2021-05-29, 22:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
C lever farligt för gruppen unga kvinnor i storstad är nog flyktiga; de kan snabbt byta parti.
Har inte C ökat?
Ja, inte mycket men lite. Vilket väl är lite anmärkningsvärt, eftersom det så ofta påstås att den som samarbetar med S tappar väljarstöd.

En förklaring skulle kunna vara att det inte är relevant då C inte har något samarbete utan bara är kravställare.
En invändning mot det i sin tur skulle vara att det verkar vara gott om folk som inte fattar skillnaden.
Whatever, C minskar inte iaf.

En annan tolkning skulle vara att du har helt fel och de har stabila väljare. (För egen del gör jag inte anspråk på att veta. Jag bara noterar vad mätdata visar).
2021-05-29, 23:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
V+SD+S är nog de som lättas kommer överens. Men S+SD+KD kan nog fungera ganska bra också.
Dock kommer den politik dom kommer överens om (i båda dessa fall) leda till negativ tillväxt. Och det kommer riva upp ganska mycket damm när alla skall skylla på någon annan. Och de skyldiga påstå att problemet är för lite av den politik som driver oss utför.

Men så kan det ju bli. Och då är det bara att flytta. För då är det nog bara utför som gäller.

Ja,

Problemet är dock att V än mindre än S skulle kunna tänka sig samarbete med SD varpå det alternativet idag är minst realistiskt av alla. Utöver det bör man från S sida se fördelar med endast ett annat mer dominant parti som SD. Detta förutsatt att mandatfördelningen blir snarlikt som i Demoskop där S har 26%, SD 20% och KD 5%. Man behöver då till störst del förhandla med SD medan man kan låta KD få igenom frågor som man ändå är överens med KD kring.

V landar i undersökningen kring 10% och skulle förmodligen ställa mer krav än KD och dessutom krav som skulle omöjliggöra att SD är med.

Att det här på forumet är så 100% självklart med M+SD+KD är något svårt att förstå. SD är trots allt folkhemsromantiker. Att det ändå är aktuellt är mest för att SD och M helt enkelt saknar andra alternativ.
2021-05-30, 00:13
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Därför brukar jag aldrig skriva vad jag vill eller tycker. Utan hålla mig till fakta. Och logik. Ytterst få vet vad jag tycker. Men jag är medveten om att du och många andra inte kan hålla isär fakta och tyckande.

Det är dock bara en liten del av det Regering och Riksdag måste hålla på med.

Man kommer behöva minska social expenditure och det kan inte SD gå med på, då deras väljare tvärtom vill FÅ MER.

Hittills har ingen klarat av att redogöra för vad massinvandring är. (Dvs ge en definition). Apropå det med fakta och verklighet. Folk i forumet använder begrepp de inte vet vad de betyder.

Jag har räknat på detta, med givna data, och lander på netto ca 0. Ur ett skatte- och budget perspektiv är det ett no issue. Antagligen därför partierna varit ointresserade i alla år.

Skulle man stryka bort alla bidrag till invandrare och svenskar så skulle en skattesänkning vara möjlig. Men det kommer ju inte att ske.

Stämmer inte. Faktafel. Den som svamlar är du. Inte jag.

Man kan sätta upp krav. Då skadar man snabbt tillväxten.
När Ericsson vill anställa folk och det skall sitta några genusvetare på MV och avgöra om de ska få göra det så kommer Ericsson tvingas lämna Sverige.
Folk på forumet verkar inte förstå hur lagar verkställs av myndigheter.

De enda som är kompetenta att avgöra är de anställande företagen.
Egentligen behöver man inte ha några regler, annat än att folk skall kunna försörja sig.

Se där. Där har du släppt verkligheten helt och hållet. Och bara irrar runt i en fantasivärld.
Finns exakt noll stöd för ditt påstående.

Nej, kommer inte frigöras något.
Istället kommer detta hämma tillväxten, så sjukvården får mindre.

Jag har ställt frågan flera ggr i forumet vad M och SD skall kunna komma överens om.
Lite grovt är det tomt på svar. Lite svammel svar på nivån "dom ska nog hitta något" har ju kommit.
Varför skall det gå så bra om forummedlemmarna i Politik-inrikes blir helt ställda.

Men det blir lite intressant att se hur det skall gå (om det nu blir en M/KD/SD-konstellation).
(Jag är inte helt negativ till det. V är ju lika tillväxthämmande som SD).

M kan inte föra S-politik en mandatperiod. Och SD kan inte gå med på M-politik för då åker dom ned till 4% eller så.

Det är en sak jag pekat på. M vill sänka skatten och minska social expenditure (vilket är nödvändigt för att sänka katten mer rejält). Och det blir omöjligt för SD för deras väljare sympatiserar med V och S här.
Grunden till M's politik säger SD nej till.

