2021-05-29, 09:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja 45,7 % men det vänsterliberala blocket ökar inte för att L åker ut; i mandatfördelningen räknas de bort liksom "övriga". Så det är inte 45,7 kontra 54,3 utan kontra 49,8. Så 2,1 % behöver bara byta block.

Personligen fördrar jag att L åker ur, gärna MP också.

Om L blir kvar och blir vågmästare är de bara till problem för de konservativa, bättre att de åker ut. Miljöpartiet är givetvis drömmen att bli av med då blir det förändringar på riktigt.
2021-05-29, 09:32
Medlem
Vänstersidan kommer med största sannolikhet att vinna nästa val.

Förmodligen så åker Liberalena ut. Då kommer C+M+KD bli mindre än 50% så vänstern vinner.

Eller så kommer L och SD ingå i samma regersunderlag. Vilket betyder att regeringen kommer att falla samman i interna strider.
2021-05-29, 11:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Ipsos-Heltal 28 Maj (28 April)

S 26,0 (26,0) 95 mandat
MP 4,0 (4,0) 15 mandat
C 9.0 (9,0) 33 mandat
L 3,0 (3.0) 0 mandat

V 10,0 (10,0) 36 mandat
SD 20,0 (19,0) 73 mandat

M 22,0 (22,0) 80 mandat
KD 5,0 (5,0) 18 mandat

https://statistiskopinion.se/

S MP C L V 178 (S MP C 142 mandat)
M KD SD 171

https://statistiskopinion.se/2021/05/28/dn-ipsos-heltal-maj/

Sentio bör väl också komma nu i dagarna?
.
Intressant, kanske kommer L nu att få stödröster från SD för att komma över fyra procent så att führklövern kan regera?
2021-05-29, 16:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Ipsos-Heltal 28 Maj (28 April)

S 26,0 (26,0) 95 mandat
MP 4,0 (4,0) 15 mandat
C 9.0 (9,0) 33 mandat
L 3,0 (3.0) 0 mandat

V 10,0 (10,0) 36 mandat
SD 20,0 (19,0) 73 mandat

M 22,0 (22,0) 80 mandat
KD 5,0 (5,0) 18 mandat

https://statistiskopinion.se/

S MP C L V 178 (S MP C 142 mandat)
M KD SD 171

https://statistiskopinion.se/2021/05/28/dn-ipsos-heltal-maj/

Sentio bör väl också komma nu i dagarna?
.

Konstellationen S+SD+KD fortsätter vara det alternativ som egentligen är mest rationellt då det skulle skapa minst friktion i alla sakfrågor exkl det rent mediala tramset kring migrationspolitiken.

En fördel för S vore att man skulle desarmera SD vid detta alternativ och givetvis göra sig av med alla extremister bland småpartierna som hela tiden gör det svårt att driva igenom saker.

Roligast av allt skulle dock vara att man kapade inflytande helt för MP, C, V och L.
2021-05-29, 16:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Där blir den givna frågan hur C ställer sig till det.
Blir kul att höra deras slingrande.
??
Det var väl ett klart och tydligt nej. Som knappast kan missförstås.
2021-05-29, 16:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Konstellationen S+SD+KD fortsätter vara det alternativ som egentligen är mest rationellt då det skulle skapa minst friktion i alla sakfrågor exkl det rent mediala tramset kring migrationspolitiken.

En fördel för S vore att man skulle desarmera SD vid detta alternativ och givetvis göra sig av med alla extremister bland småpartierna som hela tiden gör det svårt att driva igenom saker.

Roligast av allt skulle dock vara att man kapade inflytande helt för MP, C, V och L.
V+SD+S är nog de som lättas kommer överens. Men S+SD+KD kan nog fungera ganska bra också.
Dock kommer den politik dom kommer överens om (i båda dessa fall) leda till negativ tillväxt. Och det kommer riva upp ganska mycket damm när alla skall skylla på någon annan. Och de skyldiga påstå att problemet är för lite av den politik som driver oss utför.

Men så kan det ju bli. Och då är det bara att flytta. För då är det nog bara utför som gäller.
2021-05-29, 18:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kvartals opinionspodd, med Demoskop, för maj konstaterar en del intressanta frågor både när det gäller partisympatier och sakfrågorsympatier.
Mest uppseendeväckande är att C går framåt, och att deras väljare har gått till vänster. Det enda positiva jag kan se i det är att C kanske kan ta så mycket väljare från MP att de åker ut.
Här kan man lyssna på det intressanta samtalet: https://kvartal.se/artiklar/podd-opinionen-just-nu-2/
Här kan man läsa Kvartals analys av läget: https://kvartal.se/artiklar/opinionen-just-nu-centervaljarna-har-gatt-till-vanster/
Henrik Höjers redogörelse är intressant, inte minst hans långsiktiga analys av opinionen över en tioårsperiod.

