2021-05-31, 08:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Norden är den vettiga jämförelsen, och resten av världen vet det. I Finland har man sagt att man med all sannolikhet hjälptes av att ligga avsides, och att samma grej gäller för övriga nordiska länder.
Ja fast om du varit i Norge och Finland någon gång inser du att dessa länder inte alls är så speciellt lika oss. Oslo är en liten byhåla i jämförelse med stockholm och de har nästan inte tagit emot några invandrare alls jämfört med oss som har drabbats mkt hårt i pandemin pga deras trångboddhet och avsaknad av möjlighet att kunna jobba hemma.

Citat:
I t.ex. BBC och Nya Zeeländska medier jämförs Sverige alltid med Norden också.
Dessa medier är korrupta och spelar kinesiska kommuistpartiet i händerna och verkar stödja lockdownvansinnet. Om du kollar runt lite på nätet så kan du se att det riktas kritik mot framförallt BBC just nu. Även CNN verkar ha korrupta journalister på kinas sida.

Citat:
Vi var så inkompetenta att vi lyckades få ett resultat som riktiga Europa i en halvöavkrok. Finns ingen heder i att försvara det längre. Det enda sättet vi kan rädda vårt anseende på är genom att driva stenhårt med Folkhälsomyndigheten och Tegnell, och med att en majoritet av svenskar varit så dumma att de stöttat den här skiten.
Ser man på överdödligheten så klarade vi oss mkt bra. Man kan inte titta på dödstalen då det är extremt missvisande. Sedan måste man förstå att vi inte alls är så lika Norge och Finland. Det är helt andra länder...

Och man måste också förstå att även nedständningarna kostar liv som också måste tas med i den totala beräkningen. För att inte tala om alla männikskor som blivit av med sina jobb och försörjning.

Vad är kostnaden för denna tragedi?
Citera
2021-05-31, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Börjar vi se en vaccineffekt bland 60-69-åringarna nu också?

Statistiken över IVA-inläggningar visar den senaste veckan på ett stort ras av inlagda i den åldersgruppen, medan 40-59-åringarna är relativt oförändrade i antal (minskar också, men inte lika mycket).

Antal inlagda 60-69-åringar på IVA per vecka, de senaste 4 veckorna:
78-49-26-7

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alder-veckovis-n

Låter högst troligt
Citera
2021-05-31, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast om du varit i Norge och Finland någon gång inser du att dessa länder inte alls är så speciellt lika oss. Oslo är en liten byhåla i jämförelse med stockholm och de har nästan inte tagit emot några invandrare alls jämfört med oss som har drabbats mkt hårt i pandemin pga deras trångboddhet och avsaknad av möjlighet att kunna jobba hemma.

Dessa medier är korrupta och spelar kinesiska kommuistpartiet i händerna och verkar stödja lockdownvansinnet. Om du kollar runt lite på nätet så kan du se att det riktas kritik mot framförallt BBC just nu. Även CNN verkar ha korrupta journalister på kinas sida.

Ser man på överdödligheten så klarade vi oss mkt bra. Man kan inte titta på dödstalen då det är extremt missvisande. Sedan måste man förstå att vi inte alls är så lika Norge och Finland. Det är helt andra länder...

Och man måste också förstå att även nedständningarna kostar liv som också måste tas med i den totala beräkningen. För att inte tala om alla männikskor som blivit av med sina jobb och försörjning.

Vad är kostnaden för denna tragedi?

Sveriges överdödlighet var cirka 10%. Sverige har inte stängt ned särskilt mycket. Främst nöjesparker, idrottsevenemang och krogar. Att andra näringar tappat en del intäkter beror inte på nedstängningar utan på viruset. Det gäller sannolikt även för krogar och nöjesparker också , OM de tillåtits hålla öppet. Många tycks inte förstå att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar. Jag är övertygad om att jättemånga verkligen inte vill bli smittade med skiten. Lusten/viljan att trängas med tusentals andra främmande människor är inte speciellt hög, oavsett om staten gör det lagligt eller olagligt. Tag bara all näthandel som fullkomligen exploderat i och med pandemin. Ändå tillåts alla butiker att hålla öppet som vanligt. Ett ganska talande exempel.