Vi såg problemen under Alliansens andra period. De var nästan bara en expeditionsministär. Alla förbättringar sa S och SD nej till. Varför skulle det gå bättre nu?

Lite lustigt att du plockar bort delar ur mitt inlägg när du svarar på det. Jag skrev att M kommer få sina skattesänkningar men inte på bekostnad av välfärden vilket SD kommer att se till MEN att det blir på bekostnad av massinvandringen som det blir ett slut på. Du ignorerar det som inte passar din massinvandringspolitk.

Då börjar du svamla om att SD har samma politik som S och V. Du stoppar huvudet i sanden när jag skrev att minus gällande massinvandring kommer ge M skattesänkningar. Sluta plocka ut saker som passar din agenda.

Nej SD är mitten ekonomiskt. De är ej emot vinster i välfärden likt V är. Bara där visar du din okunskap.

Du kan själv googla siffror. Massinvandring har pågått i flera decennier där mellan 50-100k invandrar årligen. En mindre stad som ska försörjas. Din älskling Annie lööf vill ju ha hit dom och låta skattebetalarna betala bostäder och uppehälle för dom och blunda för alla brott. Dör är V, MP och C helt överens.

Vadå nej? Moderaterna vill visst införa minimumlön för arbetskraftsinvandring. Du är så jäkla okunnig.

https://moderaterna.se/skarpta-krav-arbetskraftsinvandring

"Bara bevilja arbetstillstånd om lönen överstiger 31700kr i månaden"

"Införa krav på att arbetskraftsinvandrare ska kunna försörja de familjemedlemmar som följer med till Sverige"

Så enkelt var det att googla fakta men det orkar du inte. Det är slut på diskare och kebabtekniker som jobbar för 100kr/timmen.

Alliansen med Reinfeldt i spetsen som öste in sandapor så hela Sverige blev oigenkännligt. "Öppna era hjärtan" som Reinfeldt så innan han avgick. Du vill alltså fortsätta massinvandringen som Reinfeldt öppnande på vid gavel med hjälp av MP och bara ha råd med att bekosta det och inget annat.

Varför öppnar du inte en godhetsfond som heter #invandrarhjälp AB#. Där kan du och dina likasinnade betala in pengar så kan dessa betalas ut till invandrare som kommer hit och lever på bidrag. Så kan ni bekosta deras hyror och allting. Pengarna räcker förmodligen inte länge men då har ni möjligheten att vara goda. Varför har du inte redan gjort detta? Vad hindrar dig?
2021-05-30, 00:14
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag undrar det. Det är inte självklart bra att L blir kvar i Riksdagen för M och KD. Om L faller ut kan deras mandat istället delas på andra partier. S har nog en liknande fundering om MP. Men, framför allt känner nog många inom fr a M att L svikit för många gånger och är för opålitligt.

Ja jag tycker ju själv det. Sen finns det dom som säger att M:s vänsterfalang vill gärna ha med L. Ifall det räcker för att rädda L återstår att se.

Som SD-väljare så vill jag helst se L åka ut till varje pris nu. Jag tar hellre 4 år till med Löfven än ett år med en Kristersson-regering som är helt beroende av L:s stöd.

Samtidigt vill nog M kanske ha med L för att ha dem som alibi ifall det går åt skogen. Problemet då är att SD (i längden) inte kommer att tolerera det.

På samma sätt vill nog S ha med MP. För att de vill också ha en alibi. Problemet med elbristen, massinvandring, islamister, kriminalitet, bidragsbrott och feminism, ja allt kan egentligen skyllas på MP. Men i själva verket är det ju Sossarna som bestämmer. När de verkligen vill kan de sätta ner foten och köra över MP. De har visat det flera gånger.
2021-05-30, 07:11
Medlem
snigel1s avatar
Exit miljömupparna är ju en våt dröm. Får gärna åtföljas av folkpartiklarna. Herregud tänk att man röstat på det partiet en gång i tiden. Vem som sen tar vem är svåröverskådligt. Viktigast torde vara att hålla undan pedofilpartiet från den minsta form av makt.

Hunger efter att regera trumfar allt. Sossarna har bevisligen det. Milhouse ter sig mest som en kastrerad konfirmand, nöjd med att partistödet kommer in i kassan.

Frågan är om S + SD kunde bli ett alternativ. Visst, ett flera mil tjockt lager av beröringsångest måste hanteras. Löfven & Co har ju lyckats slingra sig ur hur många skandaler som helst med hedern - läs makten - i behåll. Så varför inte?
2021-05-30, 12:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja jag tycker ju själv det. Sen finns det dom som säger att M:s vänsterfalang vill gärna ha med L. Ifall det räcker för att rädda L återstår att se.

