2021-05-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du famlar. Är det inte din uppgift att säga hur det är?

Jämför? Jag jämför med verkligheten, där inget perspektiv petar in nåt som delvis hindrar sikten.

Ja, vad jämför det med när du säger att någonting ej kan gömmas botten först på en teoretisk platt jord? Berätta.
Citera
2021-05-30, 19:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, vad jämför det med när du säger att någonting ej kan gömmas botten först på en teoretisk platt jord? Berätta.

Vadå? Det är klart att saker skulle kunna skymmas - av andra saker. Inte av ’perspektiv’. Något icke transparent måste ju vara mellan öga och nederdelen av Turning Torso. Perspektiv kan inte peta in nåt hinder i sig.
Citera
2021-05-30, 20:42
Medlem
Citat:
Vadå? Det är klart att saker skulle kunna skymmas - av andra saker. Inte av ’perspektiv’. Något icke transparent måste ju vara mellan öga och nederdelen av Turning Torso. Perspektiv kan inte peta in nåt hinder i sig.

Varför säger du så? "Kan inte" - vad baserar du dina åsikter på? I din verklighet så kan ju en horisont endast existera på grund av en kurva?

Vad har du att jämföra med när du säger att det inte går?
Citera
2021-05-30, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför säger du så? "Kan inte" - vad baserar du dina åsikter på? I din verklighet så kan ju en horisont endast existera på grund av en kurva?

Vad har du att jämföra med när du säger att det inte går?

Enligt din idé finns det ju inget mellan Turning torso och ögat, endast en av perspektiv skapad horisont. Eller menar du att perspektiv skapar fast materia som kan vara i vägen?

Jag menar att (havs)horisonten är resultatet av att jorden är en sfär. Det går inte att se igenom jorden.

Det finns andra horisonter av olika landformer. Men de blir ointressanta när vi pratar jordens form.

Men seriöst, har du inte förstått den sfäriska jordens modell? Du vet inte vad du argumenterar emot? Och inte vad du argumenterar för heller. Du vet ju inte ens hur ditt ’perspektiv’ skapar horisont.
Senast redigerad av Clay Allison 2021-05-30 kl. 20:58.
Citera
2021-05-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Objekt t ex båtar på en platt yta skulle försvinna när dom blivit så små att vi därför inte kan urskilja dem. Däremot så skulle dom inte försvinna underifrån och upp som t ex bilderna på Torontos skyskrapor gör på bilderna från andra sidan sjön utan istället krympa ihop tills vi inte kan se dem längre.
Du hävdar tvärsäkert att perspektiv fungerar tvärtemot all forskning.

Vilken forskning inom hur perspektiv fungerar och hur det avgör vad vi ser omkring oss är det du syftar på?
Citera
2021-05-30, 20:55
Medlem
Citat:
En platt yta av begränsad storlek, då?
För en person av normallängd skulle horisonten då befinna sig 0,04° högre än vad som går mäta sig till att horisonten i verkligheten befinner sig. Dvs på 179.96° istället för verklighetens 179,92°
For someone around 5’6″ tall, if the Earth were perfectly flat the horizon would be about 0.04° higher
https://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/
Citera
2021-05-30, 21:10
Medlem
Citat:
Enligt din idé finns det ju inget mellan Turning torso och ögat, endast en av perspektiv skapad horisont. Eller menar du att perspektiv skapar fast materia som kan vara i vägen?

Jag menar att (havs)horisonten är resultatet av att jorden är en sfär. Det går inte att se igenom jorden.

Det finns andra horisonter av olika landformer. Men de blir ointressanta när vi pratar jordens form.

Men seriöst, har du inte förstått den sfäriska jordens modell? Du vet inte vad du argumenterar emot? Och inte vad du argumenterar för heller. Du vet ju inte ens hur ditt ’perspektiv’ skapar horisont.

Och jag menar att horisonten på havet beror på att perspektiv orsakar oss att inte kunna se längre än där den yttrar sig. Det syns rätt tydligt när man granskar fenomenet närmare att horisonten ej är någon fysisk plats som avgränsas av att en boll kurvar sig bort från betraktaren. Videon med båten som vi diskuterat tidigare är ju ett utmärkt exempel på detta: https://youtu.be/n7ZwE3uArfQ

Är jag verkligen helt kokobäng som föreslår att något annat än en kurva är i görningen?

Din sfäriska förklaringen till varför en båt försvinner botten först är inte särkilt svår att förstå. Nej, det går inte att se igenom jorden. En kurva är en hyggling förklaring till fenomenet, om man väljer att inte granska fenomenet närmare. Varför väljer du att inte granska fenomenet närmare?
Citera
2021-05-30, 21:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och jag menar att horisonten på havet beror på att perspektiv orsakar oss att inte kunna se längre än där den yttrar sig. Det syns rätt tydligt när man granskar fenomenet närmare att horisonten ej är någon fysisk plats som avgränsas av att en boll kurvar sig bort från betraktaren. Videon med båten som vi diskuterat tidigare är ju ett utmärkt exempel på detta: https://youtu.be/n7ZwE3uArfQ

Är jag verkligen helt kokobäng som föreslår att något annat än en kurva är i görningen?

Din sfäriska förklaringen till varför en båt försvinner botten först är inte särkilt svår att förstå. Nej, det går inte att se igenom jorden. En kurva är en hyggling förklaring till fenomenet, om man väljer att inte granska fenomenet närmare. Varför väljer du att inte granska fenomenet närmare?

Men för guds skull, du ser ju resten av Turning torso, som rimligen befinner sig på samma avstånd som byggnadens nederdel - som man alltså enligt dig befinner sig bortom ögats möjliga synfält.

Hur ska du lösa detta nu då?
Citera
2021-05-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
För en person av normallängd skulle horisonten då befinna sig 0,04° högre än vad som går mäta sig till att horisonten i verkligheten befinner sig. Dvs på 179.96° istället för verklighetens 179,92°
For someone around 5’6″ tall, if the Earth were perfectly flat the horizon would be about 0.04° higher
https://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/

Om vi säger såhär, hur stor skulle en platt jord behöva vara för att dina 179.92 grader ska ge sken av någonting annat än en sfärisk jord?

Är du också av åsikten att en horisont endast kan existera på grund av en kurvandes boll?
Citera
2021-05-30, 21:21
Medlem
Citat:
Men för guds skull, du ser ju resten av Turning torso, som rimligen befinner sig på samma avstånd som byggnadens nederdel - som man alltså enligt dig befinner sig bortom ögats möjliga synfält.

Hur ska du lösa detta nu då?

Jag ser vad som rimligtvis skulle synas på grund av sin höjd över marknivån.

Varför tycker du att det är något som behöver jag behöver "lösa"?

Du får gärna kommentera hur du tycks ignorera videos som går emot din idé av vad en horisont är. Berätta, varför du är emot att granska fenomenet närmare?
Citera
2021-05-30, 21:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Om du granskat det närmare så kan du väl redovisa hur din perspektivhorisont skulle uppstå och hur förklarar du avstånden t ex att avståndet runt längs med 45 grader syd är kortare än avståndet runt vid ekvatorn? På en platt skiva skulle det ju vara tvärtom. Det går ju inte att förklara med optiska fenomen.
Citera
2021-05-30, 21:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja du är ganska kokobäng, speciellt om du väger in allt annat som indikerar sfärisk jord.

Månförmörkelser
Tidszoner
Att vi navigerar efter kartor byggda på rund jord
Vittnesmål och foton av folk som varit ute i rymden
Stjärnbilder på norra respektive södra halvklotet.

Etc etc etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in