2021-05-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Förklara lite för mig då, hur kan vi vara så säkra på att horisonten är något som orsakas av en kurvande boll och inte en begränsning av hur långt vi kan se rent perspektivmässigt, typ hur mycket avstånd ögat kan "ta in" innan det begränsas av en horisont?

Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?

Det har jag aldrig förstått.

Många skäl till det, här är några:
Vi får samma resultat från t.ex radar och fotografier, vi vet altså att det inte har att göra med "ögat".
Vi ser de övre delarna av föremålet trots att det ligger bortom horisonten.
Vi ser mer av objektet ju högre vi befinner oss.
Mätningar visar att det finns en kurva.
Vi vet av tusen andra skäl att jorden är en sfär och att det finns en kurva.

Citat:
Vilken vetenskaplig metod har använts för att vi ska ignorera något så grundläggande som perspektiv i hur långt bort vi kan se?

Märklig fråga eftersom perspektiv inte kan förklara våra observationer. Du och andra plattjordare tillskriver perspektiv egenskaper som inte stämmer överens med vad perspektiv är för oss andra. För att kunna svara på din fråga måste du först förklara vad du tror perspektiv är och hur perspektiv kan göra så att de nedre delarna av ett objekt ser ut att ligga under horisonten.

Perspektiv gör så att objekt ser mindre ut. Perspektiv kan inte dölja delar av ett objekt.

Citat:
Det har jag aldrig förstått.

Du får nog lära dig att leva med att du förstår lite mindre.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-05-30 kl. 11:46.
Citera
2021-05-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Många skäl till det, här är några:
Vi får samma resultat från t.ex radar och fotografier, vi vet altså att det inte har att göra med "ögat".
Vi ser de övre delarna av föremålet trots att det ligger bortom horisonten.
Vi ser mer av objektet ju högre vi befinner oss.
Mätningar visar att det finns en kurva.
Vi vet av tusen andra skäl att jorden är en sfär och att det finns en kurva.

Märklig fråga eftersom perspektiv inte kan förklara våra observationer. Du och andra plattjordare tillskriver perspektiv egenskaper som inte stämmer överens med vad perspektiv är för oss andra. För att kunna svara på din fråga måste du först förklara vad du tror perspektiv är och hur perspektiv kan göra så att de nedre delarna av ett objekt ser ut att ligga under horisonten.

Perspektiv gör så att objekt ser mindre ut. Perspektiv kan inte dölja delar av ett objekt.

Du får nog lära dig att leva med att du förstår lite mindre.

Jag tror perspektiv kan orsaka en horisont utan att vi involverar en kurva. Håller du med om den idén, eller är en horisont alltid orsakat av en kurvande boll?
Citera
2021-05-30, 12:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror perspektiv kan orsaka en horisont utan att vi involverar en kurva. Håller du med om den idén, eller är en horisont alltid orsakat av en kurvande boll?

Det är ju helt bisarrt. Som sagt, du tillskriver perspektiv egenskaper som vi andra inte kan se.

Hur skulle perspektiv skapa en horisont som döljer sikten???
Citera
2021-05-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju helt bisarrt. Som sagt, du tillskriver perspektiv egenskaper som vi andra inte kan se.

Hur skulle perspektiv skapa en horisont som döljer sikten???

En horisont döljer väl sikten oavsett vad som orsakar horisonten, eller?

Vad händer med en platt yta som får fortsätta ett oändligt antal mil, om inte att en horisont bildas på grund av perspektiv? Hur menar du att det skulle se ut istället?
Citera
2021-05-30, 13:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En horisont döljer väl sikten oavsett vad som orsakar horisonten, eller?

Vad händer med en platt yta som får fortsätta ett oändligt antal mil, om inte att en horisont bildas på grund av perspektiv? Hur menar du att det skulle se ut istället?

Om det var fri sikt skulle det allting på marken bli mindre ju längre bort de var. På ett tillräckligt avstånd skulle de vara så små att de inte gick att se. Om man då använda en kikare skulle man kunna se föremål längre bort.