Är det något som kostar något i denna pandemi så är det viruset. Viruset som gör så många människor svårt sjuka. De som förlorar sina butiksjobb får nog skylla på det kinesiska labbet och möjligen svenska staten som inte tog i med hårdhandskarna på en gång och begränsade smittspridningen. När viruset väl är spritt är det svårt att stoppa. I alla fall utan vaccin.
Citera
2021-05-31, 08:47
Medlem
Beaver14s avatar
199 på IVA! Nu vill vi se raset fortsätta!
Citera
2021-05-31, 08:54
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har hela tiden styrts av politikerna. Nu har Anders Nissen gått bort också.

Nej det har det inte... Regeringen tog över i höstas strax innan Keminjektion-kampanjen körde igång. Sverige stack ut som det land som gick stick i stäv mot de extrem hårda restriktioner andra länder utsattes för.. och det var inte bra för de länders opinion.

Att Sverige initialt valde rätt strategi med en sansad moderat hantering av C19 visar dagens resultat på där länder med betydligt hårdare lockdowns exempelvis Frankrike, UK mfl har betydligt fler dödsfall per capita... sedan kan jag hålla med om att vi kunde isolerat de äldre på boenden betydligt bättre för att få ner dödstalen MED C19 drastiskt.

Ok, tråkigt att höra om denne Anders Nissen... var det än vän till dig? Skulle han på något sätt varit immun mot sjukdomar och död? Jag förstår inte anekdoten .... (må han vila i frid)
Citera
2021-05-31, 09:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om du är läskunnig nog, så rekommenderar jag att du och dina gelikar läser på lite om ”vart” läkemedelsbolagen tjänar sina pengar.

Jag kan säga så mycket som att det inte är på vaccin..

Är det något man kan ifrågasätta, så är det förskrivningen av diverse läkemedel till åldringar. Många av dessa ges för att lindra biverkningar av andra mediciner.

Det som möjligtvis blir lite cyniskt, är att läkemedelsbolagen knappast tagit fram vaccin av omtanke, utan snarare för att rädda livet på sina potentiella ”kunder”.
Det värsta som kan hända för bolagen är att folk stendör vid 60 år.
Då får man ju inte chansen att sälja alla andra läkemedel.

Den enda som inte är läskunnig här är du.... Botarna svarar på autopilot och bryr sig inte om fakta.

Gällande vinsterna av C19 vaccin försäljningen.. här är ett exempel:
"The company now expects full-year sales of $26 billion from the vaccine, up from its previous forecast of about $15 billion"

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-lifts-annual-sales-forecast-covid-19-vaccine-2021-05-04/

The forecast is based on contracts to deliver 1.6 billion vaccine doses this year. The company expects to sign more deals for this year and is in supply talks with several countries for 2022 and beyond.

"Based on what we've seen, we believe that a durable demand for our COVID-19 vaccine – similar to that of the flu vaccines – is a likely outcome," Chief Executive Albert Bourla said.

The two-shot vaccine was Pfizer's top-selling product in the first quarter. Expenses and profit from the vaccine are split 50-50 between Pfizer and BioNTech.

Given persistent infections globally and ongoing discussions with governments, Mizuho analyst Vamil Divan said the 2021 forecast could increase further and spill over to future years.

Daily vaccination rates for adults in the United States are off more than 25% since hitting a peak in mid-April. Authorization in children would expand the vaccine-eligible population by millions of people.

Pfizer said it expects to have safety and efficacy data for children ages 2-to-11 in September, when it plans to ask for further expansion of the EUA for that age group.
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-05-31 kl. 09:06.
Citera
2021-05-31, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag skulle vilja veta vad ni har att säga om en fråga som jag ganska ofta får höra:
När är denna smitta över?
Det kommer aldrig bli normalt igen snart lär ju en ny pandemin komma.

Kommer dom någon jävla vart med vaccineringen för oss 40 plusare öka för helvete!
Citera
2021-05-31, 09:10
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Kommer dom någon jävla vart med vaccineringen för oss 40 plusare öka för helvete!

