2021-05-31, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ljög HD specifikt mkt för SD?
Ja, om relationen med J osv, men är det annat anmärkningsvärt som kommit fram?
"Ljuger mycket" behöver inte handla om x antal lögner. Det berör likaväl kronologi och omfattning.

Det är tillräckligt anmärkningsvärt att vara otrogen innan skilsmässa och gnälla över att han kollar konto och är likadan själv.
Att åberopa brist på tillit när han kontrar med att stänga hennes insyn.

Det är fortsatt weird att ljuga om JS och dölja honom efter skilsmässan, ett krav från HD att hålla sig dold som han tydligen finner sig i.

Nåt som i sig är som en kopia av vad SD gjort ang LW.

Hon ljuger således om att de pippar från december 2017 och långt efter mordet, inte ens sanningsenlig till väninnor.
Hon ljuger i förhör om detta likaväl.

Utan att ens SD säger nåt bedyrar hon att JS bara är en vän så sent som 28 april.
Hon kan givetvis inte åberopa brist på tillit när hon inte är ett strå bättre själv.
Ändrar sig nåt så lovar hon tala om, det är deras deal.

JS tror att de står varandra som närmast känslomässigt i maj - då hon kärleksbombar SD med start april.
Kan mycket väl ha med resan att göra som hon jublar över ska bli av.
SD har inte varit lika positiv.
Hon tar ut skilsmässa med mål att bli ihop och resan är för återförening.
Bortom det störande elementet LW som hon hoppas ska vara död.

Såsom hon frestar JS på viber är det inte förvånande att han tror det ska ta sig och tagit ut skilsmässa.
Oavsett om hon kör ett jag-är-så-öppen-och-ärlig.

Hon undanhåller även att berätta att de ska på giga, trots att hon har honom snudd som terapeut och tjatar om SD konstant. Hon säger inte ens till en av sina närmsta väninnor att de har en resa bokad till USA sen okt/nov - 17.

Sen sitter hon och förfasas om OJs otrogna ex och tycker hon borde berättat istället. Söka terapi.

Måtte hon inte ta kontakt nu och JS faller i samma grop igen.

Hon flackar överallt på resor (inrikes, utrikes) och event med SD efter mordet.

Sen fortsätter hon roa sig med JS och ligger på hotell - medan SD hålls på halster, är avundsjuk och saknar henne på den tomma sänghalvan i augusti 2019.
I förhör uppger hon att JS kväver henne med sin kärlek men fortsätter ända tills han dumpas helt i juni 2020.
Sen är det tält i bokskog Skåne med SD i april, skiftbyte i mejerifabriken.

Det är ett jidder utan like och i klass med en falsk femme fatale som bete sig som om hon har har en strategi. Därav suspekt ihop med allt annat.
Senast redigerad av develi 2021-05-31 kl. 18:09.
Citera
2021-05-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, det är inte så att jag varken försvarar rättens beslut eller åklagarnas beslut. Det var mer ett inlägg som beskrev vad de olika parterna sagt i frågan än ett inlägg om vad jag själv tyckte.

Jag saknar den juridiska kunskapen och vet inte hur ansvarfrågan ligger till.

Det var, om jag fattade det hela rätt, ett beslut som togs när förhandlingen var slut, så det diskuterades kanske inte om man behövde mera tid då, utan åklagnarna verkade ha förståelse för att det kunde ta tid att ta ställning då det var mycket att gå igenom.

Om jag ska själv säga vad jag tycker, borde kanske båda parter efter förhandlingarna se att denna person är en sådan som tar döden som lösning på problem. Det var ju t o m en punkt i stämningsansökan; att SD inte var främmande för att döda:

"Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan
Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan
Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång.
"

Det var en skribent som sa att han inte kunde minnas att en misstänkt tagit självmord inför en väntande dom (ungefär något liknande om jag minns rätt). Det är kanske en så ovanlig situation att det inte riktigt fanns på tapeten, även om man så här med facit i hand tänker att det borde det förstås.

Djupt tragiskt allt.
Om inte SOA har någon del i det hela (alltså mord) så är det ju rent förskräckligt att behöva hitta SD död. Inte bara att se honom där, men också hemska samvetskval. Och på det bli misstänkt, sommarstället är som en dödens bostad. Det tar aldrig slut...kan räkna upp en oändlig massa saker som alla förstår...

Nä, det här är så hemskt att det går bara inte att ta in.

Jag är mer arg på SD än på någon annan i den här frågan.

Den andre Örebrostefan (även han levde under ordnade medelklassförhållanden) som mördade sin älskarinna (Eva) tog iaf sitt liv i häktet för bara några år sedan så helt främmande är ju knappast situationen för någon inom Örebros rättsväsende och poliskår.

I övrigt håller jag med dig!

Och ja, djupt tragiskt. Dock kanske jag mest stör mig på polis och rättsväsende som inte såg till att han häktades.

SD var antagligen väldigt desperat och har visat prov på att han reagerar impulsivt på stressorer. Redan innan domen var han antagligen pressad. Lägg till en i grunden labil personlighetsyp... Nä bara väldigt illa skött det här.

Som Cantwell bland annat säger så borde en patrull stått stand by direkt kl 11.00 och plockat honom då.

Nån som har Aftonbladet plus som kan citera vad GW säger förresten?
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-31 kl. 18:12.
Citera
2021-05-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Mörda igen. Vilket han gjorde (sig själv).
Det framgår med all önskvärd tydlighet att åklagarna lämnat över ansvaret till hovrätten här. Hovrätten beslutade utifrån sin kunskap och gjorde nog sitt bästa, vilket visade sig vara fel i efterhand.

