Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Klaga inte på mig, rikta dig mot Bibeln.
Bibeln säger att Gud skapade en man och en kvinna:
"
Jesus svarade: »Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?«" (Matt 19:4 Bibel2000)
Inte en man och en man.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Tyvärr är det ingenting jag kan på rak arm så du får nog göra egna efterforskningar. Men föreställ dig var första delningspunkten var och hur gener eller DNA kunde se ut då.
Först måste du förklara vad som orsakade delningen efter att vatten, blixtar, hav och vind skapade den första cellen.
Jag antar att gener och DNA har sett ut som det alltid har gjort, eller kan du visa att det sett ut på något annat sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Om första livet var RNA-baserat, kan man ens tala om gener och genetisk depression?
OM, ja, inte så mycket vetenskap där inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Om det handlar om att första livet var celler och mängder av kopior, kan man då tala om genetisk depression? Som sagt blir det ganska komplicerat.
OM, igen. Det skedde inte på det sättet enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag skrev "om det är" i en fråga. Som sagt, jag har sagt att artgränser är etiketter och linjer vi drar, inte naturen. Om Hitler och Nazisterna hade rätt i att himlen är blå, är det då på sin plats att ta upp Nazisterna i en diskussion om himlen? Var vill du komma?
Att enligt dig, så kan vissa människor tillhöra andra arter som är mer eller mindre besläktade med apliknande djur, vilket inte skiljer sig så mycket från synen som nazisterna hade. Det är t.ex. inte så att vi ger schimpanser rösträtt för att kunna påverka politiken, för att vi anser att dom inte är kapabla nog, och om man anser att det ständigt sker en evolution, tidigare från apliknande djur till människan, så är det rimligt att anta att vissa grupper eller individer har gått ett steg till i utvecklingen, eller halkat efter. Och om dessa mer intelligenta människor bildar med tiden en ny art med högre intelligens, så kanske dom börjar se andra så som vi ser på schimpanser idag.
Men det kanske är så att du ser alla så som djur som du sade, och att schimpanserna kanske borde få rösträtt, eftersom vi är alla djur?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jasså? Varför det?
För att naturen sätter stopp, människan kan inte få avkomma med några andra än andra människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ptja, jag anser ju oss alla vara djur och schimpansen vara en primat och ett däggdjur.
Precist, så varför är det då skamligt att ha sex med schimpanser t.ex.?
Och din tidigare fråga:
"Eller blir det automatiskt ett djur om de inte är 100% som oss?"
...blir ett argumentationsfel om du anser att djur är som oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Och då dör förhoppningsvis de svagare individerna och de allvarligt skadade allelerna blir mer recessiva i befolkningen över tid.
De svagare individerna dör förhoppningsvis? Varifrån känner jag igen det?