Intressant hur S gått stadigt nedåt. C lever farligt för gruppen unga kvinnor i storstad är nog flyktiga; de kan snabbt byta parti.

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jimmie Åkesson (SD) uppger att ju fler som röstar på SD, ju mer inflytande kommer partiet få i det konservativa blocket. Finns aningar att Kristersson (M) egentligen inte klarar av att vara ledare?

Han misslyckades ju med regeringsförhandlingarna efter valet 20018.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Intressant, kanske kommer L nu att få stödröster från SD för att komma över fyra procent så att führklövern kan regera?

Nej SD-are kommer aldrig stödrösta på L. Men kanske på KD. L kan få stödröster från M istället.
2021-05-29, 19:42
Moderator
Strix m/94s avatar
[quote=HejaFinland|76059615]Intressant hur S gått stadigt nedåt. C lever farligt för gruppen unga kvinnor i storstad är nog flyktiga; de kan snabbt byta parti.

Ja, det är en för Sverige helt avgörande förändring att S minskat, och för demokratin vore det bra om S någon gång blir näst störst.

En väljargrupp som kännetecknas av att vara "unga" har den uppenbara nackdelen att ungdom går över, och då kan mera ansvarsfulla alternativ bli intressantare, och C behöver därmed ständigt förnya sin väljarkader, vilket inte är så lätt. Inget parti är en ungdomsmagnet för evigt. Trender skiftar, ibland snabbt

Citat:
Nej SD-are kommer aldrig stödrösta på L. Men kanske på KD. L kan få stödröster från M istället.

Jag undrar det. Det är inte självklart bra att L blir kvar i Riksdagen för M och KD. Om L faller ut kan deras mandat istället delas på andra partier. S har nog en liknande fundering om MP. Men, framför allt känner nog många inom fr a M att L svikit för många gånger och är för opålitligt.
2021-05-29, 20:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är en för Sverige helt avgörande förändring att S minskat, och för demokratin vore det bra om S någon gång blir näst störst. En väljargrupp som kännetecknas av att vara "unga" har den uppenbara nackdelen att ungdom går över, och då kan mera ansvarsfulla alternativ bli intressantare, och C behöver därmed ständigt förnya sin väljarkader, vilket inte är så lätt. Inget parti är en ungdomsmagnet för evigt. Trender skiftar, ibland snabbt

Jag undrar det. Det är inte självklart bra att L blir kvar i Riksdagen för M och KD. Om L faller ut kan deras mandat istället delas på andra partier. S har nog en liknande fundering om MP. Men, framför allt känner nog många inom fr a M att L svikit för många gånger och är för opålitligt.

Jag hoppas det men det kan finnas liberala moderater som vill ha kvar L som en liberal motvikt mot SD.
2021-05-29, 20:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas det men det kan finnas liberala moderater som vill ha kvar L som en liberal motvikt mot SD.

Kanske, men vi får hoppas att de är få och att man inser att man får själv vara den motvikten om man anser att den behövs.
2021-05-29, 20:55
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
V+SD+S är nog de som lättas kommer överens. Men S+SD+KD kan nog fungera ganska bra också.
Dock kommer den politik dom kommer överens om (i båda dessa fall) leda till negativ tillväxt. Och det kommer riva upp ganska mycket damm när alla skall skylla på någon annan. Och de skyldiga påstå att problemet är för lite av den politik som driver oss utför.

Men så kan det ju bli. Och då är det bara att flytta. För då är det nog bara utför som gäller.

Det är en stor skillnad på vad du vill och vad som är verklighet. M, SD, KD vid en majoritet är absolut det block som kommer att komma överens helt gällande migration och klimatpolitik, brott & straff. Alla tre vill bygga ut kärnkraften vilket är billigast på sikt och mest miljövänligt än att köpa smutsig el från kolkraftverk utomlands. Migrationen så ligger M och SD varenda väldigt nära. Och brott och & straffbhelt överens.

M får sina resurser till skattesänkningar av inkomst, även skattsänkningar till små och medelstora företag vilket både M och SD vill är helt överens om. Alla dessa pengar till detta frigörs när massinvandringen upphör. M har själva sagt att vi ska ha en arbetskraftsinvandring men att minimumlön ska vara runt 35K alltså välutbildade. Inga pizzabagare. Detta går såklart SD med på.

Då får vi hit produktiva människor som jobbar bristyrken. Inte dina älskade somalier, afghaner och annat smutsfolk som bara kommer hit och lever på välfärden. Det är centerpartiets politik som du runkar till.

