2021-05-31, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du svarar inte på frågan. Frågan handlar inte om övervikt. Frågan handlar om det kan vara motiverat att stänga ned samhället för att skydda 15-30 åringar.
Jag tror inte på nedstäningar som modell över tid. Det verkar inte fungera så bra. Inte som vi lever idag.

Citat:
Icke överviktiga är bäst att betona, för du tycks hysa något slags agg mot överviktiga och äldre.
Jag har inget emot överviktiga. Jag är emot överviktiga som kräver nedstäningar och att andra människor ska anpassa sig för att de tillhör en riskgrupp pga egna dåliga val i livet. Och jag tycker att äldre borde skyddats mkt bättre. Fokus på testande borde riktats mot äldreboendena. Och det borde inte varit så mkt olika personal som jobbar med de äldre.

Citat:
Under spanska sjukan var ju de som dog främst mellan 15-30 år och på den tiden var övervikt relativt ovanligt. Anledningen till att det var främst 15-30 åringar som dog var att äldre ofta hade byggt upp någon form av immunitet genom närbesläktade virus. Yngre än 15 klarade sig också bättre.
Ska vi ge upp de som är unga då tycker du?
Det är inte nedstängning som är nyckeln tror jag. Det fungerar inte. Det gör bara allt värre och ingick inte i något lands pandemiplan från början utom möjligen kinas.
Citera
2021-05-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Egenkärt jävla skitsnack. Norge,Finland och Danmark är inte ens speciellt lika Sverige. Framförallt Finland hade klarat sig med många färre åtgärder under pandemin.

"Strategi" skal i mit indlæg forstås som tiltag der resulterer i ca. samme antal Corona dødsfald i de tre lande/100.000 indbyggere som Sverige har haft.

Denne eventuelle strategi ville kunne udføres på utallige måder, når bare resultatet blev det samme som i Sverige.

Mentaliteten i de enkelte lande er selvfølgeligt forskellig, og derfor vil strategien skulle udformes på forskellig måde for at opnå gode resultater, og i Finland agerer befolkningen på en anderledes måde som tilsyneladende forudsætter færre restriktioner end i andre nordiske lande, uden at jeg på nogen måde kan påstå at jeg er indsat i den finske strategi.
Senast redigerad av Moentos 2021-05-31 kl. 12:58.
Citera
2021-05-31, 12:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Tafadhali jaribu kutumia Google Translte .. inakera sana wakati mtu anaandika kwa lugha ya kigeni na anatarajia wengine kuelewa

(Swahili - Google Translate)
Inte påläst som vanligt!
Inlägg och signaturer på svenska, danska, norska eller engelska är godkända på FB.
Citera
2021-05-31, 12:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är därför jag ser till att inte vara överviktig och hålla mig i form. Det är inte jättesvårt. Alla får ta sitt eget ansvar där. Det går att påverka mer än man tror själv.

Du måste inse att övervikt är en riskfaktor. Bara för att du har normalt BMI har du ingen immunitet mot Covid19. Du har också risk att bli allvarligt sjuk och tom avlida.

https://www.ft.com/content/25102116-494f-11ea-aeb3-955839e06441

Det här är ett virus som angriper lungorna. Många blir svårt sjuka. Är dina lungor redan ansträngda pga underliggande sjukdomar, övervikt etc KAN det innebära ökad belastning.

Finns så många som har behövts läggas in på sjukhus då de fått problem med andningen utan den minsta övervikt. Jag känner själv personligen sådana fall. Så sluta kackla om det där om att ta hand om sin hälsa och undvika övervikt. Visst, det är jättebra, men det handlar inte om det i fallet med Covid.

Viktigaste föra att inte bli svårt sjuk är att vara ung. Ju äldre desto högre risk. Har man uppfattningen att det inte gör något om personer över 40 år stryker med, så visst. De flesta av oss torde dock inte resonera så.
Det andra sättet för att undvika att bli sjuk är att undvika smittan och det gör man lämpligen genom isolering.
Det tredje sättet är att vaccinera sig.

