2021-05-30, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo så var det nog som du skriver. SD tänkte inte acceptera det straff han dömdes till, han ville inte i fängelse och ville inte leva med att förlora allt i sitt liv.

Med tanke på SD något aparta personlighet som skymtat fram under dessa år är det ju väldigt svårt att förutsäga hur en individ som SD ska reagera. Svårt att förutsäga hur någon människa överhuvudtaget ska reagerar på en sådan dom. SD spelade högt och föll hårt.

Det vi kanske alla ska vara tacksamma för - och främst ansvariga inom rättsväsendet som lät SD vara i frihet när domen kom - är nog att SD faktiskt bara fokuserade på sig själv när han valde dödligt våld. Jag utgår från att detta trots allt är ett självmord.

SD kunde gjort en ”falling down”, löpt amok och tagit många med sig. På det sätt LW drabbades är det uppenbart att SD hade mycket ilska och hat i sig, sannolikt även mot ännu fler personer idag.
Det är väldigt skönt att inte fler personer strök med vid SDs död. Alldeles särskilt om han hade tillgång till ett laddat vapen och en bil.

Ja, jag tror nog att alla tänker som du; att det är oerhört skönt att ingen mer kom till skada här.

Fysiskt vill säga.

Helt galna beslut som SD tagit under alla år och inget av detta hade behövt hända överhuvudtaget.

Om man tänker för vilken sketen grej all sorg och förtvivlan har skett.
Herregud, en otrohetsaffär...

En man som inte kunnat se vettiga lösningar på något, utan använt helt bisarra metoder.

RT, gaslighting, fortsatt otrohet, död för hela familjen eller ett barn med kolik, dödshot till Lena och hennes barn. Slutligen hemskt mord och självmord (förmodligen).
Citera
2021-05-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

De har yrkat på att han ska häktas i samband med dom.
Oavsett utfall.
Vart var polisen?
Det fanns ett yrkande på häktning.

Jag tror inte mina ögon när jag läser det här?!?Herre Gud
Citera
2021-05-30, 14:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst är det tragiskt alltihop. Mordet på Lena, de 3 efterföljande åren och all dålig stämning mellan människorna i SDs och Lenas bekantskapskrets. Allra värst lär det vara för de 5 inblandade barnen.
Den som var orsaken till allt detta från början till the bitter end var SD. Han tog inte sitt ansvar som make, pappa, medmänniska, arbetskamrat.
Han betedde sig fullständigt oansvarigt på de flesta sätt.
Allt detta kunde ha undvikits om han hade agerat som en normal person, men nu var han ju inte det... och allt slutade i en fruktansvärd katastrof. Ända in i döden straffade han andra när han tog bakdörren ut.

Du sammanfattar förmodligen det hela ganska bra med orden "inte tog sitt ansvar" för något.
Citera
2021-05-30, 14:40
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Varför ska han komma hem och öppna en pdf fil utan vidare?!
Det rimliga är att tvätta och duscha först innan hobby surfandet.
Han öppnade aldrig någon pdf, det gjordes automatiskt kl 00:00:00. Gör något vettigare av din tid, idiotier som dina har ältats nog i denna tråd.
Citera
2021-05-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Av någon anledning har Hd avförts från utredningen, är inte säker på varför om hon har alibi eller?
Scenariot är möjligt kanske men inte troligt då inga bevis eller spår pekar mot det.
Vi får väl se om Sds död klassas som självmord, fortfarande finns ju möjligheten att SOA tystade honom från att avslöja Hds roll.
Men jag tror att Sd avslöjade för Hd i efterhand att han gjorde det för hennes skull, för deras skull. Hd har ju städat, ljugit och hittat på allt möjligt sedan dess.
Golvbrunnarna var städade i Sds hus, inte hos Hd.
Jag har alltid trott att HD avfördes då de bevis som finns mot henne bygger på att SD också är GM. Man visste att man måste fälla SD innan man kan bevisa HDs inblandning.

Tycker även att rubriceringen ”ensam eller tillsammans med annan gärningsman” (citat taget fritt ur minnet) tyder på det.

Får se vad som händer framöver, jag är öppen för att HDs inblandning kan vara allt från skyddande av brottsling till medbrottsling.

JG lär med störsts sannolikhet åka dit för skyddande av brottsling/förstörande av bevismaterial.
Citera
2021-05-30, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Av någon anledning har Hd avförts från utredningen, är inte säker på varför om hon har alibi eller?
Scenariot är möjligt kanske men inte troligt då inga bevis eller spår pekar mot det.
Vi får väl se om Sds död klassas som självmord, fortfarande finns ju möjligheten att SOA tystade honom från att avslöja Hds roll.
Men jag tror att Sd avslöjade för Hd i efterhand att han gjorde det för hennes skull, för deras skull. Hd har ju städat, ljugit och hittat på allt möjligt sedan dess.
Golvbrunnarna var städade i Sds hus, inte hos Hd.

Jag hör dig och jag fattar hur du tänker.
Vi ligger ganska nära varandra ändå, för det enda som skiljer oss är i princip vem som höll i domkraftsskaftet. Stefan vet vad som hänt och Hanna vet vad som hänt. Men du tror inte att hon slog, fast det tror jag. I princip bara den detaljen som skiljer.
Självklart får vi tycka vad vi vill och jag har fullaste respekt för det, men i mina ögon är Hanna högst delaktig i mordet på Lena och hon sitter på motiven.
Till och med Jerry misstänkte ju Hanna.
Varför då.?
Jo, för han visste hur mycket Hanna hatade Lena.
Blir bara mer o mer tydligt ju mer jag tänker på det....
Citera
2021-05-30, 14:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ett erkännande kan de nog inte göra så mycket åt.
Om han däremot också anklagar andra för att ha varit delaktiga blir allt rätt problematiskt.

