Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Sveriges överdödlighet var cirka 10%.
Det låter högt. Inga siffror jag känner igen. Nu är det underdödlighet för tillfället men det får vi inte höra så mkt om. Bara om indiska mutationer som ska smitta alla barn...
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Sverige har inte stängt ned särskilt mycket. Främst nöjesparker, idrottsevenemang och krogar. Att andra näringar tappat en del intäkter beror inte på nedstängningar utan på viruset.
Ja det är ju bra att vi inte gjort det. Självklart beror det på att folk ändrat sitt beteende till stor del. Men jämför gärna med andra länder där de gett restauranger totalt näringsförbud och infört utegångsförbud mm. Vi ska vara väldigt tacksamma att vi inte valt den linjen här.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det gäller sannolikt även för krogar och nöjesparker också , OM de tillåtits hålla öppet. Många tycks inte förstå att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar.
Vad jag kunde se i helgen verkar folk skita fullständigt i viruset. Men å andra sidan såg jag mest unga och friska människor ute som vill leva sina liv. Och det med all rätt. Så farligt är inte viruset för de allra flesta. Det finns noll anledning att stanna hemma och låsa in sig om man inte tillhör någon riskgrupp
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag är övertygad om att jättemånga verkligen inte vill bli smittade med skiten. Lusten/viljan att trängas med tusentals andra främmande människor är inte speciellt hög, oavsett om staten gör det lagligt eller olagligt. Tag bara all näthandel som fullkomligen exploderat i och med pandemin. Ändå tillåts alla butiker att hålla öppet som vanligt. Ett ganska talande exempel.
Ja man kan ju försöka att skydda sig, men det här viruset är tyvärr något vi måste acceptera och leva med. det som är tur är att det är ofarligt för de allra flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Är det något som kostar något i denna pandemi så är det viruset. Viruset som gör så många människor svårt sjuka. De som förlorar sina butiksjobb får nog skylla på det kinesiska labbet och möjligen svenska staten som inte tog i med hårdhandskarna på en gång och begränsade smittspridningen. När viruset väl är spritt är det svårt att stoppa. I alla fall utan vaccin.
Ja fast att ta till drakoniska åtgärder mot viruset beror inte på viruset i sig utan är ren politik. Kopierad från kinsesisk diktatur. Jag är förvånad att så många länder jag trodde var demokratier hängde på kina här. och det gick inte speciellt bra för de länder som trodde att det går att stoppa detta virus om man tar i med hårdhandskarna. Det har visat sig vara precis tvärtom.
Kolla på Florida och Texas. De valde en annan linje än delstater styrda av Joe Bidens demokrat-polare. Och det har gått betydlligt bättre. Så det där att viruset bestämde åtgärder är inte sant. Politiker gjorde det. Men ingen kommer erkänna att de gjorde fel.