Som SD-väljare så vill jag helst se L åka ut till varje pris nu. Jag tar hellre 4 år till med Löfven än ett år med en Kristersson-regering som är helt beroende av L:s stöd.

Samtidigt vill nog M kanske ha med L för att ha dem som alibi ifall det går åt skogen. Problemet då är att SD (i längden) inte kommer att tolerera det.

På samma sätt vill nog S ha med MP. För att de vill också ha en alibi. Problemet med elbristen, massinvandring, islamister, kriminalitet, bidragsbrott och feminism, ja allt kan egentligen skyllas på MP. Men i själva verket är det ju Sossarna som bestämmer. När de verkligen vill kan de sätta ner foten och köra över MP. De har visat det flera gånger.

Ett av många problem med L är att de är notoriskt opålitliga. SD kanske kan umgås med Nyamko Sabuni, men ett tu tre så byter man partiledare och då kan det istället vara en Birgitta Ohlson eller Erik Ullenpall. Då kan ett regeringssamarbete lätt bli inbördeskrig och stärka S-sidan. Kanske är L:s viktigaste bidrag till en högerregering (nåja) att lämna Riksdagen.
2021-05-30, 13:40
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ett av många problem med L är att de är notoriskt opålitliga. SD kanske kan umgås med Nyamko Sabuni, men ett tu tre så byter man partiledare och då kan det istället vara en Birgitta Ohlson eller Erik Ullenpall. Då kan ett regeringssamarbete lätt bli inbördeskrig och stärka S-sidan. Kanske är L:s viktigaste bidrag till en högerregering (nåja) att lämna Riksdagen.

Precis så är det.

Vissa mätningar visar tydligt att högern kan vinna valet helt utan L. Men alla L-anhängare påpekar ju då alla andra mätningar som visar att högern måste stödrösta på L för att de ska kunna vinna valet.

Som sagt, jag förlorar hellre valet än att få en regering som är helt beroende av L.
2021-05-30, 16:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Precis så är det.

Vissa mätningar visar tydligt att högern kan vinna valet helt utan L. Men alla L-anhängare påpekar ju då alla andra mätningar som visar att högern måste stödrösta på L för att de ska kunna vinna valet.

Som sagt, jag förlorar hellre valet än att få en regering som är helt beroende av L.

Sedan L:s omvändelse under galgen nu under våren, så förefaller man inte ha erhållit något extra stöd i opinionen. Det kan förstås ändras närmare valet, men det ser i alla händelser trögt ut. Det är heller inte helt enkelt att se vilket politiskt perspektiv som försvinner om L åker ut, vilket jag tror även väljarna märker. Borgerlig stollevänster representeras redan av C och skolfrågan har L redan misslyckats med.
2021-05-30, 16:56
Medlem
Om man ogillar invandring röstar man SD.
Om man ogillar skatter röstar man på M.
Om man gillar välfärd och är pragmatiskt så röstar man på sossarna.
Om man gillar välfärd och idealistisk så röster man på vänstern.
Om man är hatar SD så röstar man på Centern.
Om man tycker miljö är den viktigaste frågan så röstar man på MP.
Om man är kristen eller rädd att hamna på hemmet så röstar man på KD.

Men varför skulle man rösta på Liberalerna? De är ju inte ens liberala.
Senast redigerad av Gamer007 2021-05-30 kl. 17:21.
2021-05-30, 18:43
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamer007

Folkpartiklarna: Sveriges onödigaste parti.
2021-05-30, 19:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sedan L:s omvändelse under galgen nu under våren, så förefaller man inte ha erhållit något extra stöd i opinionen. Det kan förstås ändras närmare valet, men det ser i alla händelser trögt ut. Det är heller inte helt enkelt att se vilket politiskt perspektiv som försvinner om L åker ut, vilket jag tror även väljarna märker. Borgerlig stollevänster representeras redan av C och skolfrågan har L redan misslyckats med.
Citat:
Ursprungligen postat av Gamer007

Om man vill gå med i NATO, och vill att EU blir en stat med effekten att Sverige upphör som självständig stat. Rösta L. Och viktigast av allt; om man struntar i vilken regering vi får rösta L, för det är helt slumpmässigt vilken statsminister de kommer rösta på.
2021-05-30, 22:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om man vill gå med i NATO, och vill att EU blir en stat med effekten att Sverige upphör som självständig stat. Rösta L. Och viktigast av allt; om man struntar i vilken regering vi får rösta L, för det är helt slumpmässigt vilken statsminister de kommer rösta på.

Möjligen så, men det är svårt att både marknadsföra sig mot väljarna och påstå att man tillför något i ett regeringssamarbete. L har blivit litet av en fyrkantig kloss där det finns runda eller trekantiga hål passa in i. Men, det är nog ändå till det bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in