2021-05-30, 10:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Du skriver ju själv vad det är du anser Ebba blivit utsatt för (mitt fetade), nämligen förtal.....eller har Ebba gjort nåt förfärligt så man med fog kan anse henne uthängd Du kan inte både äta o ha kakan

Nej jag blir förtalad om någon beskyller mig för något som inte är sant - omöjligtvis uthängd

Det är ju sant det Ebba säger om honom, nämligen att han är dömd för sexualbrott.

Så du anser också att Binninge inte blivit förtalad?
En icke diskussion som bygger på att i Sverige kan man förtala någon genom att säga sanningen.

För som du själv skriver:
”Nej jag blir förtalad om någon beskyller mig för något som inte är sant - omöjligtvis uthängd
Det är ju sant det Ebba säger om honom, nämligen att han är dömd för sexualbrott.”
2021-05-30, 11:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Så du brukar raljera över oskyldiga och tycker att de är ansvariga för kostnaderna för rättsväsendet?

Skall de också hållas ansvariga för brottslighet som sker medan de förhörs?

En svensk rättsprincip är att man är oskyldig tills att man är dömd. Efter att man är dömd så är man en brottsling.

Märker att många försöker att vända denna principen då det passar deras politiska agenda.

Den enda som är dömd brottsling är Binninge, ett kallt konstaterande.
2021-05-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Jo. Det är precis vad hon har gjort. Det var hon - ingen annan - som skrev ett helt onödigt inlägg på Facebook. Oavsett hur utredningen slutar är det hon som orsakat att den inletts. Hon borde verkligen veta bättre.

Inletts?
Alla inblandade i pensionatstantens facebook skrev lååångt innan om hur att göra Ebba mör.JB har dessutom ett horn i sidan till KD sen tidigare. Anledning till att de la sig i och tjatade på stackars Esb var att pensionatstanten brukade ärva äldre barnlösa män och Esbs hus låg i anslutning till hennes fastighet.
2021-05-30, 11:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Så du anser också att Binninge inte blivit förtalad?
En icke diskussion som bygger på att i Sverige kan man förtala någon genom att säga sanningen.

För som du själv skriver:
”Nej jag blir förtalad om någon beskyller mig för något som inte är sant - omöjligtvis uthängd
Det är ju sant det Ebba säger om honom, nämligen att han är dömd för sexualbrott.”
Vad jag i detta fall anser är irrelevant. Det är vad Svea Rikes lag säger som avgör saken.
2021-05-30, 11:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Vad jag i detta fall anser är irrelevant. Det är vad Svea Rikes lag säger som avgör saken.

Rysk lag säger inte heller att man skall förfölja politiska motståndare, politiskt aktiva åklagare tolkar ändå lagen så att den går emot politiskt opposition även om det går emot det allmänna rättsmedvetandet.
Vi är på väg åt samma håll i Sverige.
Karl Hedin, Aron Flam och nu Ebba.
2021-05-30, 11:24
Medlem
Citat:
Du kan mycket väl bli fälld även om det du säger är sant enligt lagen.

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

[S2]Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar
2021-05-30, 11:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du kan mycket väl bli fälld även om det du säger är sant enligt lagen.

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

[S2]Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar
Javisst, helt korrekt, och det är därför Ebba nu delgivits brottsmisstanke avseende grovt förtal genom sitt obetänksamma inlägg i sin offentliga Facebook
2021-05-30, 11:32
Medlem
Citat:
Javisst, helt korrekt, och det är därför Ebba nu delgivits brottsmisstanke avseende grovt förtal genom sitt obetänksamma inlägg i sin offentliga Facebook
Ja och det de funderar på nu är om följande del av andra satsen är tillämplig.

”eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken,”

Är så fallet, så faller åtalet.
2021-05-30, 11:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det är väl inte att bli uthängd om det är lögner! Det bör väl du fatta som är både nöt och korkbefriad. Nå var har hon angett att Binninge sedan länge har planerat att hänga ut henne och att det var därför hon skrev som hon gjorde på sin Facebook och som hon nu delgivits brottsmisstanke rörande grovt förtal för? Du kan ju inte bara hävda saker å ting å sen inte kunna verifiera med källhänvisning det du i skrift påstår, eller är också det en självklarhet att förstå - eller läser du Ebbas tankar

Jösses, blir man omskriven i expressen som förförerska och lögnerska, så är man uthängd, oavsett om uthängningen är sann eller inte. Man kan hänga ut torr tvätt också. Men visst, jag förstår att du är alldeles för korkad för att ens tänka tanken och inse det alldeles själv. Du verkar alldeles för korkad för att inse någonting alldeles själv.
2021-05-30, 11:41
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja och det de funderar på nu är om följande del av andra satsen är tillämplig.

”eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken,”

Är så fallet, så faller åtalet.
....är ju väldigt svårt att se att det skulle finnas en för ärendet relevant anledning för hennes offentliga upplysning om JB:s nu 17 år gamla dom - avsikten var enbart att misskreditera. Det är väl stört omöjligt att finna en enda person som tycker det var försvarligt även fast hon fått tag i en advokat
2021-05-30, 11:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Binninges värderingsinstitut intygade i själva verket att huset var värt maximalt 700.000:- mer än köpesumman. Men denna värdering gjordes en tid efter affären när fastighetsmarknaden rent generellt stigit motsvarande.

INte ens det gjorde de faktiskt. De intygade att huset var värt ungefär lika mycket som Notar hade värderat det till.

En annan lögn som Binninge spridit om Ebba i syfte att skapa missaktning mot henne är att mäklaren som värderade huset är en vän till Ebba. Det citerades väl så sent som igår i tråden vill jag minnas.
2021-05-30, 11:45
Medlem
Citat:
....är ju väldigt svårt att se att det skulle finnas en för ärendet relevant anledning för hennes offentliga upplysning om JB:s nu 17 år gamla dom - avsikten var enbart att misskreditera. Det är väl stört omöjligt att finna en enda person som tycker det var försvarligt även fast hon fått tag i en advokat
Om det skulle vara så, så hade det varit enkelt att besluta om åtal för länge sedan. Det har diskuterats här i omgångar där en del anser det solklart att Ebba har anledning.

Bara att det tar så lång tid att komma till beslut tyder på att det är inte så tydligt som du tycker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in