Och det frigörs också massa pengar till sjukvården och pensionärer vilket ligger varmt om hjärtat för både KD och SD.

Säg mig vad är det som inte kommer fungera? Verkar mest vara fantasier och desinformation du kör med hela tiden. Fakta är att dessa tre partier tycker samma i flera frågor och är nära varandra i andra frågor.

M kommer få sina skattesänkningar men inte på bekostnad av sämre välfärd det kommer SD se till. Utan på bekostnad av stoppad massinvandring som frigör kapital. Det är win win för både SD och M väljare.
2021-05-29, 21:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det är en stor skillnad på vad du vill och vad som är verklighet.
Därför brukar jag aldrig skriva vad jag vill eller tycker. Utan hålla mig till fakta. Och logik. Ytterst få vet vad jag tycker. Men jag är medveten om att du och många andra inte kan hålla isär fakta och tyckande.

Citat:
M, SD, KD vid en majoritet är absolut det block som kommer att komma överens helt gällande migration och klimatpolitik, brott & straff.
Det är dock bara en liten del av det Regering och Riksdag måste hålla på med.

Citat:
M får sina resurser till skattesänkningar av inkomst, även skattsänkningar till små och medelstora företag vilket både M och SD vill är helt överens om.
Man kommer behöva minska social expenditure och det kan inte SD gå med på, då deras väljare tvärtom vill FÅ MER.

Citat:
Alla dessa pengar till detta frigörs när massinvandringen upphör.
Hittills har ingen klarat av att redogöra för vad massinvandring är. (Dvs ge en definition). Apropå det med fakta och verklighet. Folk i forumet använder begrepp de inte vet vad de betyder.

Jag har räknat på detta, med givna data, och lander på netto ca 0. Ur ett skatte- och budget perspektiv är det ett no issue. Antagligen därför partierna varit ointresserade i alla år.

Skulle man stryka bort alla bidrag till invandrare och svenskar så skulle en skattesänkning vara möjlig. Men det kommer ju inte att ske.

Citat:
M har själva sagt att vi ska ha en arbetskraftsinvandring men att minimumlön ska vara runt 35K alltså välutbildade. Inga pizzabagare. Detta går såklart SD med på.
Stämmer inte. Faktafel. Den som svamlar är du. Inte jag.

Citat:
Då får vi hit produktiva människor som jobbar bristyrken.
Man kan sätta upp krav. Då skadar man snabbt tillväxten.
När Ericsson vill anställa folk och det skall sitta några genusvetare på MV och avgöra om de ska få göra det så kommer Ericsson tvingas lämna Sverige.
Folk på forumet verkar inte förstå hur lagar verkställs av myndigheter.

De enda som är kompetenta att avgöra är de anställande företagen.
Egentligen behöver man inte ha några regler, annat än att folk skall kunna försörja sig.

Citat:
Inte dina älskade somalier, afghaner och annat smutsfolk som bara kommer hit och lever på välfärden. Det är centerpartiets politik som du runkar till.
Se där. Där har du släppt verkligheten helt och hållet. Och bara irrar runt i en fantasivärld.
Finns exakt noll stöd för ditt påstående.

Citat:
Och det frigörs också massa pengar till sjukvården och pensionärer vilket ligger varmt om hjärtat för både KD och SD.
Nej, kommer inte frigöras något.
Istället kommer detta hämma tillväxten, så sjukvården får mindre.

Citat:
Säg mig vad är det som inte kommer fungera?
Jag har ställt frågan flera ggr i forumet vad M och SD skall kunna komma överens om.
Lite grovt är det tomt på svar. Lite svammel svar på nivån "dom ska nog hitta något" har ju kommit.
Varför skall det gå så bra om forummedlemmarna i Politik-inrikes blir helt ställda.

Men det blir lite intressant att se hur det skall gå (om det nu blir en M/KD/SD-konstellation).
(Jag är inte helt negativ till det. V är ju lika tillväxthämmande som SD).

M kan inte föra S-politik en mandatperiod. Och SD kan inte gå med på M-politik för då åker dom ned till 4% eller så.

Citat:
M kommer få sina skattesänkningar men inte på bekostnad av sämre välfärd det kommer SD se till.
Det är en sak jag pekat på. M vill sänka skatten och minska social expenditure (vilket är nödvändigt för att sänka katten mer rejält). Och det blir omöjligt för SD för deras väljare sympatiserar med V och S här.
Grunden till M's politik säger SD nej till.

Vi såg problemen under Alliansens andra period. De var nästan bara en expeditionsministär. Alla förbättringar sa S och SD nej till. Varför skulle det gå bättre nu?
Senast redigerad av liksom-fb 2021-05-29 kl. 22:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in