2021-05-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken tid blir det PK?
Vet ej. Gissar kl 13.00. Får kika imorrn förmiddag.
Citera
2021-05-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Jag har inte läst något om en presskonferens, men åklagarna kommer att svara på frågor från media klockan 11 imorgon.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2021/maj/kontakt-i-hjarstaarendet/
Tack! Då får vi nån artikel eller två kring lunch!
Jag fick för mig att en presskonferens skulle ske. Fel av mig!
Citera
2021-05-30, 21:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det finns olika bud i tråden om detta: enligt hovrättsdomen har åklagaren yrkat på häktning vid fällande dom. Och då domen meddelades så blir SD häktad (men ej gripen).

Ur domen
Åklagaren har slutligen yrkat att hovrätten vid fällande dom ska förklara Stefan Davidsson häktad eftersom det för mord inte är stadgat lindrigare straff än fängelse två år och det inte är uppenbart att det saknas risk för att Stefan Davidsson fortsätter sin brottsliga verksamhet eller undandrar sig straff.

Stefan Davidsson har motsatt sig att tingsrättens dom ändras. Han har inte haft någon invändning mot åklagarens yrkande om beslag. Han har i hovrätten vidhållit sin inställning till målsägandenas skadeståndsyrkanden (se avsnitt 3 i tingsrättens dom). Vidare har han bestritt åklagarens yrkande om häktning.

Domen: För mord är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse två år. Det är vidare inte är uppenbart att det saknas risk för att Stefan Davidsson i frihet avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff. Stefan Davidsson ska därför häktas och kvarbli i häkte tills fängelsestraffet får verkställas.

Tvistefrågan är väl snarast om HR hade kunnat besluta om häktning innan dom meddelas (dvs så fort de vet att de kommer att avge en fällande dom). Åklagare har yrkat på häktning vid fällande dom, men måste det betyda att häktning ska ske då dom meddelas eller då dom författas? Vilka är HRs befogenheter här? En del anser att HR har rätt att meddela häktning "ex officio" och att de hade kunnat fatta beslut om häktning innan dom meddelades. Härom vet jag inget.

Ex officio enligt wikipedia: (på svenska i ämbetet eller å tjänstens vägnar) innebär att någon (exempelvis en myndighet) skall beakta/utföra någonting på eget initiativ, det vill säga utan att någon utomstående begär beaktande/utförande därav.

Ok! Tack för svar. Läste någonstans att åklagaren kunde skickat ett yrkande om häktning innan dom, men i din förklaring har ju HR lika stort ansvar. ÅH lär väl redogöra imorgon, för frågor kommer det att bli.
Citera
2021-05-30, 21:56
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om SDs död är hans eget verk betyder det att han inte ansåg att hans liv var värt att leva längre.

SD hade redan för tre år sedan passerat den osynliga mentala spärr som de flesta människor besitter som gör att folk inte är kapabla att planera och genomföra ett brutalt mord på någon annan.
Klart är att han därför var en potentiell tickande bomb med facit i hand.
Nu ”sprängde” han bara sig själv, men det kunde gått riktigt illa för hans omgivning.

Om ansvariga och polisen hade planerat och tänkt till lite, borde man haft framförhållning.
Tagit redan på var SD höll hus och haft span på honom med en civil polisbil vid gården på förmiddagen den 28/5. Blir det friande dom åker man därifrån, blir det fällande dom griper man honom direkt.
Sådär som polisen är beredd att göra vid fotbollsmatcher, demonstrationer etc - en framförhållning för att gripanden kan behöva göras.

SD hade kanske hunnit skjuta sig ändå, om det nu var vad som skedde. Men man kanske hade kunnat förhindra en gisslandsituation eller fler mord om detta var på väg.
Det är en viktig fråga - varför kunde SD beväpna sig och agera på domslutet utom polisens kontroll! Som du skriver, det kunde varit någon annan som råkade illa ut. Jag har inte uppgiften nu men i förmiddags hörde jag en redogörelse om vad som hänt där polisen nämnde att man hade en hämtningsorder på SD. Jag tror inte han nämnde ett klockslag för denna order. Men han fortsätter redogörelsen med domen klockan 11. Och larmsamtalet 11.18. Min misstanke är att polisen sumpat hämtningsordern som skulle sammanträffa med domen. Att de inte i tid tagit reda på var SD befann sig.
Citera
2021-05-30, 22:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är en viktig fråga - varför kunde SD beväpna sig
.
Om så är fallet (dödsfall skjutvapen) så är frågan central.
Citera
2021-05-30, 22:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kunde ha häktats i väntan på dom. Men åklagaren lät bli att begära detta.
Det är domstolen som beslutar om häktning.
Det kan den göra utan att åklagaren begär det.

