Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Du måste inse att övervikt är en riskfaktor. Bara för att du har normalt BMI har du ingen immunitet mot Covid19. Du har också risk att bli allvarligt sjuk och tom avlida.
Det finns många riskkalyleringsprogram där ute du kan använda. Och vad jag kan se så är övervikt och sjukdomar kopplade till övervikt en betydande riskfaktor för att bli allvarligt sjuk i covid.
Du kan själv sänka din risk både för covid, men även andra allvarliga sjukdomar genom att se till att inte vara överviktig. Det behöver man nämligen inte vara. Är man överviktig gör man sannolikt något fel med sin kost och livsstil.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det här är ett virus som angriper lungorna. Många blir svårt sjuka. Är dina lungor redan ansträngda pga underliggande sjukdomar, övervikt etc KAN det innebära ökad belastning.
Jag vet vad det är för virus och har haft det, men jag var inte särskilt påverkad av det. Det var borta inom en vecka. Fick inga problem med lungorna alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Finns så många som har behövts läggas in på sjukhus då de fått problem med andningen utan den minsta övervikt. Jag känner själv personligen sådana fall. Så sluta kackla om det där om att ta hand om sin hälsa och undvika övervikt. Visst, det är jättebra, men det handlar inte om det i fallet med Covid.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Viktigaste föra att inte bli svårt sjuk är att vara ung. Ju äldre desto högre risk. Har man uppfattningen att det inte gör något om personer över 40 år stryker med, så visst. De flesta av oss torde dock inte resonera så.
Det bästa du kan göra som ung är att genomgå infektionen. Då får du ett skydd som kan vara livet ut. Just därför ska man inte skydda folk i onödan.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det andra sättet för att undvika att bli sjuk är att undvika smittan och det gör man lämpligen genom isolering.
Det är att rekommendera om du tillhör någon riskgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det tredje sättet är att vaccinera sig.
Ja det är bra, men jag tror inte att det är universallösningen. Folkhälsan måste bli bättre i grunden. Annars är det kört när nästa pandemi kommer och samma skit återupprepas.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vi blir alla äldre så det är svårt att undvika. Isolera oss kan vi göra och vi kan ta vaccinet. Övervikt är säkert jättebra att undvika, inte minst ur hjärt- och kärlsjukdomsaspekt, men det är ingen kur mot covid19.
Du kan glömma att alla vill isolera sig. De som vill det kan göra det frivilligt men de ska fanimej inte tvinga oss andra att göra detsamma. Någon ordning får det vara. NU räcker det idiotier för att vissa hypokondriker tappat förmågan att tänka.