Var lugn... du kommer garanterat få dina shots i år .... och många år framöver.
Pfizer med flera planerar att vaccinera HELA befolkning ner till 2års åldern

Se mitt inlägg ovan så kanske det lugnar ner din hypokondri lite
Citera
2021-05-31, 09:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej det har det inte... Regeringen tog över i höstas strax innan Keminjektion-kampanjen körde igång. Sverige stack ut som det land som gick stick i stäv mot de extrem hårda restriktioner andra länder utsattes för.. och det var inte bra för de länders opinion.

Att Sverige initialt valde rätt strategi med en sansad moderat hantering av C19 visar dagens resultat på där länder med betydligt hårdare lockdowns exempelvis Frankrike, UK mfl har betydligt fler dödsfall per capita... sedan kan jag hålla med om att vi kunde isolerat de äldre på boenden betydligt bättre för att få ner dödstalen MED C19 drastiskt.

Ok, tråkigt att höra om denne Anders Nissen... var det än vän till dig? Skulle han på något sätt varit immun mot sjukdomar och död? Jag förstår inte anekdoten .... (må han vila i frid)

De som avled på boenden har ju verkligen varit isolerade, men det hjälper ju inte särskilt mycket när vårdpersonalen kommer dit och smittar ned dem. Detta för att vårdpersonalen själva blir sjuka, då de blivit smittade av sina barn. Sedan jobbade de utan skyddsutrustning och gick från patient till patient. Resultatet känner vi till. Sverige sticker ut i Europa både vad gäller smittspridning och avlidna per capita. Finns säkert sådana som tycker det är bra. Du verkar vara en av dem. Själv tycker jag det är tragiskt att ett land som Sverige inte förmår att skydda riskgrupperna bättre, eller om det bara är så att viljan saknas. Man behövde inte vara professor i molekylärbiologi för att räkna ut att det som hände skulle hända när man såg Sveriges sk strategi i förhållande till omvärldens.

Nej, jag kände inte Anders Nissen personligen, men han var ju en känd företagsledare. Man ska inte prata skit om de som avlidit, men ibland funderar jag på varför en person i riskgrupp som är god för 100 miljoner kronor inte ser till att skydda sig själv bättre. Speciellt så här sent i pandemin när man vet att vaccin är på väg. Kan ju visserligen vara andra personliga förhållanden som jag inte känner till, men jag tror det finns en risk i att många förringar sjukdomen när de lyssnar till bland annat Folkhälsomyndighetens uttalanden som mer verkar vara till för att lugna oroliga, än att skydda medborgarna. Jag tycker det känns tragiskt att läsa om personer i 50-60 årsåldern som går bort i förtid pga detta jävla skitvirus. Medelåldern på IVA har ju sjunkit enligt rapporter från vården. Hörde igår en sköterska berätta att de har flera födda på 90-talet som ligger inlagda på IVA. Tycker det är grymt tragiskt.
Citera
2021-05-31, 09:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sveriges överdödlighet var cirka 10%.
Det låter högt. Inga siffror jag känner igen. Nu är det underdödlighet för tillfället men det får vi inte höra så mkt om. Bara om indiska mutationer som ska smitta alla barn...

Citat:
Sverige har inte stängt ned särskilt mycket. Främst nöjesparker, idrottsevenemang och krogar. Att andra näringar tappat en del intäkter beror inte på nedstängningar utan på viruset.
Ja det är ju bra att vi inte gjort det. Självklart beror det på att folk ändrat sitt beteende till stor del. Men jämför gärna med andra länder där de gett restauranger totalt näringsförbud och infört utegångsförbud mm. Vi ska vara väldigt tacksamma att vi inte valt den linjen här.

Citat:
Det gäller sannolikt även för krogar och nöjesparker också , OM de tillåtits hålla öppet. Många tycks inte förstå att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar.
Vad jag kunde se i helgen verkar folk skita fullständigt i viruset. Men å andra sidan såg jag mest unga och friska människor ute som vill leva sina liv. Och det med all rätt. Så farligt är inte viruset för de allra flesta. Det finns noll anledning att stanna hemma och låsa in sig om man inte tillhör någon riskgrupp

Citat:
Jag är övertygad om att jättemånga verkligen inte vill bli smittade med skiten. Lusten/viljan att trängas med tusentals andra främmande människor är inte speciellt hög, oavsett om staten gör det lagligt eller olagligt. Tag bara all näthandel som fullkomligen exploderat i och med pandemin. Ändå tillåts alla butiker att hålla öppet som vanligt. Ett ganska talande exempel.
Ja man kan ju försöka att skydda sig, men det här viruset är tyvärr något vi måste acceptera och leva med. det som är tur är att det är ofarligt för de allra flesta.

