Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Förklara lite för mig då, hur kan vi vara så säkra på att horisonten är något som orsakas av en kurvande boll och inte en begränsning av hur långt vi kan se rent perspektivmässigt, typ hur mycket avstånd ögat kan "ta in" innan det begränsas av en horisont?
Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?
Det har jag aldrig förstått.
Många skäl till det, här är några:
Vi får samma resultat från t.ex radar och fotografier, vi vet altså att det inte har att göra med "ögat".
Vi ser de övre delarna av föremålet trots att det ligger bortom horisonten.
Vi ser mer av objektet ju högre vi befinner oss.
Mätningar visar att det finns en kurva.
Vi vet av tusen andra skäl att jorden är en sfär och att det finns en kurva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?
Märklig fråga eftersom perspektiv inte kan förklara våra observationer. Du och andra plattjordare tillskriver perspektiv egenskaper som inte stämmer överens med vad perspektiv är för oss andra. För att kunna svara på din fråga måste du först förklara vad du tror perspektiv är och hur perspektiv kan göra så att de nedre delarna av ett objekt ser ut att ligga under horisonten.
Perspektiv gör så att objekt ser mindre ut. Perspektiv kan inte dölja delar av ett objekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Det har jag aldrig förstått.
Du får nog lära dig att leva med att du förstår lite mindre.