Det här ÄR ett systemfel, det går inte att förklara bort hur mycket man än vill.
Helt absurt att det inte finns vettiga rutiner reglerat i lag, dvs tvingande närvaro vid dom i grova brottsmål (oavsett utfall) -precis på samma vis som det är tvingande närvaro under förhandlingarna.

Nåja, det lär nog ändras i framtiden som så mycket annat.

Hovrätten med dess tre juristdomare är inga blåbär. Inte åklagarna heller. De gjorde ett misstag nu på slutet som inte ska göras av jurister på den nivån vilket är beklagligt.
Citera
2021-05-31, 18:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aktuell fu pga SDs död. Han lär väl ha varit på förhör och sitter väl på info för den kritiska tiden att domen levereras antar jag.

Det samma gäller SD GC-konto, alltså pg förundersökning, man får hoppas det är polis som loggat in.

Han var på sitt kontor då. Om han är involverad i nuläget i förundersökningen om SDs död, då är det isf som vittne.

NA:

"I samma sekund som Davidsson hittades död upphörde Backmans förordnande som offentlig försvarare.

– Utifrån de omständigheter som är har jag ingen anledning att kommentera nånting i nån ände för nån.

Backman säger att han befann sig på kontoret när domen meddelades i fredags
"
//
"Är ni inkopplade på utredningen kring dödsfallet av Stefan Davidsson?

– Vill inte kommentera det alls, svarar Ingvar Backman.
"

https://www.na.se/artikel/stefan-davidssons-advokat-bryter-tystnaden-vill-inte-satta-mig-till-doms-over-nan
Citera
2021-05-31, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Nån som har Aftonbladet plus som kan citera vad GW säger förresten?

GW skyller på åklagarna:

Det borde man ju kunnat förebygga. Men det gjordes inte, och det får väl åklagaren ta så småningom för det kommer väl att anmälas. Men det är alltid olyckligt när det blir såhär, säger Leif GW Persson.

Leif GW Persson anser att ansvaret i första hand ligger på åklagarna.
Citera
2021-05-31, 18:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då får vi hoppas att dessa ??fega COs inte raderar några viktiga ledtrådar som SD
kan ha lämnat i sina loggar.
Vilka dårar.
Räkna med att det är HD som är inne på SD:s konto.
Fanns det några ledtrådar så har de nog raderats nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD är väl inte direkt känd för att plocka bort loggar?
Hon snyggar väl upp fasaden?
Vem skulle annars ha inloggningsuppgifter?

Polisen raderar knappast?
Citera
2021-05-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hd var delaktig i mordet.

Såklart och skall fortsatt utredas
Citera
2021-05-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, då förstår jag. Advokaten befann sig på sitt kontor uppenbarligen, och han visste var SD fanns. Så troligen stod de i kontakt med varandra. Troligen, säger jag. Advokaten vägrar ju kommentera minsta lilla.

Oisin Cantwell skriver en ganska intressant krönika idag. Bl a när polisen fick order att hämta in Davidsson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ep6n75/stora-missar-i-utredningen-om-mordet-pa-lena-wesstrom

Hovrätten meddelade sig beslut klockan 11. Enligt Aftonbladets uppgifter var det först en halvtimme senare som stationsbefälet beslöt att 47-åringen skulle hämtas in. Då var det för sent.

Polisen borde ha varit stand by. Då hade mannen kunnat ha gripits så fort domen blev känd.

Den sista meningen är vi väl alla överens om? Jag kommer nog aldrig begripa senfärdigheten i detta och att åklagaren valde att inte begära häktning direkt efter huvudförhandling. Som Oisin skriver i sin krönika (inte det jag citerat ovan) så måste ju åklagarna varit övertygande om fällande dom eftersom man ju de facto överklagat TRs dom. Och då kan de ju anses ha på fötterna för att faktiskt yrka på häktning när HR-förhandlinlgen avslutats.

Inte lätt detta. Men nu är det över och mördaren är död. Men har vi möjligen en medbrottsling i form av skyddande av brottsling (grovt brott)?

Förnuftigt skrivet. Och ja: någon är fri och kanske också glad idag. I vilket fall som helst är SDs självmord inte slutet på denna tragiska historia.
Citera
2021-05-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Räkna med att det är HD som är inne på SD:s konto.
Fanns det några ledtrådar så har de nog raderats nu. Hon snyggar väl upp fasaden?
Vem skulle annars ha inloggningsuppgifter?

Polisen raderar knappast?

Putsa på fasader är hon manisk på, däremot. Intressant att veta när hon startade?
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Nu säger Advokat Backman i NA att dödsboet kan överklaga domen( då måste det väl betyda att domen är giltig vilket har diskuterats här)

Absolut, om nu dödsboet vill fortsätta den absurda kampen med att fria en uppebart skyldig mördare i högsta instansen med minimala chanser att det ens tas upp för prövning.
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förnuftigt skrivet. Och ja: någon är fri och kanske också glad idag. I vilket fall som helst är SDs självmord inte slutet på denna tragiska historia.

Citat:
I vilket fall som helst är SDs självmord inte slutet på denna tragiska historia.

Eller så är det det?
Citera
2021-05-31, 18:31
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD är väl inte direkt känd för att plocka bort loggar?
Kan det vara ett tecken innan suicid är att de "städar" ?
Varningstecken alltså !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in