Jag tänkte mer om de skulle släppa en sådan uppgift till de anhöriga/media. För någon fup rörande SD:s död tror jag inte vi kommer att få se.
Citera
2021-05-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lite citat ur tidningarna:

Stefan Davidsson, 47, dömdes på fredagen till 18 års fängelse för mordet – men hittades död några minuter efter att domen meddelats. Expressen
/.../
Först släpptes domen från Hovrätten: Stefan Davidsson dömdes för mordet på Lena Wesström i Hjärsta i maj 2018.

Bara en stund senare, vid lunchtid på fredagen, hittades han död.
Nerikes Allehanda

/.../

Han är anträffad avliden. Omständigheter gör att vi inte kan avgöra om det är annan person som orsakat det. Aftonbladet.

JAG tolkar det inte som om han dog 11.18 - eller att läkare konstaterat honom avliden kl 11.18. Jag tolkar att han HITTATS DÖD, och att larmsamtalet kom 11.18. Klockslaget är verifierat.

Jag tror SD gick ut för att ensam lyssna på domen, sedan sköt sig direkt. Enligt plan. SOA sprang ut vid skottet och fann SD död.

Han hade mest troligen fattat det beslutet för ett antal månader sedan. De sägs att det svåra är att komma fram till att ta beslutet, tiden efter är snarast en märklig känsla av befrielse.
Citera
2021-05-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det är väl JG som suttit anhållen? Kanske nämnts i tråden redan dock.
Ser att du tidigare i tråden haft rätt i vissa saker, är du säker på att det är JG som var anhållen? Brukar även han husera i F*lketorp
Citera
2021-05-30, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det är väl JG som suttit anhållen? Kanske nämnts i tråden redan dock.

Ojdå.
Vet du detta.
Var JG med Stefan på Folketorp?
Spännande i så fall.
Citera
2021-05-30, 14:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så kan vi lekmän resonera som privatpersoner med intresse för och viss insikt i fallet. Men de som hade ansvar här är inga lekmän och kan absolut inte ursäkta sig med detta.

1) konstigt att de inte häktade honom sista rättegångsdagen eftersom domen i så gott som ALLA mål sätts så. Resterande två veckor är bara formalia.

2) med vad de hade på handen (hans labila beteende med filmen till ÅH osv) så borde det beslutats om att häkta honom åtminstone dagen innan domen blev offentlig

Har de resonerat på det sätt du beskriver så är det att anse som väldigt anmärkningsvärt och ovanligt.
Kling och Klang och clownerier.

Tråden var känd för åklagarna och polisen. Så även hans labila beteende - och för SDs egen säkerhet och även hans familjs så borde han plockats in.
Riskanalys hallå?

EDIT: Min taggiga ton är inte riktad mot dig nötis. Jag tycker bara det är frustrerande att se hur lätt detta kunnat undvikas och hur olyckligt det var att de frångick vad som ändå kan kallas praxis - att häkta den tilltalade när hen bedömts vara skyldig. För dom sätts faktiskt i regel sista rättegångsdagen. I undantagsfall samlas rätten och diskuterar några dagar efteråt men dom bestäms inte den dag den blir offentlig.
Och oavsett detta så borde han ha plockats in innan domen blev offentlig.

Nej, jag tar inte illa vid mig eftersom jag förstår att det är inte mig du vänder dig mot i din frustration.

Du har väl rätt i ditt resonerande också.

Det finns dock säkert många svar och flera frågor som inte finns svar på; dvs det har varrit många personer inblandade och ansvaret kan kanske kan falla på många, även om det är ett fåtal som bär det formella ansvaret?

Jag har tidigare idag lagt en viss fråga, börda på åklagarna, samtidigt som jag är säker på att de har diskuterat riskerna.

Jag tror att man har vägt för och emot, och inte kanske sett att självmord skulle kunna vara en så stor riskfaktor som det var. Det är ett stort ingripande i en persons liv att häkta någon, och vid en friande dom blir det något konstigt.

Jag tror dock att ÅH och kompani nästa gång tänker i andra banor. Man tar inga risker.

Smtidigt kan jag känna att det är inte personer utan psyiatrisk utbildning som ska behöva göra dessa bedömningar. Det borde finnas lagar och rutiner som styr hur sådan här tragisk situationer kan undvikas.

T ex är jag osäker på hur många mordfall ÅH har haft. Tidigare mål har (vad jag sett) varit inom vårdsektorn.

Vi är alla frustrerade och man vill gärna ha en eller flera syndabockar. Jag hoppas dock att det här leder till något positivt i slutänden. En ändring av något slag.

Rent krasst kan man väl tänka, att SD inte borde ha varit ensam med SOA. SOA borde det och det. Alla som lämnade ensam med SOA borde ha sett faran. Osv osv.

Men jag håller med dig också.
Som jag ser det vilar ansvaret i många plan, allt från lagar/rutiner till de ansvariga i rättsprocessen till de enskilda individerna runt SD.

Och inte minst SD själv förstås.
Citera
2021-05-30, 14:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Går det att få printscreens på detta?
Allt som är relevant finns här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in