Citat:
Är det något som kostar något i denna pandemi så är det viruset. Viruset som gör så många människor svårt sjuka. De som förlorar sina butiksjobb får nog skylla på det kinesiska labbet och möjligen svenska staten som inte tog i med hårdhandskarna på en gång och begränsade smittspridningen. När viruset väl är spritt är det svårt att stoppa. I alla fall utan vaccin.
Ja fast att ta till drakoniska åtgärder mot viruset beror inte på viruset i sig utan är ren politik. Kopierad från kinsesisk diktatur. Jag är förvånad att så många länder jag trodde var demokratier hängde på kina här. och det gick inte speciellt bra för de länder som trodde att det går att stoppa detta virus om man tar i med hårdhandskarna. Det har visat sig vara precis tvärtom.

Kolla på Florida och Texas. De valde en annan linje än delstater styrda av Joe Bidens demokrat-polare. Och det har gått betydlligt bättre. Så det där att viruset bestämde åtgärder är inte sant. Politiker gjorde det. Men ingen kommer erkänna att de gjorde fel.
Citera
2021-05-31, 09:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Sluta vänta på att big pharma ska rädda ditt liv. Sköt om din hälsa för fan! Det har gått över ett år nu och du har möjlighet att påverka själv hur det ska gå nästa gång. Vad har du vidtagit för åtgärder?
Citera
2021-05-31, 09:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
De som avled på boenden har ju verkligen varit isolerade, men det hjälper ju inte särskilt mycket när vårdpersonalen kommer dit och smittar ned dem. Detta för att vårdpersonalen själva blir sjuka, då de blivit smittade av sina barn. Sedan jobbade de utan skyddsutrustning och gick från patient till patient. Resultatet känner vi till. Sverige sticker ut i Europa både vad gäller smittspridning och avlidna per capita. Finns säkert sådana som tycker det är bra. Du verkar vara en av dem. Själv tycker jag det är tragiskt att ett land som Sverige inte förmår att skydda riskgrupperna bättre, eller om det bara är så att viljan saknas. Man behövde inte vara professor i molekylärbiologi för att räkna ut att det som hände skulle hända när man såg Sveriges sk strategi i förhållande till omvärldens.

Nej, jag kände inte Anders Nissen personligen, men han var ju en känd företagsledare. Man ska inte prata skit om de som avlidit, men ibland funderar jag på varför en person i riskgrupp som är god för 100 miljoner kronor inte ser till att skydda sig själv bättre. Speciellt så här sent i pandemin när man vet att vaccin är på väg. Kan ju visserligen vara andra personliga förhållanden som jag inte känner till, men jag tror det finns en risk i att många förringar sjukdomen när de lyssnar till bland annat Folkhälsomyndighetens uttalanden som mer verkar vara till för att lugna oroliga, än att skydda medborgarna. Jag tycker det känns tragiskt att läsa om personer i 50-60 årsåldern som går bort i förtid pga detta jävla skitvirus. Medelåldern på IVA har ju sjunkit enligt rapporter från vården. Hörde igår en sköterska berätta att de har flera födda på 90-talet som ligger inlagda på IVA. Tycker det är grymt tragiskt.

Nu kommer Botarnas alarmism och anekdoter igen.. ge mig FAKTA och källor!

- "Hörde från en sjuksköterska"

- Hur många 50-60 åringar har gått bort med C19?
Svar: 359 personer i åldern 50-59år har gått bort med C19 under det senaste 1,5 året
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Vill du jag länkar lite statistik om den NÄST dödligaste sjokdomen vi har... Cancer (Hjärt och kärlsjukdomar sparar jag till de mest fanatiska här inne)?
22.425 personer dog av Cancer 2019
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik

Helvete vad genomskinlig er strategi är.. Pappskallar!
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-05-31 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in