2021-05-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag ser verkligen inte det flera av er andra ser. Anser själv att jag är logisk och är för det mesta på rätt spår (även om jag trögar mig mellan varven).

Men att HD skulle varit inblandad i mordet ser jag inga som helst tecken på. Dels baserat på hennes initiala förhör, dels baserat på frånvaron av tekniska spår men främst i ljuset av det stora hela -där SD är ensam gärningsman.

Ser dock tydliga tecken på att hon vet ett par månader efteråt, kanske för att hon listat ut det på egen hand eller för att SD erkänt för henne. Eller både och.

Hårstrået som man hittade på Lena är inte testat mot HD. Kanske dax att göra det.
Citera
2021-05-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tack, har läst detta.
Exakt det åklagare ÅH säger i NAs artikel också.

Och jag säger alltså inte emot dig som du ser ovan.

Vad jag menar är att Granelid svarar i SR att rätten frågade åklagarna om det var ok om rätten tog ställning till häktning i samband med att dom avkunnats/meddelats, och åklagarna gav ok till det.

Så om detta stämmer (det finns väl bandupptagningar?) så blir det väl i princip en överenskommelse.

Bägge parter; åklagare och rätten nämner att SD varit i frihet länge innan, och att de inte hade några indikationer (mina ord, fritt ur minnet) som pekade på att detta kunde hända.

Jag förmodar att med det kan man mena att man t ex inte har hört att varken vittnen eller SD yttrat att han tänker ta självmord eller liknande.

För som många säger, är det ju verkligen inte förvånande att detta kunde hända när man tänker efter.

Man kan väl även ha i åtanke att inte ens SOA (om det nu var han som var med SD) som ändå känner SD väl, inte förutsåg detta.

Han måste ju ha blivit lurad på något sätt om SD kunde ta sig ut med ett vapen eller liknande, om det inte var så att han blev hotad till livet eller försökte avvärja något.

Det är inte klokt när man börjar tänka på det...
Citat från NA
Domaren i hovrätten om den ovanliga vändningen i Hjärstamordet: ”Om vi haft en kristallkula

Kanske därför som man inte leker domstol, utan att det ska gås igenom massor av material, av erfarna utbildade människor.

Hade domstolen fått tillgång till hela fupen, hade detta inte hänt.
Stefan Davidsson var inte frisk psykiskt. Dessutom hade han pungbråck, tack för infon Hanna
Citera
2021-05-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att som KL försättas på fri fot och inte häktas men vara fortsatt misstänkt är inte samma sak som likt HD bli helt avskriven från misstankar, utredning nerlagd och skadestånd utbetald för oskyldig häktning. Så jo, det blir förtal av alla som här fortsätter skriva att HD varit delaktig i mordet.

Men man får väl skriva att man misstänker eller anser det troligt. Och likaväl som man får skriva att Lena var en djävul, så får man tycka att HD är en.
Citera
2021-05-31, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Om inte ens tre erfarna ickeblåbär reder ut situationen föreligger ännu starkare skäl för att plocka fram en tvingande reglering. Nu, igår -eller helst i förra veckan!

NA, intervju med Ganelid.
Saxat:

"Hade ni som hovrätt kunnat ta ett eget beslut och häkta honom någon eller några dagar innan domen?

– Det kanske hade varit möjligt, rent teoretiskt, men jag har aldrig varit med om att man frångått ett yrkande från åklagaren.
"

//
"– Jag har aldrig tidigare varit med om att det hänt, och aldrig heller hört talas om det, säger han till NA."
//
"– Om vi hade haft en kristallkula och kunnat se in i framtiden hade vi kunnat agera annorlunda. Men samtidigt, det hade varit svårt att veta om det hjälpt. Det hade kunnat hänt ändå, när polisen var på väg för att hämta honom."

Ganelid säger att han inte tror att det kommer att startas en utredning för att klarlägga om varför SD inte häktades tidigare. Han kan inte se att någon varken rätten eller åklagarna gjort något formellt fel.

https://www.na.se/artikel/domaren-i-hovratten-om-den-ovanliga-vandningen-i-hjarstamordet-om-vi-haft-en-kristallkula
Citera
2021-05-31, 19:18
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
En stor lättnad.
Inget snack om saken, enligt domaren itan kristallkula..
Då kan väl människor inte hävda att fallet inte är löst, och att Stefan Davidsson dog som en oskyldig man.
Fundersam över gubben Alhem, eller vad han hette som uttalade precis motsatsen..att domen inte skulle vinna laga kraft

Räckte med ett par snabba googlingar så var den saken klar för mig iallafall. Ställde några motfrågor till någon i tråden som försökte prata omkull självaste lagen (men fick såklart inga svar).
Citera
2021-05-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Hade LW hållt fingrarna borta från en gift man, så hade hon inte blivit mördad. Självklart är det inte i närheten av att vara förmildrande, men däremot så borde människor överlag se över sin moraliska kompass. Gång på gång visar det sig att folk med en taskig moral råkar illa ut, på det ena eller andra sättet.

Nu skulle hon kladda på en gift psykopat och se vad som hände. Sen att Hanna verkar gå helt fri är bara dåligt polisarbete. Som minst har hon skyddat sin otrogna psykopat, eller så sa hon åt honom att mörda LW så kanske de kunde lappa förhållandet.
Hade inte SD mördat LW så hade hon levt i dag. Och om SD inte varit otrogen mot sin partner - till skillnad från LW - så hade LW levt idag. Om SD tagit livet av sig före den 14 maj, så hade LW levt idag. Eller om han nu mötte en baneman... det vet vi inte än. Men troligen är det så att han inte ville fejsa GC-folket och Hjärstagrannarna efter domen. Fegis.
Citera
2021-05-31, 19:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Skillnaden mellan casen är väl att KL körde EncroChat, burners, guldtackor, värvade svenska rånareliten, umgicks med ”juggemaffian”, värvade unga ”ortenkillar”och nån bipolär väninna, svartmäklare, blåsta hyresvärdar, misshandel av poliser och andra, fyllecell, några vändor i rätten och annat processande med advokat hon blåst på pengar, stalking, förlorad vårdnad av barn och liknande på den linjen innan det drog ihop sig till mordförsök.