Vi blir alla äldre så det är svårt att undvika. Isolera oss kan vi göra och vi kan ta vaccinet. Övervikt är säkert jättebra att undvika, inte minst ur hjärt- och kärlsjukdomsaspekt, men det är ingen kur mot covid19.
Citera
2021-05-31, 13:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror inte på nedstäningar som modell över tid. Det verkar inte fungera så bra. Inte som vi lever idag.

Jag har inget emot överviktiga. Jag är emot överviktiga som kräver nedstäningar och att andra människor ska anpassa sig för att de tillhör en riskgrupp pga egna dåliga val i livet. Och jag tycker att äldre borde skyddats mkt bättre. Fokus på testande borde riktats mot äldreboendena. Och det borde inte varit så mkt olika personal som jobbar med de äldre.

Det är inte nedstängning som är nyckeln tror jag. Det fungerar inte. Det gör bara allt värre och ingick inte i något lands pandemiplan från början utom möjligen kinas.

Hur hade du tänkt att de äldre vårdkrävande personerna skulle skyddas då? Något konkret? Skulle övriga riksgrupper (som din överviktiga), men även cancer och organtransplanterade personer? Personer med diabetes? All diabetes kommer sig inte av övervikt är bäst att betona.
Citera
2021-05-31, 13:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du menar att den nya upptäckten ligger i att koncentrationen är större än tidigare känt?

Jag är fotfarande inte säker på vad du menar är skillnaden mellan "det nya" och "det som varit känt länge" här. En högre koncentration är rimligare enklare att påvisa än en lägre. Så här behöver du återigen i vanlig ordning referenser.

"Vi får vänta minst 6 månader". Det kan du helt omöjligt spekulera om idag. Det beror på hur signalen SNR ser ut. Och just nu sticker den inte ut öht (rätta mig om jag har fel, men bara om du har referenser såklart) . Vad grundar du detta på? Det ända du kan att säga är att du godtyckligt väntar på att signalen ska bli tydlig inom 6 månader, innan du släpper detta. Vilket är en annan sak

Jag skrev ett inlägg om detta bl.a här
(FB) Covid-sjuka trots fullvaccinering på äldreboende

För din egen tillämpning kan du sätta in de värden du vill i ekvationerna för att göra en egen uppskattning.
Du har fått referens men din respons var då att du vill vänta med att dra slutsatser, vilket du också uppenbart väntar med.

Jag har inga problem alls med att dra slutsatser utifrån det som redan framkommit i förrgår, slutsatsen är nämligen att vi kommer att se vaccinerade uppvisa symtom på Covid-19 utan att vara infekterade. Exakt hur detta kommer att utfalla drar jag alltså inga slutsatser kring, förutom att vaccinationsprogramet kommer att ändras då vaccinerna alltså inte fungerar så som de var tänkta att fungera.

Sprutar jag in spikproteinet i ditt blodomlopp blir du sjuk. Hur sjuk beror på flera faktorer var av koncentration är endast en. Dvs; slutsatsen är att folk blir sjuka av vaccinerna. Hur sjuka återstår att se.

Edit;

Den nya upptäckten är att spikproteinet inte stannar i det lymfatiska systemet, någonting det är tänkt att göra.
Senast redigerad av LadySweden 2021-05-31 kl. 13:11.
Citera
2021-05-31, 13:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som att EU öppnar för att vaccinerade kan få resa fritt nu.
De "som tar hand om sin hälsa på annat vis", kommer få stanna kvar i Sverige och äta sina vitaminer då...
Citera
2021-05-31, 13:06
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
De "som tar hand om sin hälsa på annat vis", kommer få stanna kvar i Sverige och äta sina vitaminer då...
Det är väl vaccinationsintyg eller negativt PCR-test som krävs för att släppas in? Dvs exakt som det har varit länge. Kan du bevisa att du är frisk (PCR) får du resa fritt.
Citera
2021-05-31, 13:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du måste inse att övervikt är en riskfaktor. Bara för att du har normalt BMI har du ingen immunitet mot Covid19. Du har också risk att bli allvarligt sjuk och tom avlida.
Det finns många riskkalyleringsprogram där ute du kan använda. Och vad jag kan se så är övervikt och sjukdomar kopplade till övervikt en betydande riskfaktor för att bli allvarligt sjuk i covid.

