Citat:
Ursprungligen postat av
CommieHunter1
Visst har det levt judar där, men att knacka på 2000-3000 år senare och kräva rätten till landet är i det fräckaste laget. Att staten Israel över huvud taget blev av har att göra med Förintelsen. Det blev moraliskt nästan omöjligt för världens stormakter att neka judar bilda en egen stat i Palestina.
Förhistoriska referenser är dock ingen lämplig utgångspunkt för att nå en lösning.
Det räcker med att parterna håller sig till den ursprungliga delningsplanen. Israel som är den starkare parten borde omedelbart sluta med sin bosättarpolitik och avveckla de befintliga bosättningar. Dess politik göder extremiströrelser som Hamas, och Israel tycks göra det för egen vinnings skull, hur cyniskt den än må låta. Man göder islamister för att sedan peka ut dem som en icke-förhandlingspart.
Allt med amerikanskt välsignelse.
Anser du att FN:s delningsplan inte höll måttet, får du argumentera. Annars är vi i grova drag överens.
Nja, nu var det ju inte riktigt att knacka på utan Judar bodde där innan (men du kanske menar de som gjorde aliyah?), vill du däremot prata law of return så håller jag med om att den är knepig. Hur stor förintelsen spelade går det att diskutera, men anledningen till att Israel ligger ungefär där det ligger vilar på historisk grund, långt tillbaka. Och ja jag håller med om att kräva denna rätt efter 2000 år även det är problematiskt, det enklaste exemplet är såklart om flera skulle kräva sina gamla områden tillbaka. Tänk bara på hur europa såg ut för 100, 500 och 1000 år sedan. Ingen lätt fråga alls. Finns fler konflikter och krig där människor har fördrivits, ska alla tillåtas komma "hem" och hur länge gäller den rätten? Jag vet inte. När går palestiniernas rätt att återvända ut? Vem kompenserar Judar som fick egendom konfiskerad och blev fördrivna från arabiska länder? Eller tar de ut varandra jämt, jag vet verkligen inte.
Ja smarta kan jag inte påstå en del palestinier verkar, gå rätt i armarna på Hamas i tron att de kommer att göra saken bättre. Israel kunde absolut mer varit den vuxne i rummet och försökt lösa konflikten. Men palestinierna har verkligen satsat på fel häst sedan deras nationella aspirationer började. De flesta val de gjort har bara förvärrat situationen.
Menar du 1948? Well, Israel tyckte den funkade och du vet att araberna inte tyckte det. Varför får du ta med dom. Jag kan tycka 1948 års gränser är suveräna, eller 1967. Eller ta något annat datum. Men vad jag tycker spelar ingen roll, Israeler och Palestinier måste ta de beslut som kommer att styra deras liv. Jag kan bara lite trött konstatera att ingen kommer att bomba bort någon utan att varaktig fred går via förhandlingsbordet. Men vill de inte, så vill de inte. Och resultatet blir att ingen fred kommer råda för någon. Deras liv deras val.