Det är ju hypotetiskt eftersom det inte existerar en sådan oändlig platt yta. Däremot kan vi se exempelvis månen, som ju befinner sig mycket längre bort än något jorden, så det är bevisligen möjligt att se på stora avstånd utan att perspektivet skapar någpn horisont.
Citera
2021-05-30, 13:18
Medlem
Citat:

Nej det är verkligen inte vad perspektiv är. Perspektiv kan inte hindra en siktlinje och perspektiv kan inte dölja nedre delarna av ett objekt. Perspektiv kan inte förklara våra observationer.

Du har en helt egen påhittad definition av "perspektiv" som strider mot den gängse. Och det märkliga är att du inte ens kan förklara vad du tror perspektiv är.
Citera
2021-05-30, 13:24
Medlem
Citat:
Om det var fri sikt skulle det allting på marken bli mindre ju längre bort de var. På ett tillräckligt avstånd skulle de vara så små att de inte gick att se. Om man då använda en kikare skulle man kunna se föremål längre bort.

Det är ju hypotetiskt eftersom det inte existerar en sådan oändlig platt yta. Däremot kan vi se exempelvis månen, som ju befinner sig mycket längre bort än något jorden, så det är bevisligen möjligt att se på stora avstånd utan att perspektivet skapar någpn horisont.

Dum liknelse med månen. Jag ser ingen platt yta som skulle ge upphov till en horisont i det exemplet.

Du menar alltså på att en horisont inte kan skapas på grund av perspektiv över en teoretiskt oändlig platt yta?
Citera
2021-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är verkligen inte vad perspektiv är. Perspektiv kan inte hindra en siktlinje och perspektiv kan inte dölja nedre delarna av ett objekt. Perspektiv kan inte förklara våra observationer.

Du har en helt egen påhittad definition av "perspektiv" som strider mot den gängse. Och det märkliga är att du inte ens kan förklara vad du tror perspektiv är.

Jag tror perspektiv är något som över en teoretisk oändlig platt yta, skulle skapa en horisont. Om du inte håller med mig där, så får du gärna förklara varför.
Citera
2021-05-30, 13:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tror perspektiv är något som över en teoretisk oändlig platt yta, skulle skapa en horisont. Om du inte håller med mig där, så får du gärna förklara varför.
Vad du tror är ganska ointressant om du inte kan visa något som stödjer din hypotes.
Citera
2021-05-30, 13:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Dum liknelse med månen. Jag ser ingen platt yta som skulle ge upphov till en horisont i det exemplet.

Du menar alltså på att en horisont inte kan skapas på grund av perspektiv över en teoretiskt oändlig platt yta?

Vadå ’du menar’? Det är självklart att perspektiv inte skapar horisonter eller något annat som skymmer sikten.

Hur skulle det gå till? Hur uppstår detta av perspektivet skapade sikthindret?

Och varför kan man se förbi det om man går upp i ett torn och tittar?
Citera
2021-05-30, 13:49
Medlem
Citat:
Vadå ’du menar’? Det är självklart att perspektiv inte skapar horisonter eller något annat som skymmer sikten.

Hur skulle det gå till? Hur uppstår detta av perspektivet skapade sikthindret?

Och varför kan man se förbi det om man går upp i ett torn och tittar?

Om du går upp i ett torn och tittar så tillåter ju ditt nya perspektiv att se mer mark/vatten innan en ny horisont bildas. Det är väl inte så svårt att förstå?

Varför är det självklart att perspektiv över en oändlig platt yta inte skulle ge upphov till en horisont?
Citera
2021-05-30, 13:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Om du går upp i ett torn och tittar så tillåter ju ditt nya perspektiv att se mer mark/vatten innan en ny horisont bildas. Det är väl inte så svårt att förstå?
Vad tror du att det beror på? Kan det möjligen ha något att göra med att jorden är en sfär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in