle få och en fin offerkofta att bära. Sitt inte där och låt detta fortsätta. Gör något, det är bättre än att ducka. Mvh.
Citera
2021-06-01, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Många trovärdiga källor men att direkt ha befunnit sig på en välbesökt fest och att folk direkt stött ihop med Helena den aktuella kvällen, de uteblir. Vad är viktigare att dölja än att viktigheten i att få ett svar på detta försvinnande? Varför i helvete vill ingen prata om detta? De kan prata utan tvekan men viljan finns inte. Jag undrar varför! Det är lågt och skumt. Ovärdigt Helena att ha så ryggradslösa vänner Kan bero på att hennes vänner även var Ulrikas och de är henne trogen där hon sitter och mumlar men vill ha en lösning.

Till BW: Oavsett hur insyltad du är så ville du synas så väl i början men du vågar inte ta dig an frågorna i tråden. Att tro att tystnad skulle klara dig ur något funkar inte här. Du är ständigt återkommande som du ser. En ärlig mördare är en bättre människa än en falsk jävel. Med det inte sagt att du mördat utan något tänkvärt. Ja du skulle förlora allt men du skulle ge tillbaka det du kan av det du berövat andra människor. Om du är oskyldig har du inget att vara rädd för. Tänk så mycket ryggdunk du skulle få och en fin offerkofta att bära. Sitt inte där och låt detta fortsätta. Gör något, det är bättre än att ducka. Mvh.

Att komma in på tråden och besvara frågor gäller även Ulrika. Vill man försöka hitta Helenas baneman och Helenas kropp eller vad fan är det frågan om? Att låtsas att man måate vara tyst pågrund av polisens arbete, (läs icke arbete), kan alla som vet någonting sluta med. Det har snart gått 29 år sen Helena försvann, polisen kommer inte längre. Ut med information om ni på riktigt bryr er om vad som hände Helena! Ulrika verkar till att vara en av stoppklossarna, varför? Om nu pojkvännen var på plats, varför är det hemligt? Som jag skrev innan, antingen ljuger prinsessans källor eller så ljuger Ulrika. Detta jävla tassandet får vara slut nu.
Senast redigerad av divadnil 2021-06-01 kl. 06:58.
Citera
2021-06-01, 06:58
Medlem
Vad är det för droger man hittat? hos Helena?
Citera
2021-06-01, 07:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Enig! Likaså tror jag att Ulrika slirar på sanningen angående Helenas samtal hem. UA påstår att HA ringde hem för att berätta hur kul hon har haft. Hon säger också att hon säger till HA att ta en taxi hem trots att de aldrig åkte taxi hem från Statt. Jag tror att HA ringde hem och bad Ulrika att möta henne så hon slapp gå hem själv och att UA då sa till henne att ta en taxi varpå HA berättade att plånboken låg kvar hos PW. UA säger då att hon lägger sin plånbok i hallen.

Detta har jag alltid trott! Att ringa hem innan mobiltelefoner fanns (och även efter) för att säga att man har kul är ju befängt. Aldrig hänt. Självklart ringde hon för att hon ville ha möte. Nu för tiden finns det väl inte en tjej som går hem själv nattetid utan att ha någon i telefonen och någon som möter? Samma oro fanns såklart då. Av någon anledning ville inte Ulrika möta. Kanske var hon för full eller så hade de bråkat.
Citera
2021-06-01, 07:56
Medlem
Självklart finns där versioner och vittnesmål till polis och nära anhöriga om vad som hände den kvällen.
Vad som sagt mellan systrarna och det sista samtalet är det nog bara en liten klick som vet och kanske ska det vara så.
Jag ser inget konstigt i händelseförloppet att UA lagt fram plånbok för att den skall vara lätttillgänglig och att hon fixat lillasysterns säng och lovat te när hon kom hem. UA mådde kanske inte bra och hade möjligtvis både ny pojkvän och en ledsen vännina hemma. Tycker inte detta är konstigt.

Däremot tror jag också att HA uttryckt något som gör att UA ber henne ta en taxi hem.

Det stämmer nog inte överens med vad som sagts i media och lämnats ut på FB.

Att UA inte kommer ihåg vem som var i bilen, tror jag visst hon gör, men vill säkert skydda
personer att hamna på FB eller i media att bli misstänkta och uthängda av ”folket”.