Så oavsett HD:s roll här så ligger hon nog i lä lite beroende på hur man ser det.
Man kan nog räkna ut med röven att jag inte jämförde livsstil utan exakt det jag nämnde:

En tråd där vissa omhuldade det stackars offret med sin sjukdomshistorik, skör och bräcklig - varav hon visade sig vara en skräcködla som manipulerade, även sängvägen, och inledningsvis släppt i brist på bevis med en enveten ÅK som såg bortom fasaderna.
Rätt uppretad skulle jag tro då hon satt och kritiserade både ÅK och Fu över att de ingenting hade att komma med.
Högmod går före fall.
Citera
2021-05-31, 19:21
Medlem
Citat:
Jag förmodar att varken åklagare eller domarna kommer vid nästa tillfälle liknande detta (herregud, kommer det finnas liknade tillfällen) var mycket mer på tårna.

Jag tror säkert att många sov väldigt dåligt natten efter självmordet. Man rannskar sig själv över sit tdåliga beslut. Och jag förmodar att även försvararna känner obehag. De förlorade sitt uppdrag och det är ju en av anledningarna till avslutet.

Samtidigt tänker jag faktiskt att t o m försvarana viste nog vem som var skydlig till mordet. Rent krasst är det svårt att slå bort det.

Min son kollade lite på förhöret med SD när han berättar plötsligt om att han testade cykelväxlarna. Sonen sa träffande; kolla på hur advokaten blir obekväm. Ja, han började skruva på sig och såg verkligen besvärad och förfärad ut. Kollade en extra gång på SD. Kan ju bara tänka vad han tänkte i den stunden...

Det låter kanske som att jag försvarar alla nu, åklagare, domare, polis. Jag vet inte riktigt hur jag tänker. Jag försöker nog se varför det gick så snett som det gick. Det var ju så många involverade och många har flera års erfarenhet på nacken. Säkert har de sett väldigt många underliga personligheter som inte drar sig varken det ena eller andra.

Som med allt, så är det varken vitt eler svart. Bara. Men det är klart att man kan klandra dom. Också.
De gör de nog själva också.

Tyvärr gör man dåliga beslut ibland. Oftast får de inte så ödesdigra konsekvenser som här.

Du har rätt.
Citera
2021-05-31, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Backman uppgav att han visste var SD befann sig vid tidpunkten och de förefaller mest troligt att dom hade kontakt när dom avlämnades. Så rutinerad är Backman.
Ja, det vore väl det rimliga i ett avgörande ögonblick som advokat. Att ha kontakt med sin klient alltså.
Citera
2021-05-31, 19:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
En inloggning har skett på SDs geocachekonto idag. Ingen tid anges, bara datum. Noterade det för jag kollade kontona när jag läste att cacher försvunnit från HDs konto, har inte själv koll på om ngt är borta. HD var inloggad senast 26e på sitt och JG den 30e på sitt konto.

Tack!

Borde vara HD då?

Intressant, varför det sker just nu?
Citera
2021-05-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade inte SD mördat LW så hade hon levt i dag. Och om SD inte varit otrogen mot sin partner - till skillnad från LW - så hade LW levt idag. Om SD tagit livet av sig före den 14 maj, så hade LW levt idag. Eller om han nu mötte en baneman... det vet vi inte än. Men troligen är det så att han inte ville fejsa GC-folket och Hjärstagrannarna efter domen. Fegis.

Huvudet på spiken, människors moraliska kompass är roten till allt ont. Skiter i hastighetsregler, någon dör. Kör med alkohol i kroppen, någon dör.

Det kan ske olyckor, men i de allra flesta fall så är det en människas moral som ställer till det. Alternativt psykopater och andra psykstörda.
Citera
2021-05-31, 19:24
Medlem
Citat:
NA, intervju med Ganelid.
Saxat:

"Hade ni som hovrätt kunnat ta ett eget beslut och häkta honom någon eller några dagar innan domen?

Det kanske hade varit möjligt, rent teoretiskt, men jag har aldrig varit med om att man frångått ett yrkande från åklagaren.
"

//
"– Jag har aldrig tidigare varit med om att det hänt, och aldrig heller hört talas om det, säger han till NA."
//
"– Om vi hade haft en kristallkula och kunnat se in i framtiden hade vi kunnat agera annorlunda. Men samtidigt, det hade varit svårt att veta om det hjälpt. Det hade kunnat hänt ändå, när polisen var på väg för att hämta honom."

Ganelid säger att han inte tror att det kommer att startas en utredning för att klarlägga om varför SD inte häktades tidigare. Han kan inte se att någon varken rätten eller åklagarna gjort något formellt fel.

https://www.na.se/artikel/domaren-i-hovratten-om-den-ovanliga-vandningen-i-hjarstamordet-om-vi-haft-en-kristallkula

Han är människa, vill inte ta ansvar, trots att det är han dom var högst ansvarig i detta mål.
Jag hade högre förväntningar på kompetensen, men han vill inte få sin stjärnglans skuggad.
Men faktum är att åklagarna yrkade på häktning allra senast i samband med dom.
Så snart hovrätten var på det klara, vilket de inte kan ha varit i fredags 10:59, så skulle de begärt Stefan häktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in