Den kunde, och borde, ha gjort det så snart den kom fram till att han var skyldig.
Eftersom det är obligatorisk häktning vid mord så antar jag att åklagaren i sin slutplädering räknade med att han skulle häktas direkt, om och så snart han befanns skyldig, och därför begärde hon inte häktning direkt.

Efter det meddelade domstolen vid slutet av förhandlingen att de skulle meddela beslut om häktning när domen avkunnades och då lät det (i alla fall i mina öron) som om han skulle frikännas.
Med tanke på att han dömdes så var det ett väldigt konstig beslut av domstolen.

Åklagaren hade då redan gjort sin slutplädering, sagt sitt och kunde antagligen inte ändra sig eller göra några tillägg.
Hon visste sedan ingenting om hur domen skulle bli, om han skulle dömas eller frikännas, förrän när domen avkunnades.
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ok! Tack för svar. Läste någonstans att åklagaren kunde skickat ett yrkande om häktning innan dom, men i din förklaring har ju HR lika stort ansvar. ÅH lär väl redogöra imorgon, för frågor kommer det att bli.
Eftersom det är domstolen som beslutar om häktning så har den det största ansvaret.
Citera
2021-05-30, 22:17
Medlem
Citat:
Tack! Då får vi nån artikel eller två kring lunch!
Jag fick för mig att en presskonferens skulle ske. Fel av mig!

Blir via media då, inget hanterats som förväntat i detta fall. Slarv från början till slut. Sorgligt är bara Förnamnet.
Senast redigerad av Remark 2021-05-30 kl. 22:26.
Citera
2021-05-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Blir via media då, inget sköts som förväntat i detta fall. Slarv från början till slut. Sorgligt är bara Förnamnet.
Den röda tråden i hela detta förbannade fall. Även HD kommer undan. Vilket slarv. Lär gå till läroböckerna hur man INTE gör.
Citera
2021-05-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Se på fan! Där står ju klart och tydligt att han skulle ha häktats i samband med att domen meddelades.
Vem bär ansvar för detta misslyckande?
Hovrätten gissar jag, då handräckningen om att leta efter SD inkom till polisen kl.11.29

Med risk för att detta redan kommenterats, hoppa i då fall över inlägg.

Det togs inget häktningsbeslut av rätten sista förhandlingsdagen. Det kom när domen meddelades. Polisen hade ingen häktningsorder förrän fredag kl 11 drygt.
Citera
2021-05-30, 22:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är en viktig fråga - varför kunde SD beväpna sig och agera på domslutet utom polisens kontroll! Som du skriver, det kunde varit någon annan som råkade illa ut. Jag har inte uppgiften nu men i förmiddags hörde jag en redogörelse om vad som hänt där polisen nämnde att man hade en hämtningsorder på SD. Jag tror inte han nämnde ett klockslag för denna order. Men han fortsätter redogörelsen med domen klockan 11. Och larmsamtalet 11.18. Min misstanke är att polisen sumpat hämtningsordern som skulle sammanträffa med domen. Att de inte i tid tagit reda på var SD befann sig.
Det är därför det är viktigt att inte all info om händelseförloppet hemligstämplas, vilket i normalfallet sker vid självmord.
Citera
2021-05-30, 22:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Den röda tråden i hela detta förbannade fall. Även HD kommer undan. Vilket slarv. Lär gå till läroböckerna hur man INTE gör.

Vi får fortsätta att gräva, förr eller senare knyter vi ihop säcken, Nu 1-0 snart 2-0.
Citera
2021-05-30, 22:28
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vi får fortsätta att gräva, förr eller senare knyter vi ihop säcken, Nu 1-0 snart 2-0.

Vilka jävla ni? Vad är det för jävla säck ni ska knyta ihop? Du saknar mening i ditt liv, eller hur?
Du vägrar låta polisen sköta detta (även om den är kass)..

Behöver jag säga att du äcklar mig något oehört..

Två flickor har förlorat sin pappa, det gjorde jag också i tidiga tonåren. Skillnaden är att när han dog kom
människor med blommor och förklarade hur trevlig han var. Ändå stannade mitt liv.

Det ända du tänker på är att det är som en jävla fotbollsmatch. Det räcker inte för dig att de i tre år har
fått läsa hur jävla bedrövlig och motbjudande han är, fy fan!
Senast redigerad av why123 2021-05-30 kl. 22:34. Anledning: ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in