Du kan själv sänka din risk både för covid, men även andra allvarliga sjukdomar genom att se till att inte vara överviktig. Det behöver man nämligen inte vara. Är man överviktig gör man sannolikt något fel med sin kost och livsstil.

Citat:
Det här är ett virus som angriper lungorna. Många blir svårt sjuka. Är dina lungor redan ansträngda pga underliggande sjukdomar, övervikt etc KAN det innebära ökad belastning.
Jag vet vad det är för virus och har haft det, men jag var inte särskilt påverkad av det. Det var borta inom en vecka. Fick inga problem med lungorna alls.

Citat:
Finns så många som har behövts läggas in på sjukhus då de fått problem med andningen utan den minsta övervikt. Jag känner själv personligen sådana fall. Så sluta kackla om det där om att ta hand om sin hälsa och undvika övervikt. Visst, det är jättebra, men det handlar inte om det i fallet med Covid.

Citat:
Viktigaste föra att inte bli svårt sjuk är att vara ung. Ju äldre desto högre risk. Har man uppfattningen att det inte gör något om personer över 40 år stryker med, så visst. De flesta av oss torde dock inte resonera så.
Det bästa du kan göra som ung är att genomgå infektionen. Då får du ett skydd som kan vara livet ut. Just därför ska man inte skydda folk i onödan.

Citat:
Det andra sättet för att undvika att bli sjuk är att undvika smittan och det gör man lämpligen genom isolering.
Det är att rekommendera om du tillhör någon riskgrupp.

Citat:
Det tredje sättet är att vaccinera sig.
Ja det är bra, men jag tror inte att det är universallösningen. Folkhälsan måste bli bättre i grunden. Annars är det kört när nästa pandemi kommer och samma skit återupprepas.

Citat:
Vi blir alla äldre så det är svårt att undvika. Isolera oss kan vi göra och vi kan ta vaccinet. Övervikt är säkert jättebra att undvika, inte minst ur hjärt- och kärlsjukdomsaspekt, men det är ingen kur mot covid19.
Du kan glömma att alla vill isolera sig. De som vill det kan göra det frivilligt men de ska fanimej inte tvinga oss andra att göra detsamma. Någon ordning får det vara. NU räcker det idiotier för att vissa hypokondriker tappat förmågan att tänka.
Citera
2021-05-31, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Ingen anledning till oro för den Indiska mutationen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationen-tar-over-experten-inte-orolig/
Citera
2021-05-31, 13:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur hade du tänkt att de äldre vårdkrävande personerna skulle skyddas då? Något konkret? Skulle övriga riksgrupper (som din överviktiga), men även cancer och organtransplanterade personer? Personer med diabetes? All diabetes kommer sig inte av övervikt är bäst att betona.

Det är alldeles för sent nu. Det skulle gjorts tidigt förra året. Det är helt obegripligt att inte testresurserna gick till personalen som jobbade med de äldre och att de äldre fick träffa så många olika. Det var inte lyckat.

Diabetes typ två går däremot att undvika.. Och det görs med bättre kost, mindre kolhydrater/socker och lite mer motion. Att då stanna hemma om man är lite småfet diabetiker är inte att rekommendera då det är lättare att smittas hemma.
Citera
2021-05-31, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du har en så konstig syn på hälsa. Det är väl inte så att vaccinerade har bäst hälsa bara för att de är vaccinerade? jag tycker vi borde införa BMI-pass då överviktiga har större risk för att behöva läggas in på sjukhus än normalviktiga. Vad sägs om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in