Att be omnämnda personer i tråden att komma in och delge vad man vet här på FB, är nog
bara önsketänkande. Man måste komma ihåg att FB anses av många som ett vidrigt forum och jag
tror inte många anhöriga, gärningsmän eller brottsoffer uppskattar detta.

Det viktigaste är ju trots allt att dessa personer har samarbete med polis, hur gärna vi alla
här törstar på info.
Alla, ja de flesta iallafall har ju samma mål egentligen - att det ska klaras upp.

Det som är intressant tycker jag är motivet.

Vad är motivet till detta försvinnande?

Var det något som skedde där och då av en hastig påkommen händelse?
Eller var det någon som faktiskt planerat detta och väntade på Helena någonstans?
Kan det ha varit en helt random gm? Någon som ingen vet något om?

Det jag vet är att detta har präglat många av dessa som var med vid denna tiden i M-stad.
De som har blivit hörda och varit på förhör, sambos, kompisar. Många har mått och mår fruktansvärt dåligt av att aldrig ha blivit riktigt rentvådda och att detta aldrig har klarats upp.
Också För deras skull hoppas jag så på gruppen som jobbar på detta nu.
Citera
2021-06-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hur vet man med 100% säkerhet att vittnet är tillförlitligt och att hon verkligen såg Helena och pilot på bron?
Om kvinnan som kontaktade polisen i efterhand ville vara anonym så kan uppgiftslämnaren definitivt vara C. Efter bråket kan hon ha övertalats av en paranoid och stressad BW att ringa in tipset för att rikta misstankarna åt annat håll. Att BW i det här läget styrde och kontrollerade C går inte att utesluta.

Det finns med andra ord en risk att Helena aldrig gick på bron. Mannen med pilotglasögon kan vara någon som BW såg utanför stadt vid stängning eller någon han känner och som genom det falska vittnesmålet direkt kopplades ihop med Helenas försvinnande.

Om brovittnet är C var uppgiftslämnaren anonym.
För att vilseleda och koppla ihop Helena med pilot lämnades uppgiften om HA's byxor som var en garant för att det verkligen var HA som vittnet sett på bron. BW visste exakt vilka byxor Helena bar den aktuella kvällen.

I Efterlyst -96 gick man ut med att det hade inkommit flera tips i Helena-fallet som visat sig vara falska. Så det här är egentligen inga konstigheter, det är givet att den skyldige gör allt i sin makt för att undkomma rättvisan. Att GM har ägnat sig åt att vilseleda är uppenbart.
Kanske gick aldrig HA på bron. Men man får väl utgå ifrån att eftersom polisen uppdagat flera falska vittnesmål att de även undersökt detta grundligt.

Efter hur folk i tråden beskrivit BW, skulle han ha förmågan att tänka ut att påverka C att lämna falskt vittnesmål och att C skulle kunna stå fast vid detta genom alla dessa år? Hon är/var ju trots allt en vän till HA och UA. Skulle hon verkligen vara mer lojal mot BW än mot systrarna i denna fråga?
Citera
2021-06-01, 08:30
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VbkWW/polisen-jagar-spar-i-vedbod

Ramlade över denna artikeln.
Vem var gårdsägaren?
Citera
2021-06-01, 09:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Detta har jag alltid trott! Att ringa hem innan mobiltelefoner fanns (och även efter) för att säga att man har kul är ju befängt. Aldrig hänt. Självklart ringde hon för att hon ville ha möte. Nu för tiden finns det väl inte en tjej som går hem själv nattetid utan att ha någon i telefonen och någon som möter? Samma oro fanns såklart då. Av någon anledning ville inte Ulrika möta. Kanske var hon för full eller så hade de bråkat.

Lika befängt som att åka till Töreboda för en plånbok när systern är försvunnen. Jag tror UA har en ganska klar bild av vad som hände systern.
Citera
2021-06-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VbkWW/polisen-jagar-spar-i-vedbod

Ramlade över denna artikeln.
Vem var gårdsägaren?
En äldre man, minns inte namnet. Körde tydligen en del svart-taxi. Bilen var väl en 745:a har jag för mig, alltså kombi och bakhjulsdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in